Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 450d scherpte instelling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 450d scherpte instelling

Bij de canon 450d camera instellingen kan ik een beeldstijl ingesteld worden

Bij elk van de beeldstijlen kan ik naast belichting,contrast ,saturatie.....) ook de scherpte instellen

Uit een kleine test blijkt dat effectief een scherpte op 7 ingesteld iets minder blur aan het beeld
    geeft.
    uitgaande van mijn begrip en mijn mogelijkheid tot behandelen van foto'smet Photoshop, lijkt mij dit een zinloze functie. Uiteraard wens ik altijd het scherpste beeld,die ene keer dat ik het iets waziger wil heb ik vele tools om dit te doen....

Heb ik het mis met deze benadering ??? waarom is de default canon instelling dan 3. ipv 7
    4 punten wazig ??? plaats ik 7 dan krijg ik bij een test een duidelijke lijn, bij 0... is er effectief een
    verzwakking van de punten ??? virtuele resolutie verlagen ???

Is er impact op de kleur?
    impact op de kwaliteit ?

Kan iemand het cannon standpunt verklaren ???
    graag wat uitleg

dank in ale geval .

Re: Canon 450d scherpte instelling

Oorspronkelijk geplaatst door dreuzel Bekijk bericht
    Bij de canon 450d camera instellingen kan ik een beeldstijl ingesteld worden

Bij elk van de beeldstijlen kan ik naast belichting,contrast ,saturatie.....) ook de scherpte instellen

Uit een kleine test blijkt dat effectief een scherpte op 7 ingesteld iets minder blur aan het beeld
    geeft.
    uitgaande van mijn begrip en mijn mogelijkheid tot behandelen van foto'smet Photoshop, lijkt mij dit een zinloze functie. Uiteraard wens ik altijd het scherpste beeld,die ene keer dat ik het iets waziger wil heb ik vele tools om dit te doen....

Heb ik het mis met deze benadering ??? waarom is de default canon instelling dan 3. ipv 7
    4 punten wazig ??? plaats ik 7 dan krijg ik bij een test een duidelijke lijn, bij 0... is er effectief een
    verzwakking van de punten ??? virtuele resolutie verlagen ???

Is er impact op de kleur?
    impact op de kwaliteit ?

Kan iemand het cannon standpunt verklaren ???
    graag wat uitleg

dank in ale geval .
    Het betreft hier een digitale camera.
    Maak gewoon eens wat foto's van je favoriete onderwerpen met verschillende instellingen en bekijk ze kritisch.
    Bevalt het niet, verander ze .....

Comment

Voor een 450D kan ik niet spreken maar ik heb een 400D en een 40D en voor een PS instelling scherpte 5 zijn mijn fotos (jpg) vrijwel ok .. enkel nog een tikkeltje nascherpen met een ander algoritme in bvb Paint shop (USM 0,6/77/3) en de scherpte is zo goed als perfect ..
      Als je raw fotografeert is die setting sowieso van geen tel tenzij je DPP als raw converter gebruikt maar dat is dan toch maar een "na de feiten" toepassing van de parameters ..
      FWIW

Comment

Ah ha,
        D'as de reden waarom ik het moeilijk heb de scherpte resultaten te beoordelen.
        Ik heb mij de gewoonte genomen altijd RAW te fograferen en dan met canons
        meegeverde programmatje een eerste correctie in Cut en kleurcorrectie te geven
        vooraleer ik naar JPEG ga,

Ik had evenwel het gevoel dat het reeds op het beeldscherm van de camera een verschil miek
        een lichte blur van de lijnen( fotografeerde ruitjes papier als test) ik doe mijn testen over
        in een stabielere omgeving om zeker te weten dat de scherpte maximaal is .

Wordt de scherpte ook voor iets anders gebruikt ??? Bijvoorbeel JPEG compressie factor ??

Reeds erg bedankt nuttige info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dreuzel Bekijk bericht
          Ah ha,
          D'as de reden waarom ik het moeilijk heb de scherpte resultaten te beoordelen.
          Ik heb mij de gewoonte genomen altijd RAW te fograferen en dan met canons
          meegeverde programmatje een eerste correctie in Cut en kleurcorrectie te geven
          vooraleer ik naar JPEG ga,

Ik had evenwel het gevoel dat het reeds op het beeldscherm van de camera een verschil miek
          een lichte blur van de lijnen( fotografeerde ruitjes papier als test) ik doe mijn testen over
          in een stabielere omgeving om zeker te weten dat de scherpte maximaal is .

Wordt de scherpte ook voor iets anders gebruikt ??? Bijvoorbeel JPEG compressie factor ??

Reeds erg bedankt nuttige info
          Een focusprobleem is met de 450D mogelijk niet uit te sluiten denk ik .. er is daar genoeg commotie rond geweest op het forum op dpreview ...
          een foto (raw) rechtstreeks uit de camera en geconverteerd zonder verscherping oogt altijd een beetje "zacht/soft" aka onscherp ... maar ik gebruik Canon DPP en dat progje past de PS toe die in de camera bepaald werd met dien verstande dat men natuurlijk probleemloos alle parameters kan herzetten naar nul zomen dat wil ...
          Als men in jpg fotografeert gaat die niet meer op natuurlijk de verscherping die bepaald is in de PS wordt dan in de camera toegepast en daar kan men niet meer terug .. Een setting (5) voldoet voor mij echter en ook voor jpg is een heel kleine aanpassing voldoende voor mijn smaak ..
          HTH

Comment

Working...
          X