Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatige witbalans 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Handmatige witbalans 350D

In het boekje van canon staat een omschrijving van het instellen van de handmatige witbalans.

Wat ik echter niet snap/lees is in welke stand moet ik die witte achtergrond oid. fotograferen?

Is dat in de automaatstand (dat is dan auto witbalans).

Ik heb wel een test gedaan zoals ik dacht dat het moet zijn en de foto's zijn inderdaad veel kleurechter, maar iets op de juiste manier leren kost net zo veel/weinig moeite dan iets fout leren

Re: Handmatige witbalans 350D

In de automatische standen kan je de witbalans niet aanpassen, dat gaat wel in de P, TV, AV, M, A-DEP.

Je maakt in een een foto van een wit blad papier (het maakt niet uit in welke stand), zorg ervoor dat de middencirkel van de zoeker volledig op een wit vlak valt.
    En aan de hand van die foto stel je dan de handmatige witbalans in (maar dat gaat niet in de automatische standen, dus moet je wel in P, TV.... werken).

Let er wel op dat de lichtinval overeenkomt met de foto's die je wil maken, de handmatige witbalans zal ook niet goed werken als er verschillende soorten licht door elkaar gebruikt worden (bijvoorbeeld in een zaal met kunstlicht waar er ook daglicht binnenkomt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Vraagje in dit verband, is het niet eenvoudiger om een van de pre-sets te kiezen en achteraf je witbalans aan te passen? Al is het maar om de eventueel de foto aan te passen naar de printerkleuren/afdrukcentrale?
      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
        Vraagje in dit verband, is het niet eenvoudiger om een van de pre-sets te kiezen en achteraf je witbalans aan te passen? Al is het maar om de eventueel de foto aan te passen naar de printerkleuren/afdrukcentrale?
        De handmatige witbalans gebruik ik op plaatsen waar ik een heleboel foto's moet maken in dezelfde lichtomstandigheden. Door die witbalans aan te passen komen de foto's meestal al goed uit de camera, en heb ik er niet teveel werk aan.

Maar dat gaat dus alleen maar als er geen verschillende soorten lichtbronnen aanwezig zijn.

Als je een bepaalde pre-set kiest, dan komt die niet altijd 100% overeen met de werkelijkheid. TL-verlichting bestaat er bijvoorbeeld in een heleboel verschillende kleurtemperaturen, de camera weet niet welk type lamp er boven hangt...
        Bij de gloeilampen zit er een groot verschil tussen gewone en halogeenlampen, en als die lampen dan nog eens niet de normale spanning krijgen (met bijvoorbeeld een dimmer), dan heb je weer een andere kleurtemperatuur.

Meestal werk ik wel met de automatische witbalans, en corrigeer ik achteraf de foto's.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De handmatige witbalans gebruik ik op plaatsen waar ik een heleboel foto's moet maken in dezelfde lichtomstandigheden. Door die witbalans aan te passen komen de foto's meestal al goed uit de camera, en heb ik er niet teveel werk aan.

Maar dat gaat dus alleen maar als er geen verschillende soorten lichtbronnen aanwezig zijn.

Als je een bepaalde pre-set kiest, dan komt die niet altijd 100% overeen met de werkelijkheid. TL-verlichting bestaat er bijvoorbeeld in een heleboel verschillende kleurtemperaturen, de camera weet niet welk type lamp er boven hangt...
          Bij de gloeilampen zit er een groot verschil tussen gewone en halogeenlampen, en als die lampen dan nog eens niet de normale spanning krijgen (met bijvoorbeeld een dimmer), dan heb je weer een andere kleurtemperatuur.

Meestal werk ik wel met de automatische witbalans, en corrigeer ik achteraf de foto's.

Ik had beide reacties gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Nu een paar uur later heb je in je 2e reactie precies dat gezegd wat ik ook heb ervaren en wat ik wilde gaan doen. Dat was nl. precies de reden waarom ik die handmatige witbalans wilde gaan doen.

Nu nog even een kleine correctie.

Ik had dus in 1e instantie met de automaatstand een foto gemaakt van een witte achtergrond en daarna op Tv de foto's gemaakt met veel betere foto's (de echte kleuren) als eerst dus voorlopig een succesvolle verandering.

Echter nu blijkt dat ik het toch nog verkeerd gedaan hebt.
          Ik ga die manier hoe het moet zoals je hebt uitgelegd nog een keer doen en dan kijken hoe het gaat en vergelijken.

Nu nog een aanvullende vraag.

Wat is nu het verschil tussen witbalans en lichtmeting.

En wat is het verschil in de praktijk (foto's binnen en buiten).

Comment

Witbalans heeft dus te maken met de kleur van je foto.

Neem een foto van een wit blad papier onder "wit" licht. Je fototoestel zal daar een wit blad van maken.
            Als je nu datzelfde blad fotografeert onder bv. "geel" licht, dan zal (als je dezelfde instelling voor witbalans gebruikt (dus niet automatisch)) je fototoestel daar een geel blad van maken.
            Een wit blad "weerkaatst" alle lichtkleur. In het licht zit meer geel--> dus je blad papier zal er geel uitzien.
            Je witbalans instelling kan zoiets corrigeren (maar dan voor alle kleuren). Je vertelt aan je fototoestel via die witbalans dat het "geel" licht is, en je fototoestel zal dat geel "wegfilteren", zodat je uiteindelijke foto toch weer een wit blad toont.
            Dit is het principe van die witbalans (met verregaande vereenvoudingen, doch dit terzijde).

LIchtmeting is iets anders. Als je een foto neemt wil je dat de belichting juist zit (dus zo weinig mogelijk onder-of overbelichte delen). Vandaar dat in je fototoestel een lichtmeter zit, die dan het fototoestel (of de fotograaf) de informatie geeft om sluitertijd en diafragma (en eventueel ISO) juist in te stellen.
            Groeten,

Polleke

Comment

Ahá dus zo zit het in elkaar.

Ik ga het steeds beter snappen.

Hartelijk dank ik ga weer aan de slag en hoop op verbeteringen tov. de vorige keer.

Allemaal bedankt voor de info.

Comment

Working...
              X