Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans daglicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witbalans daglicht

Ik werk met een Canon 5D.
    Als ik de witbalans op daglicht zet en nadien de foto's bekijk in lightroom, dan staat de kleurtemperatuur op 4950 en de tint op 4 . Bij mijn weten zijn de waarden normaal gezien respectievelijk 5500 en 10 . Heeft iemand enig idee hoe dat komt?:

Re: witbalans daglicht

Sinds wanneer heeft daglicht een vaste kleurtemperatuur?

Comment

je werkt met een 5D en bent fotograaf van beroep!!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Sinds wanneer heeft daglicht een vaste kleurtemperatuur?
        100% gelijk Leonidas, maar TS schrijft hier duidelijk
        Als ik de witbalans op daglicht zet
        dus niet op automatisch.

Volgens mij heb je met de voorinstelling Daglicht een vaste waarde van 5.500 Kelvin, tenzij dat bij Canon anders ligt, maar kan je geen correctie doen in de voorinstellingen.

Fotografeer in RAW, dan heb je nadien nog volledige controle over je kelvinwaarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          grt,bouk.
          In alle beroepen heb je vansoorten hé Bouk

Dan nog liever een foto met een onjuiste Kelvinwaarde, dan onder het mes van een onwetend chirurg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            100% gelijk Leonidas, maar TS schrijft hier duidelijk dus niet op automatisch.
            Haha, ja, en hoe denk je dat een camera (of software) de kleurtemperatuur bepaalt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              grt,bouk.
              Euh... jij werkt wet een 30D en bent zeeman/barkeeper/schilder/automonteur van ex-beroep!?

Ik werk met een Canon 5D.
              Als ik de witbalans op daglicht zet en nadien de foto's bekijk in lightroom, dan staat de kleurtemperatuur op 4950 en de tint op 4 . Bij mijn weten zijn de waarden normaal gezien respectievelijk 5500 en 10 . Heeft iemand enig idee hoe dat komt?:
              Omdat LR niet de referenties van de camera overneemt vermoed ik.

Comment

Omdat TS waarschijnlijk in RAW werkt LR inderdaad geen rekening houd met de voorinstellingen.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                  Omdat LR niet de referenties van de camera overneemt vermoed ik.
                  Exact. Het is allemaal giswerk. Je zou kunnen verwachten dat als je een standaard 18% grijskaart beeldvullend fotografeert, je bij div. camera- en softwaremerken wel tot een eensluidende kleurtemperatuur zult komen, maar zelfs daarvoor zou ik m'n hand niet in het vuur willen steken. Bij 'real-world'-opnamen is het puur de interpretatie van de software (van converter of in-camera). Zie hier, vooral ook de post van 07:25. http://forum.fourthirdsphoto.com/arc...p/t-26870.html

Comment

Haha, ja, en hoe denk je dat een camera (of software) de kleurtemperatuur bepaalt?
                    Ja, weet ik wel Leonidas, maar als je je witbalans handmatig op daglicht zet, dan staat hij toch op een vooringestelde waarde van 5.500 Kelvin, of heb ik dat mis ?
                    Deze waarde moet je dan nadien toch kunnen uitlezen in de exif, bij Nikon, en denkelijk ook bij Canon heb je ook nog eens de mogelijkheid om zelf een gewenste Kelvinwaarde in te geven, gaande van 2.500 tot 10.000 K , en bovendien kan je ook nog vijf preselectie waarden opslaan in het geheugen door Bv. bij menglicht een opname te maken van een middengrijs vlak, deze omstandigheid kan je dan indien gewenst opslaan in het geheugen van de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Omdat TS waarschijnlijk in RAW werkt LR inderdaad geen rekening houd met de voorinstellingen.
                      Aha, dat brengt klaarheid in de zaak, omdat ik steeds mijn RAW bestanden bewerk met Nikon Capture NX staat deze WEL altijd op de ingestelde waarde,
                      Ik dacht dat andere programma's, daar ook rekening mee hielden, niet dus
                      Dat zal waarschijnlijk ook het antwoord inhouden naar de vraagstelling van TS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ja, weet ik wel Leonidas, maar als je je witbalans handmatig op daglicht zet, dan staat hij toch op een vooringestelde waarde van 5.500 Kelvin, of heb ik dat mis ?
                        Deze waarde moet je dan nadien toch kunnen uitlezen in de exif, bij Nikon, en denkelijk ook bij Canon heb je ook nog eens de mogelijkheid om zelf een gewenste Kelvinwaarde in te geven, gaande van 2.500 tot 10.000 K , en bovendien kan je ook nog vijf preselectie waarden opslaan in het geheugen door Bv. bij menglicht een opname te maken van een middengrijs vlak, deze omstandigheid kan je dan indien gewenst opslaan in het geheugen van de camera.
                        Zelfs al zou de software de waarde uitlezen dan nog krijg je in de ene RAW-converter een andere interpretatie dan de andere. Stel je fotografeert een geel vel papier in een bruine kroeg met de WB op de bijbehorende Kelvinwaarde. Hoe weet de software of het een lichtgeel, donkergeel of misschien wel wit vel papier was? De software maakt een guesstimate gebaseerd op een groot aantal laboratoriumopnamen maar elke software 'weet het beter' en past een iets andere correctie toe. Wat ben je er dan mee opgeschoten als je in de verschillende software dezelfde Kelvinwaarde ziet staan?

Comment

Zelfs al zou de software de waarde uitlezen dan nog krijg je in de ene RAW-converter een andere interpretatie dan de andere. Stel je fotografeert een geel vel papier in een bruine kroeg met de WB op de bijbehorende Kelvinwaarde. Hoe weet de software of het een lichtgeel, donkergeel of misschien wel wit vel papier was? De software maakt een guesstimate gebaseerd op een groot aantal laboratoriumopnamen maar elke software 'weet het beter' en past een iets andere correctie toe. Wat ben je er dan mee opgeschoten als je in de verschillende software dezelfde Kelvinwaarde ziet staan?
                          Idd - 5500K bij één camera/programma is daarom nog niet hetzelfde als 5500K bij een andere camera/programma.
                          Net zoals ISO bijvoorbeeld: dat zijn afgesproken standaardwaarden, maar er zijn bij verschillende camera's altijd afwijkingen, die soms zelfs vrij groot kunnen zijn.

Comment

Ja, je zal gelijk hebben, maar zoals hierboven reeds vermeld werk ik steeds met Nikon Capture, en deze neemt de ingestelde waarden van de camera over, andere programma's doen dat blijkbaar niet.

Comment

Door binnen de opgegeven gebieden (auto/daglicht/schaduw/bewolkt/gloeilamp/tl lamp en flits etc.) het bestand te vergelijken met een van de vele ingebouwde wit/grijskaarten
                              Het is overigens mijn mening dat daglicht met een kleurtemperatuur van 5500K ongeveer een half uurtje per dag optreed. En de ene dag is ook de andere niet

Comment

Working...
                              X