Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

*Help*

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• *Help*

Gisteren reinigde ik de sensor van mijn oude D80 met behulp van de Arctic Butterfly van Visible Dust. Dat doe ik regelmatig en tot nu toe zorgde dat nooit voor problemen.

Helaas.

Gisteren verschenen ineens strepen op mijn sensor tijdens het reinigen. Bij iedere veeg werd het erger. Ik vermoed dat het een soort smeer is, afkomstig van een stofje dat niet echt een droog stofje was blijkbaar.

Enfin mijn camera is nu dus helemaal onbruikbaar.

Heeft er iemand ervaring met het zelf NAT reinigen van de sensor? Want droog krijg ik dit niet meer in orde, dat lijkt me duidelijk.

*zit met de gebakken peren*
    If you always do what you always did, you will always get what you always got.
    www.sylviehuybrecht.be

Re: *Help*

ik heb geen ervaring met de d80 maar had hetzelfde fenomeen op de 5D toen ik de eerste keer die butterfly gebruikte.
    Precies dat er een vettige film op de sensor was en door de borstel had ik een vettige smeer gemaakt ...

Ik heb toen sensorswabs gebruikt en eclips vloeistof (heb er wel 3 in totaal gebruikt) om het terug proper te krijgen.

De eerste keer is het wat angstaanjagend om dit te doen , maar met de juiste swabs en vloeistof en rustig de tijd te nemen en eerst grondig te lezen hoe je het moet doen...is het eigenlijk kinderspel.

lees bv dit eens http://www.examedia.nl/x01/handleidi...-stofvrij.html

OPGELET : zie opmerking sommige nieuwe sensoren (zoals die van de Nikon D3/D300 en Canon 40D/400D) maken gebruik van een ander soort beschermingslaag (tin oxide) en vereisendaardoor een speciale vloeistof, zoals Eclipse E2
    (want de D80 staat in dat lijstje)

Comment

Als eclipse niet moest helpen, kan je ook
      Specially formulated to protect your sensor as it cleans away oil and lubricant.

proberen.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

of kijk eens op www.chipclean.nl