Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

*Help*

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• *Help*

Gisteren reinigde ik de sensor van mijn oude D80 met behulp van de Arctic Butterfly van Visible Dust. Dat doe ik regelmatig en tot nu toe zorgde dat nooit voor problemen.

Helaas.

Gisteren verschenen ineens strepen op mijn sensor tijdens het reinigen. Bij iedere veeg werd het erger. Ik vermoed dat het een soort smeer is, afkomstig van een stofje dat niet echt een droog stofje was blijkbaar.

Enfin mijn camera is nu dus helemaal onbruikbaar.

Heeft er iemand ervaring met het zelf NAT reinigen van de sensor? Want droog krijg ik dit niet meer in orde, dat lijkt me duidelijk.

*zit met de gebakken peren*
    If you always do what you always did, you will always get what you always got.
    www.sylviehuybrecht.be

Re: *Help*

ik heb geen ervaring met de d80 maar had hetzelfde fenomeen op de 5D toen ik de eerste keer die butterfly gebruikte.
    Precies dat er een vettige film op de sensor was en door de borstel had ik een vettige smeer gemaakt ...

Ik heb toen sensorswabs gebruikt en eclips vloeistof (heb er wel 3 in totaal gebruikt) om het terug proper te krijgen.

De eerste keer is het wat angstaanjagend om dit te doen , maar met de juiste swabs en vloeistof en rustig de tijd te nemen en eerst grondig te lezen hoe je het moet doen...is het eigenlijk kinderspel.

lees bv dit eens http://www.examedia.nl/x01/handleidi...-stofvrij.html

OPGELET : zie opmerking sommige nieuwe sensoren (zoals die van de Nikon D3/D300 en Canon 40D/400D) maken gebruik van een ander soort beschermingslaag (tin oxide) en vereisendaardoor een speciale vloeistof, zoals Eclipse E2
    (want de D80 staat in dat lijstje)

Comment

Als eclipse niet moest helpen, kan je ook
      Specially formulated to protect your sensor as it cleans away oil and lubricant.

proberen.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

of kijk eens op www.chipclean.nl

heb mijn d80 daar ook laten reinigen. Het kost wel wat (hoewel dat eigenlijk ook wel meevalt) , maar 100 % garantie dat je sensor weer schoon is
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Of een langs gaan bij Art&Craft in Mariakerke waar ze hem voor €50 binnen en buiten reinigen.

Comment

Eigenlijk staat het hieboven al gedeetelijk:

Let op niet alle vloeistoffen zijn geschikt voor elke sensor.
            De vloeistoffen van visibledust zijn dit wel, zij hebben ook een vloeistof (smear away) om vetten zoals hier in jou geval te verwijderen.

Lees even aandachtig de handleiding en met een beetje handigheid en voorzichtigheid lukt dit wel.
            Natuurlijk zijn deze producten niet goedkoop, als je ze maar een enkele keer nodig hebt kan je altijd afwegen om je sensor te laten renigen in een service center.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sylvie Huybrecht Bekijk bericht
              Gisteren reinigde ik de sensor van mijn oude D80 met behulp van de Arctic Butterfly van Visible Dust. Dat doe ik regelmatig en tot nu toe zorgde dat nooit voor problemen.

Helaas.

Gisteren verschenen ineens strepen op mijn sensor tijdens het reinigen. Bij iedere veeg werd het erger. Ik vermoed dat het een soort smeer is, afkomstig van een stofje dat niet echt een droog stofje was blijkbaar.

Enfin mijn camera is nu dus helemaal onbruikbaar.

Heeft er iemand ervaring met het zelf NAT reinigen van de sensor? Want droog krijg ik dit niet meer in orde, dat lijkt me duidelijk.

*zit met de gebakken peren*
              Waarschijnlijk ben je met het borsteltje tegen een van de scharnieren van je spiegel gekomen, en is zo smeervet op je borsteltje terecht gekomen, enkele keren onderdompelen in wat Isopropanol (ook isopropyl genoemd), en steeds laten draaien, om het borsteltje te reinigen werkt perfect.

Ook om je sensor te reinigen is isopropanol alcohol een heel goed middel, niet agresief en goedkoop, de dure flesjes zoals Eclipse zijn alleen maar zakkenklopperij

Firma's zoals Kodak, CREO, scitex, Imacon enz. leveren ook Isapropanol bij de onderhoudssets van hun dure digitale ruggen en om de sensorlatten van hun peperdure scanners te reinigen.

Hier een linkje: http://pics.idemdito.org/sensorcleaning.htm

Comment

ok Dankjewel allemaal, daar kan ik wel wat mee!
                If you always do what you always did, you will always get what you always got.
                www.sylviehuybrecht.be

Comment

Ik lees her en der dat je niet de sensor zelf reinigt, maar een stukje (mat)glas dat voor je sensor zit? Als dat zo is moet het toch geen fluit uitmaken welk reinigingsvloeistofje je gebruikt, als het maar niet te agressief is en vervliegt? Of zit er niet altijd een stukje glas voor de sensor? (me confused...)

Zelf heb ik eens een wattenstaafje en alcohol gebruikt (van diezelfde uit een kraampakket) en dat ging ook perfect...enige nadeel is dat een wattenstaafje een klein oppervlakte heeft, waardoor je een stukje zou kunnen missen...
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Ik lees her en der dat je niet de sensor zelf reinigt, maar een stukje (mat)glas dat voor je sensor zit? Als dat zo is moet het toch geen fluit uitmaken welk reinigingsvloeistofje je gebruikt, als het maar niet te agressief is en vervliegt? Of zit er niet altijd een stukje glas voor de sensor? (me confused...)
                    Sorry, maar dat is niet zomaar een stukje glas, maar wel een speciaal LowPass filter dat gecoat is tegen allerlei invloeden die een sensor niet graag heeft, als je daar een kras of dergelijke op krijgt heb je wel degelijk problemen, want het is ook niet zomaar vervangbaar, dat je het snel even zelf kan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Sorry, maar dat is niet zomaar een stukje glas, maar wel een speciaal LowPass filter dat gecoat is tegen allerlei invloeden die een sensor niet graag heeft, als je daar een kras of dergelijke op krijgt heb je wel degelijk problemen, want het is ook niet zomaar vervangbaar, dat je het snel even zelf kan doen.
                      het deed pijn als ik het zag ,
                      maar bij mij is er een flinke kras in de top laag ,
                      hoe die erin komt , sja goeie vraag , steeds met visible dust producten gewerkt,
                      maar toch is het zo ver ...

ik laat het zo , maar voor diegene die het toch graag zouden weten ,
                      heb ik even geinformeerd, Nikon rekent je zo een 680 eurotjes aan voor het vervangen van de low pass filter (zonder werkuren)

foto onder linkje is het contrast en level helemaal opgevoerd , en dan nog op F22
                      oh ja er zat toen ook nog heel wat stof,
                      maar het ging hem om de kras
                      al bij al valt het nog mee, maar je ziet , ze is er ...

http://farm4.static.flickr.com/3254/...c481873e_o.jpg
                      www.kemizz.com
                      Brand new Blog
                      kemizzdotcomonflickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kemizz Bekijk bericht
                        het deed pijn als ik het zag ,
                        maar bij mij is er een flinke kras in de top laag ,
                        hoe die erin komt , sja goeie vraag , steeds met visible dust producten gewerkt,
                        maar toch is het zo ver ...

ik laat het zo , maar voor diegene die het toch graag zouden weten ,
                        heb ik even geinformeerd, Nikon rekent je zo een 680 eurotjes aan voor het vervangen van de low pass filter (zonder werkuren)

foto onder linkje is het contrast en level helemaal opgevoerd , en dan nog op F22
                        oh ja er zat toen ook nog heel wat stof,
                        maar het ging hem om de kras
                        al bij al valt het nog mee, maar je ziet , ze is er ...

http://farm4.static.flickr.com/3254/...c481873e_o.jpg

Misschien een miniscuul zandkorreltje op het glas ipv van een stofje.
                        Maar is het zichtbaar op 'normale' foto's ?
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                          Misschien een miniscuul zandkorreltje op het glas ipv van een stofje.
                          Maar is het zichtbaar op 'normale' foto's ?
                          bijna niet nee ,
                          je ziet de kras wel goed op de sensor als je spiegel omhoog zet ,

dus al bij al niet zo erg,
                          maar wel even verschieten en beetje spijt als je dit voor het eerst ziet
                          www.kemizz.com
                          Brand new Blog
                          kemizzdotcomonflickr

Comment

Working...
                          X