Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

    Hallo,

    Belgium digital is digitale fotografie, natuurlijk, maar ik hoop dat er ruimte is voor een antwoord op mijn analoog probleem.

    Ik bezit een Asahi Pentax Spotmatic SPII met bijhorende lenzenkit, flits,... the whole shebang. Helaas zit ik met een serieus probleem: de lichtmeter van het toestel werkt niet.

    Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie mij kon vertellen waar ik zoiets eventueel kan laten herstellen.

    Oké, ik kan natuurlijk via eBay een nieuwe body aanschaffen, maar om eerlijk te zijn heb ik wat mijn twijfels of ik dan geen toestel met hetzelfde (of een ander verborgen) defect in huis haal. De kit van de hand doen of apart verkopen zou zonde zijn. Ze is immers compleet inclusief origineel aankoopbewijsje. Alle andere onderdelen inclusief de originele flits werken immers en zijn picobello in orde.

    Ik weet dat het mij flink wat geld zal kosten, maar eerlijk gezegd heb ik het er dus ergens wel voor over. Ik gebruik het ding vrij regelmatig en ik heb er al heel wat mooie foto's mee genomen. Ondanks het geknoei met nattevingerwerk en externe lichtmeters (of digitale toestellen) ben ik onder de indruk van de deugdelijkheid, de charme ervan en de geschiedenis die achter het model steekt.

    Als iemand mij tips of hints kan geven: heel erg bedankt alvast!

  • #2
    Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

    Bij De Beukelaer C° kan je de herstelprijslijst downloaden, maar de SP staat er niet meer tussen.
    Als ze hem al willen herstellen zal het ±140€ kosten.
    Ik zou je dan ook aanraden naar een ander toestel uit te kijken en kan me ook wel vinden in je opmerking betreffende ebay. Kijk hier eens rond op het forum of op Kapaza, 2dehands.be ...etz en ga het ter plaatse testen.

    Mocht je in de buurt van Evergem wonen. Ik heb nog een P30n en een Z70 liggen die weg mogen.

    mvg
    Pascal
    Te veel lenzen en te weinig tijd.
    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

      Inderdaad, niet herstellen, ebay, of zoekertje in BD.
      Binnen de week heb je een andere.

      Paul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

        Prima toestel hoor die spotmatic. Heb er hier ook nog een liggen, vind helaas er geen batterijen meer voor.

        Comment


        • #5
          Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

          Eens informeren bij Camera Repair, Eekhout 16, Gent (vlabij Leopoldskazerne).
          Vraag wel naar eventuele garantie op de lichtmeterreparatie, het blijven wispelturige dingen.

          Voor de rest begrijp ik je verknochtheid aan een camera, ik heb dat zelf ook.

          PaulM

          Comment


          • #6
            Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

            gewoon blijven zoeken,je vindt ze bijna gratis . heb de mijne enkele jaren terug "weggegeven",had kapotte sluiter en zou ook nogal normaal zijn .... was gewoon verduurd.... door niet-gebruik... zou aan zoiets dus geen kosten meer doen...

            Comment


            • #7
              Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

              ga polsen bij debeukeleare en ook al is hij het volgens voorgaande mails "het niet waard "om te worden hersteld ben ik verknokt aan mijn toestellen.Dat ik ze ook laat herstellen want nostalgie of niet een toestel waar je jaren mee hebt gewerkt daar ken je ondertussen alle ins en outs van en het is dat waar het verschil in ligt tussen een goed en een supperfoto .
              dus stek je licht op over de kostprijs ev.bij debeu........... en beslis dan .

              Comment


              • #8
                Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

                Als het toestel ouder is dan 10 jaar zal het heel moeilijk zijn om nog wisselstukken te vinden.
                Persoonlijk zou ik het ook laten herstellen als het me zo nauw aan het hart lag.
                Een ander kopen op Ebay houd ook risico in. De dichtingen kunnen verstorven zijn, de sluiter kan ontregeld zijn enz. En dan moet je nog betrouwen op de verkoper. Momenteel staat er een op Ebay Duitsland voor bijna 300 €.
                Dus zo goedkoop is een prachtig exemplaar niet meer.
                De tijd van goedkope analoge toestellen en objectieven is voorbij!
                Alleen Canon FD objectieven zijn de uitzondering omdat je die niet kan gebruiken op digitale toestellen zonder groot kwaliteitsverlies.

                Grtz, RF


                Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

                  ik zou precies ook eens proberen met externe lichtmeter.
                  dan heb je meteen ook de mogelijkheid om verschillen tussen lichte en donkere partijen op te vangen. Wat met een interne meter meer natte vinger is.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

                    Ik heb 6 maand geleden een SPII ( in perfect werkende en krasvrije toestand) samen met 50mm en 200mm takumar verkocht voor 30€. Had meer dan een jaar te koop gestaan op fotobeurs alvorens er een reactie kwam.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Herstellen van Asahi Pentax (analoog)

                      Welke vraag van belang is; heb je veel p-draad lenzen?
                      Heeft het toestel/model voor jou veel emotionele waarde gekregen?
                      Ik ben op zoek naar een MB-20.

                      Comment

                      Working...
                      X