Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d80 of pentax met veel lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d80 of pentax met veel lenzen

    Hoi iedereen

    ik overweeg om een spiegelreflex te kopen. Maar ik weet het niet zo goed welk.

    Ik twijfel vooral tussen de Nikon D80 met 18-70mm lens en de Pentax K200D met 28-75mm lens+55-200mm lens.

    de nikon heeft zijn voordelen van de kwaliteit, de lens waarschijnlijk ook, maar er is dan natuurlijk de prijs, waar ik geen 2de lens niet meer van kan kopen. Ik heb hem al eens geprobeerd in de winkel en ligt lekker in de hand en is zeer goed toestel.

    de pentax heeft voordeel dat alle lenzen erop werken, ook de oude, dat de shake reduction in het toestel zit. Ik heb nog geld over voor een apparte lens. Ik zou de Tamron 28-75 en 55-200 nemen.

    Wat ik natuurlijk ook kan doen is enkel de D80 body kopen met en Tamron 28-75 f2.8, zou die lens beter zijn dan de 18-70mm kitlens?

  • #2
    Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

    De Tamron 28-75 is zeker beter dan de kitlenzen van zowel Pentax als Nikon. Nadeel is het weinige bereik aan de groothoekkant. Hou er rekening mee dat zowel de Pentax als de Nikon cropcamera's zijn. Waardoor de lens een bereik krijgt van 42-112mm in 35mm equivalent.

    Overweeg daarom de Tamron 17-50 voor zowel Pentax als Nikon. Deze lens is evengoed als de 28-75 maar gebouwd voor cropcamera's.

    Ik zou Nikon nemen als je waarde hecht aan snelheid, snelle Autofocus.
    Kies anders de Pentax K200D, modernere body en Pentax is niet van mindere kwaliteit. Bij Nikon betaal je voor de naam.
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

    Comment


    • #3
      Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

      Dat voordeel van Nikon op kwaliteit tov Pentax kun je inderdaad vergeten Pentax maakt ook echt goede en degelijke camera's..!

      Voordeel van Nikon zal wel zijn dat je tweedehands wat meer lensspul zal vinden...

      Voordeel van de Pentax is dat hij behoorlijk goed afgedicht is tegen stof en spatwater...

      Stabilisatie in de camera is qua budget inderdaad fijner, maar hou er dan wel weer rekening mee dat je je stabilisatie dan niet ziet door de zoeker..! Terwijl je bij stabilisatie in de lens wel echt ziet dat er gestabiliseerd wordt (is maar net wat je prettig vindt werken)
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

        hoi

        zeg en wat zou ik kiezen, de K10D of K200D?

        de K200D is nieuwer en mss kwalitatiever minder ruis ofzo, kweet ni he.

        K10D is wel een pro en is heel goed in de bediening

        Comment


        • #5
          Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

          Heb begrepen dat beide camera's "dezelfde sensor en techniek" hebben...persoonlijk zou ik voor de K10D gaan...ja, hij is "ouder" maar heeft wel een sterkere body (metaal) en is iets "handzamer" doordat hij groter is (althans dat is mijn mening)...

          De K10D is dus wel ouder...maar qua techniek eigenlijk niet (echt)...qua prijs doen ze elkaar niet veel meer door de komst van de K20D...dus als je voor een mooi prijsje nu een K10D op de kop kan tikken zou IK dat zeker doen
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

            hoi

            ik wou de K10D nemen maar nerges meer te vinden, enkel in één winkel voor €500 body en het was een toonzaalmodel (in de saturn), dat zag ik dan niet zo zitten.

            ik ben vandaag de K200D gaan halen met 50-200mm lens, en de goorthoeklens had ik nog gekrege van iemand.

            ze zijn mooi, mooie camera, enkel heb ik al een lensfout ontdekt,
            er zit rond sommige dingetjes (geel object, een handvat) een roos omranding rond.

            is dit onscherpte of juist overscherpte?

            ligt dit aan de lens?

            in elk geval het stoort niet zo erg hard

            qua ruis valt het toestel erg goed mee, met flits toont hij wel enige ruis in donkerblauwe partijen
            hij heeft wel heel andere kleuren dan een Nikon camera.

            ik ben wel tevreden van het toestel!

            Comment


            • #7
              Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht
              hij heeft wel heel andere kleuren dan een Nikon camera.
              Als je dat stoort kan je altijd in RAW fotograferen, volgens dpreview is het verschil met de D60 dan heel klein.

              Als ik het goed heb kan je ook rechtstreeks in het DNG formaat fotograferen.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: nikon d80 of pentax met veel lenzen

                Je kunt de JPEG's uit de camera laten rollen in elke kleur die je mooi vindt door middel van de onderstaande instellingen.

                - Image tone
                Bright
                Natural
                Portrait
                Landscape
                Vibrant
                Monochrome

                - Image parameters
                Saturation (-4 to +4)
                Hue (-4 to +4)
                Sharpness (-4 to +4)
                Contrast (-4 to +4)

                De 'spookbeelden' kunnen ontstaan door onder andere oververscherping en oververzadiging en worden onverbiddelijk zichtbaar bij grote vergrotingen. Bekijk de foto's dus op realistische afmetingen.
                Zet de 'image parameters' allemaal op 0 en speel eens met de 'image tones'. Wanneer je de juiste setting voor een bepaald doel hebt gevonden dan kun je indien nodig met de image parameters, contrast en verzadiging het nog preciezer aan je wensen aanpassen.
                Volgens DPReview zijn de JPG's direct uit de camera te contrastrijk en oververscherpt, probeer dus eens of de instellingen contrast -1 en scherpte -1 verbetering geven.
                Uiteraard kun je besluiten in RAW te fotograferen zodat je alle instellingen achteraf in de digitale doka kunt aanpassen.
                Succes!

                Comment

                Working...
                X