Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 of D300

    Momenteel maak ik nog steeds gebruik van mijn Nikon D70s. Maar ik denk er meer en meer over na me een nieuw toestel aan te schaffen.

    In eerste instantie dacht ik een tweedehands D200 te kopen, maar gezien de daaraan verbonden risico's werd deze optie al zeer snel terug afgevoerd. Later dacht ik aan een D300, maar gezien het prijskaartje zou ik dit uitstellen tot volgend jaar.
    Recent heel wat reactie's en reviews gelezen over de D90, meestal wordt hier vol lof over geschreven. Dus het zou een D90 worden...

    Als men dan alles op een rijtje zet, moet je vaststellen dat de prijs tussen een D90 en D300 niet supergroot is, en dan rijst er twijfel. Zou ik toch wat meer spenderen en voor D300 gaan? Of blijf ik beter bij mijn vorig idee om de D90 te kiezen?

    De D90 is uiteraard een recenter toestel die weeral over nieuwe functionaliteiten beschikt.

    Mogelijks is dit een belachelijke vraag, en wordt het me duidelijk door jullie antwoorden.

    Thanx!
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Nikon D90 of D300

    My 2 cents ?
    Ik heb een D300 tot grote tevredenheid, moest ik vandaag kiezen, ik zou hard twijfelen ...
    Als bedieningsgemak, sealing (dichting van het toestel), CF-kaarten en grotere afmetingen van belang zijn voor u, ga dan voor de D300, anders zou ik gaan voor de D90, hoge ISO beelden zouden zelfs beter zijn van de D90, ik zou 'm in elk geval graag hebben als back-up
    Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 of D300

      Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
      Als bedieningsgemak, sealing (dichting van het toestel), CF-kaarten en grotere afmetingen van belang zijn voor u, ga dan voor de D300,
      Precies de redenen waarom ik voor een D300 zou kiezen
      ---------------- Ik doe niet meer mee

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 of D300

        De grip, die er werkelijk één body van maakt, vind ik ook een pluspunt van de D300, om over het pientere pookje hierop, woor de scherpstelpunten, nog maar te zwijgen.

        En de AF-on button.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 of D300

          maar voor de grip is het belachelijk dat er geen AE-L button opstaat
          Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 of D300

            Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
            Ik heb een D300 tot grote tevredenheid, moest ik vandaag kiezen, ik zou hard twijfelen ...
            Ik niet, ik zou opnieuw voor de D300 gaan
            Eerlijk gezegd vind ik de D90 eerder een consumermodel (een erg goed, dat wél)
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 of D300

              Oorspronkelijk geplaatst door GeFke Bekijk bericht
              maar voor de grip is het belachelijk dat er geen AE-L button opstaat
              Voor mij niet en ook nog nooit gebruikt cq gemist.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 of D300

                Het verwondert mij dat je op het net zo weinig vind qua vergelijking tussen dergelijke recente toestellen.
                Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 of D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
                  Het verwondert mij dat je op het net zo weinig vind qua vergelijking tussen dergelijke recente toestellen.
                  D90 vs D300

                  Je moet ook eens voor jezelf opmaken wat je mist op je D70s. Als je die zaken terugvindt op een D90, dan zou ik daarvoor gaan. Met de D300 heb je een toestel dat je professioneel kan gebruiken.

                  't Komt neer op afwegen: goedkoper vs duurder met meer mogelijkheden. Vind je dat je die extra zaken nodig hebt, en je hebt het geld, ga dan voor de D300.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 of D300

                    Ik zit hier dus al weken met hetzelfde probleem omdat ik aan mijn zoon beloofd heb hem mijn D60 te geven (de jongen is aan het bouwen en heeft zopas een kind ...) Nu is het wel zo dat de D300 en D90 zeer dicht van prijs liggen. Momenteel staat de D300 1259 € geprijsd bij Art & Craft in Mariakerke (Gent) Momenteel bezit ik een paar lenzen uit de Nikkor middenklasse (VR) en die zouden best functioneren bj de D300 alvorens te investeren in de heel dure lenzen. Wat ik wel als laatste vraag wil stellen : al die automatische instellingen (de zgn voorgeprogrammeerde "shots") zoals bij de D60 D90 ec etc vindt men die ook terug op de D300 ? Mijn keuze begint dringend te worden ! Volgende week ten laatste moet ik beslissen !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 of D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                      Ik zit hier dus al weken met hetzelfde probleem omdat ik aan mijn zoon beloofd heb hem mijn D60 te geven (de jongen is aan het bouwen en heeft zopas een kind ...) Nu is het wel zo dat de D300 en D90 zeer dicht van prijs liggen. Momenteel staat de D300 1259 € geprijsd bij Art & Craft in Mariakerke (Gent) Momenteel bezit ik een paar lenzen uit de Nikkor middenklasse (VR) en die zouden best functioneren bj de D300 alvorens te investeren in de heel dure lenzen. Wat ik wel als laatste vraag wil stellen : al die automatische instellingen (de zgn voorgeprogrammeerde "shots") zoals bij de D60 D90 ec etc vindt men die ook terug op de D300 ? Mijn keuze begint dringend te worden ! Volgende week ten laatste moet ik beslissen !!!

                      Ik vrees (ken de D300 amper) dat die voorgeprogrammeerde shots er niet zijn op de D300. Op mijn D50 zijn die er wel, maar ik gebruik ze nooit. Het enige wat mij in jouw plaats een D90 zou kunnen laten overwegen, is de prijs. Of indien je ze gebruikt, de functies die de drempel verlagen (ook als je bvb af en toe je camera aan je vrouw meegeeft die geen boodschap heeft aan alle manuele instellingen).
                      ---
                      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 of D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                        Wat ik wel als laatste vraag wil stellen : al die automatische instellingen (de zgn voorgeprogrammeerde "shots") zoals bij de D60 D90 ec etc vindt men die ook terug op de D300 ?
                        Op geen enkel Dxxx en Dx toestel van Nikon zitten voorgeprogrammeerde instellingen, enkel P,A,S,M.
                        Laat dit je echter niet afschrikken. Als je een beetje basis van fotografie hebt of meester wil maken, stel je die voorgeprogrammeerde instellingen ook zo in en heb je het voordeel dat je feitelijk weet wat je doet, zodat je ook beter weet hoe je, indien nodig, eventueel correcties kunt aanbrengen.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 of D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          Met de D300 heb je een toestel dat je professioneel kan gebruiken..
                          Zou dat met een D90 niet kunnen, beelden uit deze 2 camera's zullen (vrijwel) identiek zijn en niet iedere pro fotograaf staat in de stromende regen een hardloop wedstrijd te fotograferen. Een kennis van mij is pro fotograaf en zij werkt nog steeds met een D70.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 of D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Zou dat met een D90 niet kunnen, beelden uit deze 2 camera's zullen (vrijwel) identiek zijn en niet iedere pro fotograaf staat in de stromende regen een hardloop wedstrijd te fotograferen. Een kennis van mij is pro fotograaf en zij werkt nog steeds met een D70.
                            Qua beeldkwaliteit ga je waarschijnlijk niet veel merken, ik denk wel dat een D300 sneller en beter instelbaar is naar je eigen voorkeur. Daarnaast geven de robuustere bouw en weathersealing van de D300 zeker een extra meerwaarde voor professioneel gebruik.

                            Nu, een degelijke prof moet met een D40 ook zijn plan kunnen trekken hé
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 of D300

                              Ik vind het verschil in prijs wel de moeite waard (+- 500€) dus zou dat toch de doorslag kunnen geven.
                              Ik heb oa een D300 -sinds dec.2007- die ik wel erg goed vind. D90 zou je volledig revreden kunnen stellen, maar ja: als je daarmee rondloopt te fotograferen en je hebt de gedachte dat het met een D300 toch beter zou kunnen dan koop je beter direct een D300. Dat zou ik zelf doen.

                              Karel

                              Comment

                              Working...
                              X