Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix DMC-FZ28 iemand ervaring mee ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix DMC-FZ28 iemand ervaring mee ?

    Beste,

    ik zou graag meer info willen weten over dit toestel Panasonic Lumix DMC-FZ28, er is hier op dit forum maar bitter weinig over geschreven, als ik op het net wat rondsnuffel lijkt dit precies een zeer goed toestel te zijn.

    ik twijfel nu tussen deze 3 toestellen:

    wie kan mij helpen

    - Canon Powershot G10 IS

    - Canon Powershot SX1 IS

    - Panasonic Lumix DMC-FZ28

    En vooral het belangrijkste ... wat zouden jullie kiezen en waarom ?

    alvast bedankt om mij over de schreef te halen
    Groeten Björn

  • #2
    Re: Panasonic Lumix DMC-FZ28 iemand ervaring mee ?

    Hoi Bjorn,


    Ik heb de FZ28
    FF mijn historiek te kennen geven en je al te vertellen dat ik geen professionele of semi-prof gebruiker ben.
    Mijn eerste digitale was/is een Canon G2, daarna heb ik kort een Panasonic FZ7 gehad om dan over te schakelen op de FZ28.
    Mijn overstap naar de Panasonic FZ7 was voor mij een complete verandering ivm snelheid, de G2 is van 2001, en vooral het zoombereik van X18 was een absoluut pluspunt.
    De lens van de Panasonic is zeer goed voor een point and shoot en dit van wide tot zoom .

    De G10 is van een iets ander kaliber denk ik dan de FZ28 en de SX1 IS omdat deze meer een compact HQ camera is die ook zeer goede feedback krijgt maar een max X5 zoom heeft.
    Ik denk echt dat de G10 voor een andere markt bestemd is dan de 2 anderen.
    Beide Canon's zijn wel respectievelijk 100€ voor de G10 en 200€ voor de SX1 IS duurder dan de FZ28.
    Over de SX1 IS heb ik nog niet veel gevonden of zelfs nog niet echt een test gezien.

    Over het algemeen ben ik wel tevreden met de FZ28, maar er zijn natuurlijk altijd wel dingen die je storen.
    Je mag al zeker niet aan pixel peeping doen, want het is geen DSLR.
    Video is goed, geluid ervan dik minder.
    Voor mij zijn er een paar absolute pluspunten.
    De batterij gaat gemakkelijk 3 a 400 foto's mee en op ebay vind je goedkope exemplaren die het ook goed doen.
    Het toestel weegt zo weinig, en ligt goed in het hand, dat je er een hele dag mee kan rondlopen en je hem bijna vergeet.
    De lcd is veruit de beste, de viewfinder moet zowat de zieligste (in formaat), die ik al gezien heb.
    Voor de rest is het persoonlijke smaak en eigenlijk zou je ze alle 3 minstens een paar dagen moeten kunnen testen voor je je beslissing zou kunnen maken.

    Hier een link naar mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix DMC-FZ28 iemand ervaring mee ?

      Hey Björn,

      Ik heb een FZ8, mijn zus de FZ28. Met die laatste heb ik onlangs nog gewerkt. Om je een goed beeld te geven, ik heb ook een Canon 40D met de (nodige niet bepaald instap) lenzen. Ik kan dus wel vergelijken en dan kom ik tot volgende gedachte.
      1) Op dit moment is de FZ28 in zijn klasse niet te kloppen. Daarvoor is hoofdzakelijk de geweldig goeie lens verantwoordelijk. Verder ligt het toestel inderdaad zeer goed in de hand en is zeer gebruiksvriendelijk. Zijn er geen minpunten? Toch wel maar in dat bedje zijn alle hybrides even ziek. De ISO waarden is een probleem, vanaf 200 zie je het al en +400 is het helemaal niet te doen van de ruis. Ander minpunt is de snelheid, net een ietsje te traag in snel bewegende onderwerpen. Maar dat hebben de hybrides allemaal zelle en als er één zou zijn die wel snel is dan is die volgens mij weer niet zo sterk op het lensgebied.
      2) De G10 is een heel andere camera hé. Als je niet geeft om de superzoom van de FZ28, dan zal je hierin wellicht een iets betere camera vinden dan de FZ28. Maar die superzoom laten vallen is een eeeenorme toegeving zelle. Ik zou het niet doen.
      3) Met de SX1 steekt Canon naar de kroon van de FZ28. Ik heb er geen ervaring mee, die zullen van andere BDers wel binnen sijpelen maar ik denk dat de Leica lens van de FZ28 nog net dat ietsje beter is dan wat de SX te bieden heeft. Ik zou de FZ28 verkiezen.

      Hopelijk helpt het je op weg,
      Djienbe

      Comment

      Working...
      X