Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnerstoestel - landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnerstoestel - landschappen

    Dag allen,

    Vergeef me voor deze vraag die waarschijnlijk aanleiding geeft tot 100 verschillende meningen, maar je mag het gerust simpel houden.

    Ik zoek een digitaal spiegelreflex toestel, als complete beginner. Ik heb kort al een guide doorgenomen met wat uitleg ivb lenzen, diafragma, compositie, ... maar heb technische hulp nodig: welk toestell(en) zijn interessant?

    Budget: 750 euro ongeveer, eventueel tot een maximuum van 1 000 euro alles inclusief.

    Ik zoek dus de hele reutemeteut die je nodig hebt om te beginnen.

    Belangrijkste vraag, welk toestel/merk?

    Mijn interesses: Landschappen, en anderzijds binnen en buiten opnames van mensen om het zo te zeggen, eerder close ups.


    Ik denk er ook voor het erop te wagen om 2de hands materiaal te kopen, ik denk dat dit toch een pak goedkoper is (-40%?)

    Ik zelf dacht aan een Nikon of Canon, maar zet gerust neer wat jullie top 3 is bvb die je me aanraden, + geschatte totaalprijs inclusief extra lenzen enz.


    Ik dank jullie alvast

  • #2
    Re: Beginnerstoestel - landschappen

    Ga naar een winkel, probeer elke instap camera en beslis dan welke je het prettigst vindt werken.

    Nadeel: je weet als beginner waar je op moet letten en wat je handig lijkt, dan heb je kans dat je net de camera koopt met het kleine nadeeltje dat jij net belangrijk vindt, maar daar kom je alleen door gebruik achter.

    Als je een goede 2de hands koopt en je komt er achter dat een bepaald merk het niet is voor jouw, ga de exertitie nog eens herhalen met een andere.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Beginnerstoestel - landschappen

      IK stel voor:
      Een Canon 1000D of een Nikon D60 of een Pentax K200D met daarbij een Tamron SP 17-50 F/2.8

      Punt.

      Comment


      • #4
        Re: Beginnerstoestel - landschappen

        sony alpha 300 of 350 indien nodig met paar lensjes heb je al mooie startersset en zeer goede camera , kijk evt voor minolta lensjes en je hebt een leuke set !!!

        Comment


        • #5
          Re: Beginnerstoestel - landschappen

          Ik raad je toch aan om je toestel nieuw te kopen. Want 2dehands wordt er nog veel gevraagd voor fotomateriaal. En zoals er hier al werd gezegd best es die toestellen in de hand proberen.
          Een 1000D + kitlens + tamron 17-50 is al gauw 800-850 EUR + Geheugenkaart 8 GB SD 25 EUR ofzo. En dan kan je die kitlens nog doorverkopen - 70 EUR ofzo. Misschien koop je dan nog best een 50mm F1.8 prime erbij.
          Dan nog wat geld voor een tas en dan zit je al gauw bijna aan 1000 EUR.
          Voor portretjes kan ook een externe flitser handig zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnerstoestel - landschappen

            Het toestel is niet belangrijk.
            Ik zou durven zeggen dat je alle toestellen op een bord mag schrijven. Smijt met gelijk wat naar het bord. De naam van het toestel dat je raakt mag je gerust kopen. Ik beloof het je, dat toestel is een echte aanrader. (allez, de betweters mogen me nu al beginnen uitlachen )
            Wat belangrijker is: koop goede lenzen en een statief
            Je buget is eerder laag, maar niet getreurd met de instapmodellen van eender welk merk zit je goed.
            Door het lage budget moet je naar compromis lenzen gaan. Ga eens kijken naar de EX lenzen van Sigma of de betere Tamron lenzen. Deze lenzen zijn optisch meestal van zeer goede kwaliteit en goedkoper dan Canon, Sony of Nikon kwaliteitslenzen. De AF is wat trager, maar dat is voor jouw interesse niet belangrijk.
            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

            Comment


            • #7
              Re: Beginnerstoestel - landschappen

              Om nu te zeggen dat de body niet belangrijk is en je om het even welke body mag kopen is niet juist hoor. Met een toestel met CCD ga je veel meer ruis hebben dan een alternatief met CMOS technologie. Het is wel zo dat eenmaal je boven een bepaalde klasse gaat, je geen of nauwelijks kwaliteitsverschil merkt met dezelfde lenzen.

              Comment


              • #8
                Re: Beginnerstoestel - landschappen

                201% eens met hjanssen.
                Ze lijken allemaal heel erg op elkaar die toestellen, maar voelen stuk voor stuk anders aan.
                Ik raad juist om die reden nooit een bepaald toestel aan.
                Wat voor mij belangrijk lijkt te zijn kan voor een ander maar bijkomstig zijn.
                Waar ik wel rekening mee houd is of ik met de gekozen camera een volledig systeem kan uitbouwen, m.a.w. de keuze aan objectieven.

                Grtz, RF


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnerstoestel - landschappen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                  Met een toestel met CCD ga je veel meer ruis hebben dan een alternatief met CMOS technologie.
                  Dat zou ik niet durven stellen.
                  In principe ruist een CMOS meer dan een CCD maar omdat momenteel de meeste CMOS sensoren meer uitontwikkeld zijn, hebben ze meestal betere ruisprestatie. Fuji heeft echter ook hun CCD verder uitontwikkeld en moeten nog steeds niet onderdoen voor CMOS kwa ruisprestatie.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnerstoestel - landschappen

                    Inderdaad naar een fotowinkel met uitgebreid assortiment, zodat je elke instap slr even vast kan pakken...ik krijg bijvoorbeeld een sony a300 niet lekker vast...lens lijkt topzwaar...terwijl ik dat met een Nikon veel minder had...maar dat is dus allemaal heel persoonlijk..! Binnen jouw budget en de instappers is er in ieder geval veel te krijgen, olympus, canon, sony, pentax, nikon...maak eerst een selectie door de camera vast te nemen en ga dan eens onderling vergelijken...zo kun je wellicht verzot raken op interne stabilisatie...of heb je dat truukje liever in de lens...

                    Misschien kun je een goede deal maken op een "ouder" model...bijvoorbeeld de EOS 400D...


                    En in je achterhoofd houden meer is niet altijd beter (megapixels, af-punten, knopjes...)

                    Ook naar meerdere zaken gaan en je laten informeren, zodat je wat beter "commercieel geklets" kan uitfilteren van hetgeen je daar te horen krijgt...






                    En de geheugenkaartjes niet in de winkel, maar via internet kopen...Dat scheelt 50 tot 80%..!!! (voor EXACT hetzelfde kaartje ) (en voor dat geld kan je als je meerdere kaartjes wil al bijna een leuk tweedehands 50mm lensje kopen...)
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnerstoestel - landschappen

                      Als landschapfotografie je interesse is en als je het lowbudget wil houden, stel ik volgende combinatie voor:
                      Pentax K-m (of K200D) met de nieuwe kitlens in combinatie met een Sigma 10-20mm breedhoek.
                      Ook nog interessant zijn een deftig statief en een polarisatie filter (slim-line) voor de breedhoeklens.
                      Extra voordeel van Pentax is dat elke Pentax-lens die de afgelopen 50jaar is gebouwd op de body past. Daarnaast is er nog heel wat M42 (schroefdraad) glas te vinden voor zeer weinig geld.
                      Homo Sapiens Pentaxiensis

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnerstoestel - landschappen

                        Och, gewoon standaard toestel, merk speelt geen rol, alle merken hebben tegenwoordig instapmodellen. Landschap interesseert je, handig, want dan heb je enkel breedhoek nodig, kitlens dan of een tamron/sigma 17-50
                        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                        BLOG

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnerstoestel - landschappen

                          Ok, allemaal al heel erg bedankt alvast!

                          Ik ga wat verder uitpluizen,


                          Zijn er dingen die absoluut onmisbaar zijn of absoluut te mijden zijn? (ik denk bvb aan image stabilisation?) ...


                          Ik denk er zoals al gezegd aan 2de hands eventueel te kopen, maar zit ik dan snel met te verouderd materiaal denk je ? (als ik max 2 jaar terug ga)

                          Laatste domme vraag, als ik een toestel van een merk koop, en later overschakel naar een nieuwer/update versie van dat merk, kan ik dan alle bijhorende lenzen blijven gebruiken? ik veronderstel van ja. (?)



                          Ik heb ook gelezen dat lenzen van andere producenten en niet het merk zelf, vaak goedkoper zijn en slechts een beetje zwakker presteren. is dat prijs/kwaliteit een betere keuze ?

                          Thanks!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnerstoestel - landschappen

                            Voor landschapsfotografie is IS/VR/OS or whatever niet nodig, want als je dat serieus doet gebruik je een statief.

                            In principe blijven lenzen bruikbaar als je bij een bepaald merk upgrade. Bij Nikon kun je zelfs nog naar Fuji.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnerstoestel - landschappen

                              Ik denk tot het besluit gekomen te zijn om voor een Nikon D80 te gaan.

                              Heb even de prijzen opgezocht 2de hands en die zijn niet zo interessant aangezien ik in Nederland voor de prijs bijna een nieuw toestel kan kopen.

                              Ik heb verschillende winkels gezien in Nederland waar ik de Nikon D80 Body kan kopen voor 438 a 450 euro. (dit is 100euro goedkoper dan de goedkoopste belgische winkel die ik heb gevonden). Reken daar nog eens bij dat ook de objectieven enz goedkoper zijn.

                              Aldus denk ik eraan op mijn hele boeltje in nederland te gaan kopen, maakt een flink verschil, en ik heb bedrijfswagen die me toch niets kost. indien iemand wil meegaan, laat maar weten, een D90 body koop je daar nieuw voor nog geen 810 euro.

                              De vraag is nu welke breedhoeklens ik best neem voor de D80, nieuw, 2de hands, welk merk en type ?


                              thx
                              Last edited by Charlie ES; 2 november 2008, 10:18.

                              Comment

                              Working...
                              X