Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners problemen Sony A300K

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginners problemen Sony A300K

Hallo, vandaag heb ik mij de A300 met kitlens gekocht. Na een middag van wat zoeken en uit proberen geraak ik er niet uit hoe ik een foto kan nemen waar men onderwerp scherp oogt en alles er rond onscherp en wazig.

In een boek die ik gekocht heb staat er het volgende:

"Zet uw camera in P en druk de ontspanner half in. U ziet nu een sluitertijd en diafragma, bijvoorbeeld1/60,en f/5,6. Omdat u liever een korte sluitertijd wilt draait u meteen aan het hoofdinstelwiel en kunt daarmee 1/250 en f/é/8 instellen. Dit geeft dezelfde belichtin, maar minder bewegingsonschepte en een kleinere scherptediepte."

Veronderstel dus dat ik men gewenst resultaatop die manier moet behalen maar als ik ontspanner half ingedrukt heb en aan het wieltje ervoor draai kan ik geen instellingen meer veranderen.

Iemand die me kan helpen met een werkende methode?

Heb ook nog een ander probleem, men raw bestanden die men toestel neemt kan ik niet openen in Vista x64. Heb de sony raw driver gedownload maar krijg de melding "Het besturingssysteem op uw computer wordt niet ondersteund door dit programma"
    Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Re: Beginners problemen Sony A300K

Gebruik de diafragmavoorkeuzestand, zet het diafragma zo ver mogelijk open (= laagste getal), draai de lens op de langst mogelijke brandpuntsafstand, stel scherp op een onderwerp dat vrij dicht bij de camera zit.

Met een lichtsterkere lens kan je de achtergrond nog waziger maken, en met een tele lukt het ook wat gemakkelijker.
    Als je met de camera héél dicht bij een onderwerp komt, dan heb je ook heel weinig scherptediepte. Als je bijvoorbeeld met een macrolens 1:1 vergroting haalt, dan is er zo weinig scherptediepte dat de achtergrond volledig wazig is.

Met een niet erg lichtsterke "korte" kitlens is het effect eerder beperkt.

Het is een deel van de basiskennis die je zou moeten hebben als je zelf wil beginnen met allerhande instellingen te wijzigen. Zonder die basis zal je nooit het maximum uit het gebruikte materiaal kunnen halen.
    Dit staat niet in de handleiding, maar wel in elk boek over fotografie. Waarschijnlijk bestaat er voor jouw camera ook een specifiek handboek, daarin kan je alle noodzakelijke zaken terugvinden die niet in de gewone handleiding staan.
    Last edited by Black B@ndit; 25 oktober 2008, 20:15.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Geen Vista 64 raw driver, maar heb je ook niet nodig als je Photoshop gebruikt met laatste Raw-converter.

Wat betreft uw diafragmavraag : Je moet de ontspanknop wel eerst loslaten vooraleer je een andere instelling kan kiezen. Trouwens, vergeet zo snel mogelijk die P(rutser) stand en stel je camera in op A en plak hem daar vast met jouw interesses.
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

Comment

Ok, heb wat zitten oefenen met een pagina uit een boek en ik krijg het resultaat die ik zocht, al is dit eerder beperkt. Is er met de 1870 kitlens geen beter resultaat te bereiken?
        Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
          Ok, heb wat zitten oefenen met een pagina uit een boek en ik krijg het resultaat die ik zocht, al is dit eerder beperkt. Is er met de 1870 kitlens geen beter resultaat te bereiken?
          Heeft Sony geen betaalbare 50mm f1,8?
          De meeste merken hebben wel zo'n lens, en daarmee kan je een veel kleinere scherptediepte krijgen dan met een f5,6 kitlens.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Heb de volgende gevonden: Sony 50mm F 1.4 voor 311€

Comment

Eens op marktplaats.nl kijken. daar kun je voor rond de eur 125 een 1.7/50 mm kopen. Die is optisch weliswaar wat minder dan de 1.4 , maar je bespaart je wel een flink bedrag.
              En waar je ook wel aardige resultaten op dat gebied mee kan halen is de geroemde beercan. Dat is een 70-210 F/4 zoomlens. Zeker als je wat meer inzoomt kun je mooie verlopende achterfronden krijgen.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                Eens op marktplaats.nl kijken. daar kun je voor rond de eur 125 een 1.7/50 mm kopen. Die is optisch weliswaar wat minder dan de 1.4 , maar je bespaart je wel een flink bedrag.
                En waar je ook wel aardige resultaten op dat gebied mee kan halen is de geroemde beercan. Dat is een 70-210 F/4 zoomlens. Zeker als je wat meer inzoomt kun je mooie verlopende achterfronden krijgen.
                De "beercan" heb ik vandaag op het forum aangekocht, verwacht hem ergens volgende week. Best dus eerst afwachten.

Comment

De P-stand is eigenlijk wel een nuttige stand, zeker als je redelijk nieuw bent in fotografie. Wel raad ik je aan om in het menu de P-stand te veranderen naar Aperture priority (Pa) ipv de standaard ingestelde shutter priority (Ps). Als je aan je wieltje draait, verander je in de Pa stand eigenlijk het diafragma. Het voordeel hiermee is, dat wanneer je "even wacht" (alle info in de zoeker valt uit), je diafragmawaarden zijn gereset en de camera terug op "automatisch" werkt. Kort samengevat is de P-stand dus een automatische stand waar je zelf kunt tussenkomen als je wil, en na "gebruik" zichzelf reset.

Zoals anderen reeds zeiden:

Om meer blur te scheppen, gebruik je lens op zijn grootste brandpuntsafstand, in het geval van de 18-70 is dit dus op 70mm
                  Gebruik zo laag mogelijke diafragmawaarde voor minder scherptediepte.
                  Ook de afstand speelt een rol, maar denk in de eerste plaats aan je compositie en pas de 2 puntjes hierboven toe
                  Etc...

ps: Ik heb nog een 50mm f1.7 in prima staat te koop als je geïnteresseerd zou zijn (kost maar 1/3e van de 1.4 versie die je had gevonden)

Comment

Ok, begin het zo wat te begrijpen. ivm die lens zal ik het onthouden, eerst zien wat ik al met de beercan kan bereiken.

Comment

Ik heb in de club het boek "fotograferen met een sony" van Lars Polder gekocht (€19.95)
                      Daarin staan alle functies van je fototoestel op een begrijpelijke wijze uitgelegd. Er staan ook een aantal algemeenheden in die toegepast worden op jouw specifieke toestel. Hoe beter je de mogelijkheden van je toestel kent hoe leuker het wordt. Ik heb er alleszins wat van opgestoken.
                      Misschien een tip voor onder de kerstboom?

Comment

wou eigenlijk een flits onder de kerstboom

Comment

En???
                          Lag er een flitser onder je kerstboom?

Comment

Ja, oudejaars avond en nieuwjaars dag al kunnen gebruiken

Comment

Working...
                            X