Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon's G10 evengoed als een Hasselblad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon's G10 evengoed als een Hasselblad

Dit is een heel leuke grafiek. Q stelt de kwaliteit voor, T de tijd, maar even goed de resolutie of nog andere parameters (vb snelheid of prijs). Op een bepaald punt is het zinloos verder te gaan in bvb schermresolutie, omdat het oog ook zijn beperkingen heeft. Verder gaan met bvb snelheid kan ook zinloos zijn, omdat een auto toch niet sneller mag rijden dan 120 Op een bepaald punt (10 op de horizontale as) begint de kurve horizontaal te verlopen, dus de kwaliteitswinst op een bepaald gebied kan bijna niet meer stijgen. Om dan toch meer resolutie, kwaliteit of eender wat te krijgen, moet men in verhouding héél veel investeren, zie maar naar de Hasselblad.
    En ik denk dat we op gebied van foto-kwaliteit met de G10 (zeker bij 80 asa) héél dicht zitten bij DSLR-toestellen.
    http://users.telenet.be/patric/

Comment

Zelf heb ik zulke grafieken al gezien bij pc's, en het geeft inderdaad een goed beeld van de situatie denk ik.
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        misschien dit er nog even uitlichten:

Oh Yes – One More Thing

Please don't write to me asking whether I think camera X or Y is as good as the G10, or better than it, or how any of these might compare to a Hasselblad or Phase back. That's not what this is about. The point of all of this is simple. As the industry matures the low end is improving rapidly while the high end's improvements are slowing down. This is narrowing the gap, and that's good news for all of us. Don't read too much more into it than that.
        Dat is niet van de laatste tijd. In het filmtijdperk was het verschil eigenlijk nog kleiner. Want toen waren er nog geen sensoren en waren de meest goedkope camera's bijna allemaal FF. De introductie van de digitale fotografie heeft het verschil groter gemaakt.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Dat is niet van de laatste tijd. In het filmtijdperk was het verschil eigenlijk nog kleiner. Want toen waren er nog geen sensoren en waren de meest goedkope camera's bijna allemaal FF. De introductie van de digitale fotografie heeft het verschil groter gemaakt.
          ... virtueel gelijk bij gelijke film en lens

Comment

Ik heb ook nog wel een test liggen van de Sigma SD14 (mijn camera) tegenover de Canon 5D...die test was puur gebaseerd op scherpte van de foto's en kleurbereik...dan komt de Sigma veel beter uit de test...is de Sigma daarmee ook beter als de Canon? Nee, natuurlijk niet...

Een G10 met een Hasselblad vergelijken is nog niet eens appels met peren vergelijken...2 camera's gemaakt voor een heel verschillende doel....plus als je beide foto's op 100% zou bekijken zul je zeker wel een wereld van verschil zien (zo niet...doe mij dan maar die G10 hahaha)

maar voor G10 bezitters wel weer iets leuks om over "op te scheppen" natuurlijk :P
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Ik heb ook nog wel een test liggen van de Sigma SD14 (mijn camera) tegenover de Canon 5D...die test was puur gebaseerd op scherpte van de foto's en kleurbereik...dan komt de Sigma veel beter uit de test...is de Sigma daarmee ook beter als de Canon? Nee, natuurlijk niet...

Een G10 met een Hasselblad vergelijken is nog niet eens appels met peren vergelijken...2 camera's gemaakt voor een heel verschillende doel....plus als je beide foto's op 100% zou bekijken zul je zeker wel een wereld van verschil zien (zo niet...doe mij dan maar die G10 hahaha)

maar voor G10 bezitters wel weer iets leuks om over "op te scheppen" natuurlijk :P
              Ik krijg niet de indruk dat je het stukje goed gelezen hebt: zo gaat het 'verglijk' een eigen leven leiden natuurlijk.

Karel

Comment

Vergelijken is vergelijken...met welke intentie ook...

En ik doel ook meer op het "eigen leven" van de vergelijking als de intentie van het stuk zelf...
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Het is veelbelovend dat de G10 goede A3 prints aflevert.
                  Mijn eigen 5D kan deze ook afleveren in perfecte kwaliteit en sommige mensen stelden ook al dat die goed kan concurreren met middenformaat.
                  Daarom heb ik hem ook gekocht.

In Knokke ben ik een goede portretfotograaf tegengekomen en ben eventjes binnengegaan; vriendelijke madam; ze werkte oa met een 40 MP Hasselblad.
                  Er gingen daar wel sommige prints van pakweg 1,5 meter langs één zijde en daar ga je het verschil wel zien. Ook als je gaat gaan croppen heb je een duidelijk voordeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    ze werkte oa met een 40 MP Hasselblad.
                    Er gingen daar wel sommige prints van pakweg 1,5 meter langs één zijde en daar ga je het verschil wel zien. Ook als je gaat gaan croppen heb je een duidelijk voordeel.
                    Dat werd ook door de heer Reichmann als relativering gemeld....

Comment

Lees dat artikel zelfs niet, toont voor mij 2 zaken
                      -de auteur is een sulleke, of is zeer goed gesponsord geworden.
                      -reviewers kunnen alles bewijzen wat ze willen en vele zijn heel onbetrouwbaar

-waar gaan de camera's wel ontzettend veel verschil geven
                      -DOF
                      -detail/resolutie
                      -dynamisch bereik
                      -tonaliteit (zou me verwonderen dat een ervaren fotograaf het verschil niet ziet, G1 beeld heeft zelfs een lichte kleurzweem, iemand die dat niet ziet ??

zelfde opname zou al een gigantisch verschil tonen moest er licht en schaduw aanwezig geweest zijn in de deze opname.

de test is zeer banaal en lukt waarschijnlijk op die manier met eender welk ander toestel.

Comment

Laat ons eens denken wie heeft de meeste kredietwaardigheid.

Michael reichmann of Puerte...........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

-waar gaan de camera's wel ontzettend veel verschil geven
                          -DOF
                          -detail/resolutie
                          -dynamisch bereik
                          -tonaliteit (zou me verwonderen dat een ervaren fotograaf het verschil niet ziet, G1 beeld heeft zelfs een lichte kleurzweem, iemand die dat niet ziet ??

zelfde opname zou al een gigantisch verschil tonen moest er licht en schaduw aanwezig geweest zijn in de deze opname.

de test is zeer banaal en lukt waarschijnlijk op die manier met eender welk ander toestel.
                          Zelden zo een arrogante en nauwelijks terzake doende reactie gelezen.
                          http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            .
                            Dit toont voor mij 1 zaak:
                            Beter geen commentaar op ongelezen artikelen.

Comment

Tja, het artikel is eerder met een kwinkslag geschreven - maar al lachend zegt de zot de waarheid. Persoonlijk laat ik ook mijn 5D thuis op vakantie. En nu DxO ook de G9 ondersteunt, is die helemaal ideaal voor vakantie- en familiefoto's. Wat ruis meer-of-minder boeit me dan niet.

Maar als ik 'creatief' wil zijn, mag het wat meer {wegen|kosten|kunnen}.

Misschien ga ik dit jaar nog wel eens terug met een TC experimenteren...
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Net de G10 gaan oppikken, eerste indruk is positief en ruis valt precies toch goed mee. Vanavond eens bekijken op pc en dan oordelen...

Comment

Working...
                                X