Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji S5 Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji S5 Pro

    Ik ben vandaag bij een lokale fotowinkel gaan kijken voor een opvolger voor m'n Fuji S7000.

    Zelf had ik eigenlijk de S100fs in gedachte, maar na wat babbelen stelde de verkoper me de vraag of ik eigenlijk niet klaar was voor de overstap naar een DSLR.
    Leek hem logischer voor de foto's die ik ermee wil maken.

    We hebben het even gehad over de toestellen van Nikon (D90), maar kwamen toen aan bij de Fuji S5 Pro.
    De body kost nu nog slechts 799 euro, wat mij niet te duur lijkt voor een toestel met die mogelijkheden.

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dat type camera? Klopt het dat het een afgeleide is van de Nikon D200?

    Welke lens kunnen jullie me aanraden om als instapper erbij te nemen, en rond welke prijs ligt zo 'n lens?

    De foto's die ik ermee wil maken zijn nogal uiteenlopend: van huis- tuin en keukenfoto's van ons gezinnetje tot foto's van baby's in de kraamafdeling (ik ontwerp geboortekaartjes).
    Fuji FinePix S100fs

  • #2
    Re: Fuji S5 Pro

    Hallo Ruz
    In aangeboden staan er 2 te koop bij chriz. Informeer daar eens naar.
    Succes
    Leo
    lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

    Comment


    • #3
      Re: Fuji S5 Pro

      Ik heb de S5Pro.

      Body is dezelfde als de D200 body, dus alles voor nikon past erop. En voor de prijs is het een heel goed toestel.

      Instaplens? Euhh beetje afhankelijk wat je wil fotograferen. Een 17-50/2.8 van tamron is prijs/kwaliteit een goeie keuze. ± 400 euro
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Fuji S5 Pro



        Ik heb zelf de S3, maar dat komt omdat ik de gebruiksinterface van de S5 niet echt goed vind (da's persoonlijk), de beeldjes die er uitkomen horen (in mijn woordenboek) nog steeds bij de beste, als ze al niet de beste zijn...

        Goede lenzen: 18-70 Nikkor, 17-50 Tamron, 16-85 Nikkor... Dan heb je heel veel camera voor weinig geld.
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Fuji S5 Pro

          Oorspronkelijk geplaatst door Lanthon Bekijk bericht
          Hallo Ruz
          In aangeboden staan er 2 te koop bij chriz. Informeer daar eens naar.
          Succes
          Leo
          Ja, ik heb het gezien (had eerst een zoek gedaan voor ik dit topic heb gestart).
          Maar de vraagprijs is 590 euro, en zoals ik al zei is de nieuwprijs op dit moment 799 euro.
          Dan kies ik voor de service en factuur van een winkel tov particulierverkoop.

          Ach ja, ik weet nog helemaal niet wat ik zou doen.
          Volgens mij is de s100fs ook al een prachtig toestel voor mij.
          En ik vrees dat de leercurve van een DSLR misschien te moeilijk is voor mij.
          Fuji FinePix S100fs

          Comment


          • #6
            Re: Fuji S5 Pro

            Als je nadenkt over de S100Fs, dan is de leercurve daarvoor gelijk aan die van een dslr.
            Ik wil je noch de ene noch de andere kant opsturen, maar of je nu een DSLR of een Bridge neemt, het leren van de mogelijkheden van het toestel is voor elk toestel nodig.
            De basis dingen als sluitertijden, diafragma settings etc zal je ook voor beide toestellen even moeten begrijpen.

            Natuurlijk kom je met de programma settings bij biede toestellen een heel eind, maar als je er echt een hobby van gaat maken, dan zal je je toch even moeten gaan inlezen.

            De S100FS is een duchtig toestel, en doet op veel fronten zeker niet onder voor een DSLR.
            Je zou de S100FS zeker niet moeten inschalen in het rijtje 'simpele' toestellen. Het is veel meer dan een point and shoot toestel, maar dat betekent ook dat er dus meer te leren valt.

            Verder wil ik je nog een hart onder de riem steken. Het lijkt heel moeilijk zo'n DSLR, maar met de juiste motivatie en een beetje vrije tijd kom je al een heel end. Zoek een paar goede boeken, en neem de tijd. Het toestel zal je ook heel snel onder de knie krijgen door gewoon te doen. Je ziet snel genoeg wat het effect is van verschillende instellingen. Neem het gewoon in de hand en ga eens door je tuin wandelen en knip gewoon er eens op los met verschillende settings.

            Het maken van foto's is snel geleerd. Het leren maken van GEWELDIGE foto's duurt alleen wat langer. De een heeft het in zijn genen, de ander moet het leren. Maar laat je niet ontmoedigen door de leercurve naar een DSLR of een goede bridge. Als je een simpel toestel koopt zonder al die toeters en bellen zul je ze ook nooit leren gebruiken en bedenk maar dat veel (okee , niet ALLE) mogelijkheden er op zitten met een reden. Als je dat eenmaal doorhebt, dan zul je zien hoe snel je fotokunst er van gaat profiteren.

            Afijn, veel plezier met de hobby en als je eender van de twee opties die je geeft koopt, denk ik niet dat je daar spijt van gaat krijgen.
            Nikon D40 met een 18-200 AF-S DX VR F/3.5-5.6 G-IF ED en een AF-S 18-55 F/3.5-5.6 GII ED Kitlens

            Comment


            • #7
              Re: Fuji S5 Pro

              Oorspronkelijk geplaatst door Brijner Bekijk bericht
              Natuurlijk kom je met de programma settings bij biede toestellen een heel eind, maar als je er echt een hobby van gaat maken, dan zal je je toch even moeten gaan inlezen.
              Ik heb de S5 nog niet vast gehad maar heb wel een D200 gehad en die body's hebben geen programma's enkel PASM. Dat zal dan ook wel zo zijn voor de S5.

              @ TS:
              Programma's is voor een beginnend fotograaf misschien wel aantrekkelijker maar als je dat blijft gebruiken leer je in feite niet veel. Na een beetje lectuur te hebben nageslagen en een mooie hoeveelheid testen begrijp je echter wat die programma's doen en dan kun je met PASM zelfs veel meer doen dan wat de programma's doen.
              Hoe heb je je S7000 gebruikt? Was dat enkel met de programma's of heb je daar ook reeds de PASM mogelijkheden gebruikt, zo ja dan moet je helemaal geen schrik hebben van de S5.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji S5 Pro

                Ik heb de Fuji S5 gehad ( was toen het 2de toestel dat in Belgie beschikbaar was ) en ondertussen ook de Fuji S100FS gekocht. Ondertussen is de S5 wel verkocht en vervangen door de D3.

                De S100FS heeft inderdaad quasi dezelfde instellingsmogelijkheden als een DSLR, voor de werking van beide toestellen moet je zeker de basisprincipes van de fotografie wat onder de knie hebben maar dat gaat bijzonder snel als je iemand kent die je dat wat kan uitleggen, daarna veel lezen en oefenen.

                Ik ga niet beginnen met de verschillen op te noemen tussen de S100FS en een DSLR, die zijn er zeker, maar dat terzijde gelaten, ik gebruik de S100FS altijd als backupcamera of wanneer ik geen zin heb om met mijn hele fotozak te gaan sleuren omdat dat onder bepaalde omstandigheden moeilijk gaat.

                Alsik moet kiezen tussen een DSLR of de S100FS gaat mijn voorkeur nog steeds naar een DSLR ( eender welk merk zelfs ), het is een totaal ander gevoel om met een DSLR te werken, zelfs met een top prosumer zoals de S100FS.

                Om maar een voorbeeldje te geven, ik moet regelmatig foto's nemen van collega's op het werk, meestal heb ik beide camera's bij, de DSLR en de S100FS, geloof me, ik pak toch eerder naar de DSLR en wanneer ik die dan toch niet bij heb, voldoet de S100FS eigenlijk evengoed.
                Misschien zit het ook wat in het kopje zoals men zegt he
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji S5 Pro

                  Misschien heb je hier iets aan verschil tussen D200 en Fuji S5: Link

                  Ik heb me er eentje besteld en al toegekregen maar deze had een defectje, in de zoeker kreeg ik niet alle gegevens.
                  Nu met vol ongeduld op de nieuwe aan het wachten.

                  Groetjes.

                  Tip. Je kan hem nieuw goedkoper vinden dan aan 799 Euro.
                  lucv.be - instagram - facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji S5 Pro

                    wat kan je voor een 2de hands S5 zonder garantie nog geven?
                    Ik zou graag men S2 vervangen en ben over S5 aan het denken. hoewel S3 ook nog een optie is.
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji S5 Pro

                      Ik moet toegeven (met een gevoel van schaamte) dat ik m'n S7000 zo goed als enkel op de 'auto'-stand gebruikt heb...

                      Na wat wikken en wegen, lijkt het me het beste dat ik nu nog voor de S100fs ga.
                      En wanneer ik dat toestel onder de knie heb (dus niet enkel de auto-stand), overga naar een DSLR.

                      Ik zou ook graag korte stukjes video willen blijven maken met m'n camera, en dat kan de S5 natuurlijk niet.

                      Weet er iemand of de verhouding bij de S100fs 3:2 is? Want bij m'n S7000 is dat 4:3 en dat stoort me toch wel.
                      Fuji FinePix S100fs

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji S5 Pro

                        •640 x 480 @ 30 fps
                        en
                        •320 x 240 @ 30 fps

                        Dus ook 4:3.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji S5 Pro

                          Sorry, ik kwam idd niet duidelijk over.
                          Ik bedoelde de verhouding van de foto's, niet de videobeelden...
                          Fuji FinePix S100fs

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji S5 Pro

                            Klopt het dat je bij de S5 ook foto's kan maken via het schermpje ipv door de zoeker?
                            Dat zou een enorm voordeel zijn voor m'n vrouw (zelf kijk ik liever door de zoeker)...
                            Fuji FinePix S100fs

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji S5 Pro

                              Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                              Klopt het dat je bij de S5 ook foto's kan maken via het schermpje ipv door de zoeker?
                              Dat zou een enorm voordeel zijn voor m'n vrouw (zelf kijk ik liever door de zoeker)...
                              Zowel de D200 als de S5(zelfde behuizing) hebben geen live view, dus klopt niet.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X