Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideaal toestel voor MKA chirurgie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ideaal toestel voor MKA chirurgie

Hallo allemaal,

Graag jullie deskundig advies betreffende de aankoop van een camera.

Als mond- kaak- aangezichtschirurg maak ik veel foto´s van tanden, maar ook van gezichten. Nu zou ik voor onze dienst een nieuw toestel moeten kopen dat iets professioneler is dan de eenvoudige compact camera´s die tot nu toe worden gebruikt.

Klassiek wordt er in dfe tandheelkundige branche gewerkt met een spiegelreflex met macro-objectief (meestal zo´n 100 mm) en ringflitser.

Nu ben ik op zoek naar een eventueel alternatief dat gemakkelijker te transporteren is. Ik vraag me af of er zo´n alterantief is.

Wat zoek ik:
    - Mogelijkheid om zowel tanden (meestal een paar tanden en niet zoals de tandarts 1 enkele tand) als volledig gezicht te fotograferen op een werkbare afstand. (soms moeilijk met prime lens)
    - Macro belangrijk omdat ik niet teveel vervorming op de beelden mag hebben, doch beperkte dieptescherpte eigenlijk liever niet, er mag redelijk veel scherp zijn, het zijn geen artistieke foto´s.
    - Goede belichting in de mond, vandaar meestal ringflits, of compact waarbij flitser dichter bij lens zit?
    - Handzaam en makkelijk mee te nemen oplossing.

Opties:
    - Toch digitale body en macro objectief met ringflits. (Sigma 105 plus ringflits)
    - Digitale body en zoomlens (makkelijker qua afstand nemen, maar meer vervorming)
    - Bridge model, eventueel met uitklapbaar scherm. Dit laatste is gemakkelijk om een foto te nemen boven een patient op de operatietafel zonder alles onsteriel te maken. bv. Canon Powershot SX1.
    - Prosumer compact zoals Canon G9 of G10 waar blijkbaar (eventueel) ook een ringflits op past.

Wat is jullie advies, opmerkingen etc;?
    Bedankt voor het meedenken.

Re: Ideaal toestel voor MKA chirurgie

Ik denk dat voor gebruiksgemak een betere compact het meest geschikt is.
    Wat betreft macro geven deze meer scherptediepte dan een slr met macrolens tenzij je er veel licht opzet en naar een klein diafragma gaat.
    Ipv naar een ringflitser kan je ook eens kijken naar de ring-ledlicht van sunblitz
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

ff opletten.
      Ik kan me voorstellen dat correcte kleur weergave in deze materie essentieel is.
      Ik ken het product niet, maar heb mijn twijfels over de CRI van dit soort verlichting.
      Als je lichtbron bepaald kleurgrequenties niet uitstuurt, kunnen ze ook niet weerkaatst worden en kunnen ze bijgevolg ook niet door een fototoestel vastgelegd worden.

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Ipv naar een ringflitser kan je ook eens kijken naar de ring-ledlicht van sunblitz
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

Comment

Een crop-camera met een 50mm lens?
        Je werkafstand zal in elk geval hetzelfde blijven, dus een zoomobjectief heeft niet veel nut.
        Gewoon het beste brandpunt vinden, en daar een prime-objectief van kopen.
        De 35mm, 50mm, 60mm, 85mm 100mm en 135mm zijn zowat de opties denk ik.
        Krijg je met een macrolens niet een te grote vergroting?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          Krijg je met een macrolens niet een te grote vergroting?
          De vergroting met een macro objectief van Bv. 105mm is toch net hetzelfde als met een ander 105mm objectief op dezelfde afstand gebruikt, alleen kan je dichterbij met een macro objectief.

Vroeger had Nikon een paar speciale objectieven te koop, waarvan nu regelmatig tweedehandse te koop zijn, hetwaren een 120mm en een 200mm macro met ingebouwde flits, ik weet niet of deze bruikbaar zijn op een van de huidige digitale camera's.
          Tik eens in "medical nikkor" of zie link: http://homepage2.nifty.com/akiyanroo.../nakamura.html

Hier eentje te koop: http://cgi.benl.ebay.be/Nikon-200mm-...QQcmdZViewItem
          Last edited by Guest42; 22 oktober 2008, 06:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            De vergroting met een macro objectief van Bv. 105mm is toch net hetzelfde als met een ander 105mm objectief op dezelfde afstand gebruikt, alleen kan je dichterbij met een macro objectief.
            Ja, maar waarom zou je dan in een macrolens investeren? Een goedkoop objectief met desnoods een tussenring doet het toch ook?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Ja, maar waarom zou je dan in een macrolens investeren? Een goedkoop objectief met desnoods een tussenring doet het toch ook?
              Dan moet je met je neus op het onderwerp gaan zitten en verlies je vrij veel lichtsterkte.
              Met een telelens kun je afstand houden(waardoor je bv ook minder in je eigen schaduw kunt te zitten). Echter een 200mm prime kan maar scherpstellen vanaf bv 2m. Macro lenzen gaan hier verder tot bv 50cm om toch de 1/1 te bereiken. Dit grotere scherpstelbereik gaat dan wel ten koste van de scherpstel snelheid(Wat voor macro meestal geen probleem is daar velen manueel scherpstellen).
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor alle adviezen tot dusver.

Ik heb gezien dat er ook wat mensen zijn die een Canon G9 gebruiken voor mijn situatie. Misschien wel minder professioneel dan een reflex met macro, maar natuurlijk wel erg handzaam. Staat ook op http://thedigitaldentist-site.org.uk/kits.asp

Wat denken jullie hiervan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hingking Bekijk bericht
                  Bedankt voor alle adviezen tot dusver.

Ik heb gezien dat er ook wat mensen zijn die een Canon G9 gebruiken voor mijn situatie. Misschien wel minder professioneel dan een reflex met macro, maar natuurlijk wel erg handzaam. Staat ook op http://thedigitaldentist-site.org.uk/kits.asp

Wat denken jullie hiervan?
                  Toestel is goed. Ik weet alleen niet als je er een ringflits op kunt zetten?

Comment

Nog een optie (iets professioneler) is bvb een Sony A300 of A350 digitaal reflex toestel met kantelbaar schermpje.
                    Voor een mond te fotograferen vanaf bvb iets meer dan een halve meter kun je een 60 of 90 mm macro objectief gebruiken .
                    Neem je een stapje terug 1 a 1.5 meter gaat er een gans gezicht op.

Voordeel is het kantelbaar schermpje en ook de mogelijkheid om scherp te stellen via live view (schermpje) voor de opperatietafel.
                    Deze camera heeft ook beeldstabilisatie in het toestel voor als je bibberende handen hebt
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

je onderwerp zelf is toch al goed/veel belicht, dan hoef je toch niet te flitsen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik zou zeggen ga voor een fuji S100FS
                        die staan bekend voor zijn natuurtrouwe kleurweergave
                        goede macrofuntie erop (tot op 3cm te gebruiken dacht ik)
                        de lens is in breedhoek lichtgevoelig genoeg en je kan er als het moet nog zo'n ringflitser van sunblitz op aansluiten

Comment

Misschien wat laat als reactie,maar onze MKA die zich bezighoud met fotografie,
                          was in verlof.Zij gebruiken in hun dienst;(een grote in WVL),een nikon body,met een 60 mm makro en ringflits.Schijnt goed te functioneren voor opnames in mond,en tevens voor aangezicht.
                          Ik zelf heb een canon 100 macro,met ringflits,maar voor dit werk is dat te lang.(maar ik ben ook geen mka.)

Comment

ik werk met een nikon body , de 60 mm 2.8 makro ( een zoom op zo'n korte astand heeft geen zin daar je makkelijk iets verder of dichter kan komen ) en een ringflits op de lens gemonteerd van sigma ( EM -140DG medical ) die perfect door de body aangestuurd wordt ( ttl ) ; de foto's zijn zeer kleurgetrouw en je kan scherpstellen op 1 object of de volledige orale omgeving .
                            Het geeft het voorstellen van je ingrepen en je resultaten een andere dimensie en je kan je hobby integreren in je werksfeer....
                            Veel plezier ermee
                            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Working...
                            X