Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 4OOD en 72dpi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 4OOD en 72dpi

ik heb net ontdekt dat als ik niet in RAW neem, maar in L M of S dat de foto's maar 72dpi hebben, in raw hebben ze na ze te processen 150dpi (in jpeg)
    kan ik die 72dpi hoger krijgen als ik rechtstreeks in jpeg schiet?
    en kan ik in raw naar bv 300dpi gaan?
    thnx
    wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Re: canon 4OOD en 72dpi

Een foto heeft pas een "dpi" als je gaat afdrukken. voordien is er enkel sprake van een "resolutie" van een aantal pixels op een aantal pixels.

Je software geeft misschien wel een interpretatie aan de resolutie in functie van een bepaald formaat dat je zou kunnen afdrukken, maar zodra je van dit formaat afwijkt is het totaal niet meer relevant.

instellingen wijzigingen in functie van dpi in je camera is dus niet relevant aan je foto.... aanpassen van de resolutie van je foto kan je wel in de settings van je camera (ik zie hier het nut echter niet van in tenzij je een krappe geheugenkaart hebt waar niet veel op kan). Laat je resolutie dus zo hoog mogelijk staan als je kaart dit toelaat, en kijk niet naar dpi tot als je gaat printen.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Hier kan je alles lezen over de onzin van dpi bij een fotobestand:

http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

dus eigenlijk hoef ik me geen zorgen te maken voor afdrukken van foto's
        ook niet op grotere formaten als ik het goed begrijp
        wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter1080 Bekijk bericht
          Toch wel : je moet zorgen dat je foto genoeg pixels heeft.
          En 300 dpi kan je dan bv. als richtwaarde gebruiken om een kwalitatieve foto afgedrukt te krijgen, maar meer belang heeft dat niet.
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter1080 Bekijk bericht
            Een 400D heeft inderdaad voldoende pixels voor een grote afdruk, voor een grote afdruk heb je trouwens helemaal geen 300dpi nodig, want daar ga je niet met je neus tegenhangen om de details te bekijken.
            Bekijk zo'n groot reclamepaneel maar eens van heel dichtbij, dan zie je maar amper wat er op staat, vanaf de normale kijkafstand ziet dat er meestal wel goed uit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X