Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen

Hallo,

ik heb net een opdracht gekregen om foto's te maken voor een saunacomplex.
    Uiteraard wil ik goede foto's afleveren waarover ze tevreden zijn, daarom enkele vraagjes over waarop ik moet letten bij de instellingen.

Eerst en vooral hebben ze een sauna met kleurentherapie, dus gekleurde leds die constant veranderen. Hoe krijg ik dit op een mooie manier op de foto?
    Ik ben er al eens geweest met een model voor een testshoot (lange tijd terug al) en toen was ik niet 100% tevreden over het resultaat.

Heeft iemand tips hiervoor?
    Ik weet niet of het een grote hulp is, maar de foto's zullen gemaakt worden met Canon 450D (18-55 mm lens + 55-200 mm lens).

Alvast bedankt
    www.facebook.com/LaforcePhotography

Re: Instellingen

Je hebt geen voorbeelden van die modellenfoto's met Exif?

Hoe ik het zou aanpakken: statief, lage iso waarde, klein diafragma, witbalans op auto en fotograferen in RAW. Voor de rest zou ik als 's morgens of op een sluitingsdag gaan fotograferen om zo min mogelijk last van condens op je lens en zoeker te hebben.

(vaak wisselen duistere en heldere plekjes elkaar af in zo'n saunacomplex, misschien is het wel interessant om bracketing te gebruiken met het oog op HDR)

Greetz

Sam Jae
    Last edited by Sam Jae; 17 oktober 2008, 12:34.

Comment

Ik kan momenteel enkel tonen wat op flickr staat, ben op het werk dus kan geen andere voorbeelden geven.
      Dit is in de sauna met de veranderende ledlampjes:

En hoe pak je het aan met infrarood licht? Dezelfde instellingen of is dat weer een heel ander verhaal?

En bracketing zul je toch even moeten uitleggen voor me heb nog nooit van die term gehoord.

Toch al bedankt voor je reactie

Edit: om een of andere reden komt de foto er niet door: http://www.flickr.com/photos/alegria...7600781038546/

Comment

Eventuele kleurproblemen door foutieve witbalans-instellingen pak ik nadien aan via RAW-postprocessing. Als je niet in Raw werkt zou'k eerder opteren voor 'gloeilamp' of handmatig de witbalans meten.

bracketing is een instelling op je cam: je neemt meedere foto's van hetzelfde waarbij er telkens een lichtere en/of donkere versie van je onderwerp gemaakt wordt. Daar kan je nadien de beste uitpikken of ze combineren tot een correct belicht geheel.

Voor publicitaire doeleinden zou'k ze toch niet zo donker maken dan diegene in je link
        Last edited by Sam Jae; 17 oktober 2008, 12:58.

Comment

Bracketing = In photography, bracketing is the general technique of taking several shots of the same subject using different or the same camera settings. Bracketing is useful and often recommended in situations that make it difficult to obtain a satisfactory image with a single shot, especially when a small variation in exposure parameters has a comparatively large effect on the resulting image. Autobracketing is automatic bracketing by using a setting on the camera to take several bracketed shots (in contrast to the photographer altering the settings by hand between each shot). Wikipedia artikel.

Het is in het Engels, maar uit mijn NL manual voor de 350D (een ouder broertje van jouw 450D):
          p.90: "Reeksopnamen met automatische belichting (AEB). Als de sluitertijd of het diafragma automatisch worden gewijzigd, kan de camera voor drie opeenvolgende opnamen het belichtingsniveau wijzigen in ±2 stappen met tussenstappen van 1/3. "
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor de uitleg, nu is het duidelijk

Ik werk altijd in RAW, dat heeft toch een grote voorkeur bij mij.
            Ik heb de camera pas onlangs gekocht en daar zit software bij van canon zelf voor de post processing.
            Vroeger gebruikte ik altijd Rawshooter Essentials en daar gaat mijn voorkeur wel naar uit, misschien omdat ik dat zo gewoon ben en het nu wel aanpassen is aan dat andere.
            Of is dat programma van canon zelf toch beter?

Die bracketing ga ik dit weekend alvast eens uittesten. Vreemd dat ik dat nog nooit ontdekt heb

Over dat donker heb je inderdaad gelijk. Op het schermpje leek het goed te zitten, maar het is dus anders uitgedraaid. Veel van die ledlampen geven jammergenoeg een vrij donkere kleur. Jammer, want ik hou wel van roze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Bracketing = In photography, bracketing is the general technique of taking several shots of the same subject using different or the same camera settings. Bracketing is useful and often recommended in situations that make it difficult to obtain a satisfactory image with a single shot, especially when a small variation in exposure parameters has a comparatively large effect on the resulting image. Autobracketing is automatic bracketing by using a setting on the camera to take several bracketed shots (in contrast to the photographer altering the settings by hand between each shot). Wikipedia artikel.

Het is in het Engels, maar uit mijn NL manual voor de 350D (een ouder broertje van jouw 450D):
              p.90: "Reeksopnamen met automatische belichting (AEB). Als de sluitertijd of het diafragma automatisch worden gewijzigd, kan de camera voor drie opeenvolgende opnamen het belichtingsniveau wijzigen in ±2 stappen met tussenstappen van 1/3. "
              Haha jij hebt zeker nog nooit van een belichtingstrapje gehoord
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                Haha jij hebt zeker nog nooit van een belichtingstrapje gehoord
                Nee, had ik inderdaad nog niet van gehoord, en heb het dan ook moeten googlen. Zou het meer Nederlands zijn dan het Vlaams dat wij hier bezigen? Bovendien is mijn Engels nog altijd beter dan mijn Nederlands/Vlaams.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

aan Tine,eens op je Flickr stream gaan zien, met alle respect maar scherpte mag wat hoger op je prioriteitenlijst staan.
                  succes met je shoot.
                  Flickr één
                  Flickr two

Comment

Nee, had ik inderdaad nog niet van gehoord, en heb het dan ook moeten googlen. Zou het meer Nederlands zijn dan het Vlaams dat wij hier bezigen? Bovendien is mijn Engels nog altijd beter dan mijn Nederlands/Vlaams.

BD1166BE. CANON: Powershot G9, EOS 350D met 2 EF-primes en 3 EF-S zoomlensen - Speedlite 580EX II - Manfrotto mono- en tripod - Intel iMac 24" 2,8GHz (0SX 10.5.5)
                    Engelsman van geboorte? Dat is dan een verzachtende factor. Vlaams dat wij hier bezigen? Ja, als dat hetzelfde is wat je in je handtekening hebt staan. Dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
                    Last edited by Kiekvogel; 18 oktober 2008, 18:25.

Comment

Hey Tine,
                      Is het de bedoeling dat er ook mensen worden gefotografeerd in de sauna? Zo niet, zou ik kiezen voor statief, klein diafragma en lange sluitertijd, wel misschien even vragen dat de gekleurde leds niet van kleur veranderen. Bracketing is ook handig, zeker om daarna toch minstens een goede exposure te hebben tussen de opnames.
                      Ben je van plan een flash te gebruiken?

Comment

Engelsman van geboorte? Dat is dan een verzachtende factor. Vlaams dat wij hier bezigen? Ja, als dat hetzelfde is wat je in je handtekening hebt staan. Dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
                        ¿Qué?

(nu kan ik helemaal niet meer volgen ) Wat heeft mijn signature hiermee te zien?

Comment

¿Qué?

(nu kan ik helemaal niet meer volgen ) Wat heeft mijn signature hiermee te zien?
                          Nooit goed leren spellen dus. En dat in een handtekening

Comment

Nooit goed leren spellen dus. En dat in een handtekening
                            Dank je, Kiekvogel. Should be fixed now!

Comment

Working...
                            X