Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fijnafstelling AF met D3/D700/D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fijnafstelling AF met D3/D700/D300

Ik had al enige tijd door dat mijn oude 50/1.8 AF net niet scherp was op het punt dat ik wou met mijn D700.
    Eventjes de handleiding gelezen en de fijnafstelling ingeschakeld; na wat meten en passen kwam ik uit op +6. Alles nu in orde dus.
    Mijn 85/1.8 AFd behoefde zelfs geen correctie, nog beter dus.

Komend weekend zou ik mijn zoomlenzen even willen aanpakken (70-200/2.8 en 28-105).
    Vraag is nu: op welk brandpunt moet ik die fijnafstelling ijken?
    En geldt deze instelling dan over het ganse bereik?
    Of zie ik iets over het hoofd ?
    Last edited by Leopard; 15 oktober 2008, 10:04.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Re: Fijnafstelling AF met D3/D700/D300

Goede vraag die ik ook graag beantwoord zou zien.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

En als aanvulling (niet dat ik er zelf iets aan heb, maar uit interesse): op welke afstand test je dit?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Als een zoomlens geen absolute afwijking heeft(zelfde afwijking bij elk brandpunt) heb je een probleem. Ik zou dan kiezen voor correctie aan de meest gebruikte kant.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Ik had al enige tijd door dat mijn oude 50/1.8 AF net niet scherp was op het punt dat ik wou met mijn D700.
          Eventjes de handleiding gelezen en de fijnafstelling ingeschakeld; na wat meten en passen kwam ik uit op +6. Alles nu in orde dus.
          Mijn 85/1.8 AFd behoefde zelfs geen correctie, nog beter dus.

Komend weekend zou ik mijn zoomlenzen even willen aanpakken (70-200/2.8 en 28-105).
          Vraag is nu: op welk brandpunt moet ik die fijnafstelling ijken?
          En geldt deze instelling dan over het ganse bereik?
          Of zie ik iets over het hoofd ?
          Denk dat dit vrij simpel is, als er een afwijking is komt dit het best tot uiting op de grootste brandpuntafstand, dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Kan je wat meer duidelijk zijn omtrent dat meten en passen en hoe je aan die +6 komt ?
            Meer concreet ; op hoeveel metingen baseer je de +6 afstelling ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Denk dat dit vrij simpel is, als er een afwijking is komt dit het best tot uiting op de grootste brandpuntafstand, dus.
              Ik heb al van lenzen gelezen die aan de ene kant + en aan de andere kant - nodig hadden, dan heb je een serieus probleem.

Ik hebe mijn 80-200 ingesteld op -15 op één punt op 200mm en toen op meerdere brandpunten gecontroleerd en op diverse afstanden. De -15 had ik in 3x te pakken + één keer extra om uit te vinden wat + en - is....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik had eerst ook +5 ingesteld voor mijn AF 50mm f/1.8D op korte afstanden, maar dan werden mijn foto's op grotere afstanden onscherp

Mijn Sigma 150mm f/2.8 macro zit echter op +14 voor alle afstanden en moet eigenlijk bijgesteld worden door de fabrikant...

MVG,

Comment

Even inschrijven op dit topic.... ben ook wel benieuwd naar de adviezen.
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Mijn 120-300 f2,8 heeft er ook van met 2x TC.

Het rare is dat ik het niet merk met de 1,4 TC of zonder extender. Mogelijk ligt het aan de 2X convertor. Een uitleg van sigma die ik kreeg was dat ik het hoogstwaarschijnlijk altijd zal hebben, doch heel minimaal en dat de 2X convertor het gewoon veel duidelijker maakt.

Blijkbaar helpt de fijnafstemming niet genoeg, dus ik ga naar Sigma Nederland om heel de boel te laten bijregelen.

Ik heb hetzelfde voor gehad met 2 Sigma 70-200 lenzen, die hadden frontfocus en kreeg ik niet goed (op de maximum compensatie was het probleem er nog steeds, doch iets minder). Deze waren 2 Sigma's van de laatste generatie.

Mijn andere lenzen geven geen probleem, en ik verkies nog steeds om die fijnafstemming af te zetten, net door het feit dat je mogelijk het probleem verlegt naar een ander brandpunt (beetje zoals Frank al aangaf).

Comment

Voor al mijn objectieven met uitzondering van mijn 14-24, heb ik ongeveer een waarde tussen +6 en +8 ingesteld staan allemaal afgesteld volgens DoffMaster en een testkaart.

Wel gedaan volgens de gelezen regels, middelste focuspunt geselecteerd enkelvoudige AF, dus op S, en bij iedere test eerst het objectief manueel volledig uit focus gezet, uiteraard op statief, VR uit, en onder 45° schuin op de testkaart.

Maar wat uit vorige draadjes hier opvalt is dat ongeveer 90% moet bijstellen naar de + kant, zou Nikon bij deze boddy's soms de regeling af fabriek wat verplaatst hebben

Ik heb het in ieder geval niet voor dat op oneindig mijn foto's niet scherp ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                        Kan je wat meer duidelijk zijn omtrent dat meten en passen en hoe je aan die +6 komt ?
                        Hier heb ik alles gevolgd: http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart#print
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik heb al van lenzen gelezen die aan de ene kant + en aan de andere kant - nodig hadden, dan heb je een serieus probleem.
                          Als dit het geval is de lens opsturen voor een goede service beurt, het camera tuning systeem is niet ontworpen voor het opvangen van zulke fouten.

Maximaal diafragma en brandpuntafstand tonen het best de mogelijke afwijkingen.
                          De afstand is ook vrij belangrijk, kan zijn dat je op 200mm pas bij een afstand groter dan 3 a 4 meter afwijkingen gaat zien. Je moet dit uittesten op verschillende afstanden en daar waar je de meeste afwijking hebt, het systeem tunen.

Dit systeem is niet enkel ontworpen voor eventuele lens fouten op te vangen maar ook om afwijkingen van de AF-sensor toz van de beeldsensor bij te regelen. Vroeger moest je hiervoor je toestel op sturen voor calibratie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Als dit het geval is de lens opsturen voor een goede service beurt, het camera tuning systeem is niet ontworpen voor het opvangen van zulke fouten.
                            Dat is gebbeurd en het antwoord was: dit kan gebeuren bij een super-zoom.(niet mijn lens).

Comment

Ik had veel last van frontfocus die ik met de fijnafstelling niet netjes kreeg weggeregeld. Na een reeks testen (met de focus chart en in het veld) heb ik de camera teruggestuurd naar Nikon voor hercalibratie. Sindsdien geen problemen meer en de fijnafstelling staat gewoon uit.

PS

Hulde aan Nikon Service in Beverwijk en Foto Verschuren in Roosendaal die dit binnen 3 weken wisten te regelen en zonder kosten
                              Groetjes, KC
                              www.sportbeelden.com

Comment

Working...
                              X