Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Liion batterij oplanden als die nog niet leeg is?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Liion batterij oplanden als die nog niet leeg is?

Ik heb een Canon powershot g3 en als ik een tijdje de kamera gebruikt heb en ik wil dan weer eens naartoe, en de batterij is dan nog niet leeg kan ik hem dan veilig aan de lader doen om heb weer volledige op te laden,of moet die dan helemaal leeg zijn?
    William
    Canon 10D met ef28-135.usm is.

Normaal gezien hebben NiMH batterijen geen last meer van het "geheugen effect", maw kan het normaal gezien geen kwaad om ze op te laden voor ze helemaal leeg zijn. Ik zou echter af en toe ze eens voledig laten leeglopen, en fdan weer opladen, dit is steeds goed voor dit soort batterijen. By the way, er bestaan batterij laders welke je batterijen eerst kunnen ledigen voor ze beginnen op te laden...
    Canon met glas...

Comment

Hallo weetikveel,

Ik werk al een aantal jaartjes met de Li-ion batterijen van o.a. Canon.
      Nomaal gezien kan het terug opladen alvorens ze helemaal leeg zijn geen probleem opleveren. Ik doe het dus ook heel geregeld.
      Maar zoals DaveMoi al meldde, af en toe moet je ze ook eens "leegschieten" ...

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik heb in Duitsland eens een Annsman snellader gekocht.
        Wel daar zit een knopje op om te ontladen...
        Dus je drukt dat ontlaadknopje in en de batterijen worden volledig ontladen voor ze opgeladen worden. Dit duurt natuurlijk wel veel langer he.
        Maar het is idd niet nodig om ze iedere keer te ontlanden, zoals hier al verteld is.

Comment

Hallo, DaveMoi en mic hebben het over NiMH en niet over de vraag mbt Li-ion accu.

Het "helemaal" leegschieten zal meer opgaan voor de NiMH's, aangezien die toch een zeer licht "geheugen-effect" hebben.

Hoe het precies met Li-ion's zit? Misschien wel beter om ze niet helemaal "leeg" te schieten?.

mvg,

Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

De handleiding van de Canon G3 zegt dat je de batterijen tussenstijds mag opladen.(meen dat ik dit gelezen heb)Af en toe moet je ze helemaal leeg gebruiken. Je mag ze dus helemaal leeg laten lopen, je kan ook niet anders. De batterijindicatie is niet zo goed. Als het batterijtje verschijnt op het lcd-schermpje kan je nog een drietal foto's nemen.
            Voordien blijft de aanduiding dat de batterij volledig opgeladen is.
            Is niet echt een probleem voor mij.

Greetz, Bart

Comment

Nog een aanvullingske:
              Normaal gezien zou je zo'n 300 keer kunnen opladen. Dat blijkt de gemiddelde levensduur te zijn.

Greetz, Bart

Comment

Een LiIon batterij heeft inderdaad geen last van het 'geheugen-effect' en hoeft dus niet helemaal leeg te zijn alvorens ze op te laden. Wel zit het zo dat een LiIon slechts +-300 laadcycli kan doorstaan. Daar waar NiMH of NiCd 500 à 1000 cycli kunnen doorstaan. Nu zit het zo dat wanneer jij je batterij oplaadt terwijl die nog niet volledig leeg was, dit eveneens als een laadcyclus beschouwd wordt en het aantal resterende cycli met één verminderd wordt.

Ideaal: koop een tweede batterij, schiet uw batterijen leeg, maar laadt een lege batterij onmiddellijk op. LiIon batterijen moeten steeds volgeladen bewaard worden.
                Groetjes, Rolle

http://www.lighter-than-air.net

Comment

Bedankt voor je bijkomende uitleg, Rolle,

Mijn batterijen waren ook ongeveer voor 80% opgeladen als ik mijn camera thuisgestuurd heb gekregen. Het zou dus beter zijn van mijn batterijen volledig op te laden als ik mijn toestel een week niet gebruik? (De kans is wel niet zo groot dat ik het een week niet ga gebruiken )

Greetz, Bart

Comment

Nog een bijkomend vraagje hierbij: Laad ik mijn batterij op tot 90% of laad ik ze beter op tot 100%(Duurt zo'n 2 uur langer) Is het niet beter qua levensduur, de batterij te laden tot op 90%? De batterij is op ongeveer 2 uur opgeladen tot 90%.

Greetz, Bart

Comment

Weetikveel, bartvansand,

Ik bevestig de gegeven reacties, met twee aanvullingen:

1. Als je nieuwe batterijen koopt altijd de eerste 3 keer helemaal leeg schieten en als het kan ontladen tot ze helemaal leeg zijn. Dan laat je ze zo'n 16 uur in je lader zitten om ze te overchargen. Daarna kan je de batterijen opladen wanneer je maar wilt en is de levensduur van je batterijen verlengt. En inderdaad laadt ze af en toe helemaal "leeg lopen" en dan weer overchargen. Dit geld voor alle oplaadbare batterijen. Kijk maar eens naar een handleiding van een GSM die ook Li-Ion accu's gebruiken daar staat vaak veel info over in.

2. Altijd tot 100% volladen, is altijd beter.

Als je nog vragen hebt....

Greetz,

Neo
                      IF you do something, DO IT GOOD!!!

Comment

Thx voor je reactie Neo,

Mag ik ook overchargen als die batterijen in mijne camera zitten, heb namelijk geen extra charger.

Greetz, Bart

Comment

Working...
                        X