Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Canon 450D VS een Nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn Canon 450D VS een Nikon D80

hey, ik ben een leek in de wereld van de digitale fotografie en ik heb een vraagje voor jullie.

Ik heb mij enkele weken geleden een nieuwe Canon 450D aangeschaft.
    Ik ben wel blij met dit toestel, maar ik heb soms de indruk dat niet alle foto's superscherp zijn,
    het is mss wel ook omdat ik nogal veeleisend ben van mijn toestel.

Ik heb ook de foto's getrokken met mijn toestel vergeleken met de foto's van een Nikon D80.
    En ik heb de indruk dat de foto's van de Nikon veel scherper zijn. Foto's beide getrokken in automatische modus zijn scherper op de Nikon.

Heb ik nu de verkeerde keuze gemaakt om een Canon 450D te kopen? Dit leek me namelijk wel een goed toestel? Of ligt dit niet een het toestel maar aan de lens?
    Op mijn Canon staat een 18-55 IS, en op zijn Canon een 18-200 VR. Als wel beiden trekken op dezelde zoom, lijkt de Nikon scherper.

Kunnen jullie mij hierover een uitleg geven. Of zeggen waar ik moet op letten.

Alvast bedankt

maarten

Re: Mijn Canon 450D VS een Nikon D80

De meeste scherpstelproblemen krijg je als alle scherpstelpunten worden gebruikt.
    Je moet de camera niet laten kiezen waar er moet scherpgesteld worden, dat moet je zelf doen.

In de automatische programma's kan je zelf het juiste scherpstelpunt niet kiezen, en daardoor kan je nooit garanderen wat er scherp is op de foto.

Leer in de AV, TV en M-stand werken, kies zelf het gewenste scherpstelpunt, en dan zal je zien dat de foto's heel wat beter worden.

In de AV-stand kies je zelf de gewenste scherptediepte, de camera berekent automatisch de sluitertijd de er nodig is (afhankelijk van de hoeveelheid licht, en de gekozen iso-waarde).
    Ik werk voor 90% in de AV-stand.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik denk dat je beter een korte handleiding leest van de basistermen van de fotografie (zoals sluitertijd, diafragma, iso waarden, belichtingscompensatie etc en welke invloed dit heeft)
      Want ik denk niet dat je de uitleg van hierboven dan zult snappen ?

Comment

De 450D met kitlens kan perfect scherpe fotos afleveren.
        Meer op 18 tot 40 mm dan op 55 mm.
        En ik veronderstel zelfs beter dan een Nikon.

Er kunnen ongeveer 10 oorzaken zijn waarom uw fotos onscherp zijn.

1 van deze oorzaken is eventueel een AF probleem op oneindig met de kit lens.
        Om deze oorzaak uit te sluiten, maak alle fotos op oneindig alleen met live view contrast AF.

Als de fotos daarna nog niet 100 % scherp zijn... dan zijn alle andere 9 oorzaken alleen bij u zelf terug te vinden.

Jan.

Comment

Volgens de reviewers van toestellen levert een typische Canon scherpere beelden af dan een typische Nikon. Dat komt omdat Canon meer verscherpt in het toestel en omdat Nikon dat liever aan de gebruiker overlaat.

Er zal een ander verschil zijn.
          Misschien had die Nikon een VR lens op en heb je geen IS lens op je Canon.

VR = Vibration Reduction
          IS = Image Stabilization

Als je naar een lagere sluiter gaat zoals bv 1/10s dan zal het beeld wazig zijn omdat eventuele bewegingen die jij met het toestel maakt dan zichtbaar worden. Een lens met VR of IS gaat die bewegingen tegen compenseren en zo dus scherpere beelden leveren.

Het kan ook zijn dat Canon op de automatische mode naar 1/10s gaat terwijl die Nikon in dezelfde omstandigheden nog 1/50s zal forceren.

In principle is de 450D een trapje hoger dan de D80, dus het moet kunnen om mooie foto's te maken.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Er zal een ander verschil zijn.
            Misschien had die Nikon een VR lens op en heb je geen IS lens op je Canon.

VR = Vibration Reduction
            IS = Image Stabilization.
            Dat kan het niet zijn want:
            Oorspronkelijk geplaatst door Yozz Bekijk bericht
            Op mijn Canon staat een 18-55 IS, en op zijn Canon een 18-200 VR. Als wel beiden trekken op dezelde zoom, lijkt de Nikon scherper.
            maarten
            Misschien stond op de Canon IS niet op en op de Nikon wel.

Trouwens over de trapjes valt wel te discussieren
            Ze hebben beiden wel voor- en nadelen. Feit is dat de 450d wat nieuwer is.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Trouwens over de trapjes valt wel te discussieren
              Ze hebben beiden wel voor- en nadelen. Feit is dat de 450d wat nieuwer is.
              Zoek dan even op dit forum. Er zijn 3 mensen onafhankelijk van elkaar overgestapt van een D80 naar 450D. En zij vonden dat een verbetering. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze vooral hogere ISO's nodig hadden.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Zoek dan even op dit forum. Er zijn 3 mensen onafhankelijk van elkaar overgestapt van een D80 naar 450D. En zij vonden dat een verbetering. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze vooral hogere ISO's nodig hadden.
                Alles is relatief.
                Ik ken mensen die van een DSLR zijn overgestapt naar een bridge en die vonden dat ook een hele verbetering. Wil dat dan zeggen dat een bridge een trapje hoger staat.

Canon heeft inderdaad, door gebruik te maken van een CMOS sensor, betere resultaten in de hoge ISO's gehad dan Nikon met hun CCD sensor. Gelukkig zijn ze sinds de D300 en volgende ook op CMOS over gestapt, zodat ze elkaar waard zijn.
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

RAW? JPG? Instellingen?.....

Comment

Als we nu van de topicstarter nog iets zouden horen, dan zou het gemakkelijker zijn om het juiste antwoord te vinden op dat probleem.

Of de 450D werkelijk de beste van de twee camera's is, daar wil ik niet over beginnen, maar volgens mij kan je met die camera, net zoals met de D80, scherpe foto's maken.

Ik blijf erbij, waarschijnlijk zijn het weer de AF-punten, die in de automatische standen allemaal tegelijk gebruikt worden, en dan kiest de camera zelf wat er scherp moet zijn.
                    Met 9 scherpstelpunten heb je dan 1 kans op 9 dat de camera juist gegokt heeft.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als we nu van de topicstarter nog iets zouden horen, dan zou het gemakkelijker zijn om het juiste antwoord te vinden op dat probleem.

Of de 450D werkelijk de beste van de twee camera's is, daar wil ik niet over beginnen, maar volgens mij kan je met die camera, net zoals met de D80, scherpe foto's maken.

Ik blijf erbij, waarschijnlijk zijn het weer de AF-punten, die in de automatische standen allemaal tegelijk gebruikt worden, en dan kiest de camera zelf wat er scherp moet zijn.
                      Met 9 scherpstelpunten heb je dan 1 kans op 9 dat de camera juist gegokt heeft.
                      hoe selecteer je die zelf dan?

greetz
                      Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MetalG Bekijk bericht
                        hoe selecteer je die zelf dan?
                        Door de handleiding te lezen
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          'k Denk het ook

----------

Nu, de TS stelde deze vraag op 12 oktober, ondertussen (18 oktober) geen verdere feedback, voorbeelden of zelfs maar een antwoord op de gestelde vragen. Waarom maken wij ons nog moe feitelijk?

• Laatste activiteit: 13 oktober 2008 14:59

Typisch

Comment

Big Dilemma

fout topic...... sorry
                            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

allemaal bedankt voor jullie reactie, ik zat een tijdje in het buitenland(voor het werk, dus niet kunnen fotograferen) en heb dus nu pas jullie reacties kunnen lezen.

Ik heb ondertussen wel nog een paar keer geprobeerd enkele zaken te fotograferen, in zowel de automatische modus, als in de av, m -modus. En moet eigelijk toegeven dat mijn toestel wel degelijk scherpe foto's afleverd.

Het is wel degelijk nog zoeken om de juiste instelling te vinden. Maar ja het is zo dat je het leert zeker.

Ik lees hier ook dat er sommige leden, dachten dat ik nooit ging reageren, bij deze sorry maar had in het buitenland geen tijd om jullie reacties te lezen.

Toch bedankt voor jullie reactie

yozz

Comment

Working...
                              X