Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen Nikon D-300 en Nikon D-700

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verschil tussen Nikon D-300 en Nikon D-700

Ik zou het wel triest vinden als mensen die trouwe en zinvolle bijdragen leveren hier de lust ontnomen wordt door een off day van een moderator.
    Overigens is de vraagstelling zo triest en stompzinnig dat ik me de reacties hier goed kan voorstellen. Vragen heeft alleen zin als het antwoord specifiek gegeven kan worden en algemeen niet te vinden is.
    Specs staan op dpreview.com, tests ook.
    Vragen heeft alleen zin als het gaat om specifiek gebruik, toestel, lenzen.
    Een algemene vraag als "wat is het verschil tussen digitaal en analoog" is in 3 woorden te beantwoorden, maar ook in 300.000. Als de steller geen reden aanvoert om zijn vraag te stellen en/of te veel relevante zaken in het ongewisse laat krijg je al gauw dit soort toestanden. Ik ben niet voor te veel regels, maar vele leden typen zich hier de blaren op vage vragen om vaak ook nog stank voor dank te krijgen.
    Ook hier maken velen zich druk, behalve de vraagsteller: die stelt een vraag zonder eerst na te denken, wij maken ons druk en de vraagsteller heeft behalve niet het fatsoen om eerst goed na te denken over zijn vraagstelling kennelijk ook niet het fatsoen om zijn vraag te specificieren of anderszins te reageren.

Hoi....

Greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikonboy Bekijk bericht
      Hoii,,

Wat is daar het verschil nu eigenlijk tussen ??

Greettzzzz
      900 euro

Comment

Wat een bull**** topic. Hoe lui kan je zijn pfffffffff
        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

ik kan niet op ts zijn vraag antwoorden ,enkel mss een linkje geven van beide handleidingen miss word ts daar wel wijzer van , ik weet het niet....

in ieder geval vind ik het absoluut niet kunnen dat er reaktie verwijderd word van iemand die al meerdere keren erg behulpzaam geweest is op dit forum, zelfs al zou deze er naast zitten dan nog, verwijderen doe je niet en al helemaal niet als het om een gevestigde waarde gaat wat drjeckyl ondertussen wel is

sorry moest dit toch even kwijt
          http://www.jvs-photography.be/

Comment

Nikonboy,

Dit is een uitleg die ik op het net heb gevonden, dus niet van mijn hand maar van een zekere meneer Henry. Ik denk dat wat deze meneer uitlegt je een heel stuk wijzer zal maken ..

D700 :
            ► veel minder ruis doordat de pixels niet zo verschrikkelijk dicht op mekaar zitten
            en iets minder eens met de volgende opmerking van Mendel
            ► door de grotere sensor wordt het brandpunt inderdaad verlegt, waardoor een groothoek veel meer laat zien dan bij een DX

De ruisbeheersing van de D300 is bij hogere iso-waarde (als je naar de ruisbeheersing van de DSLR's in het algemeen kijkt) al heel er goed. De ruisbeheersing van de D700 is bij hogere iso-waarde beter. Onder hogere iso-waarden versta ik waarden 800-1600. Boven de iso 1600 wint de D700 het dus van de D300.

Als je met een FF camera een foto maakt, dan krijg je bij gebruik van dezelfde lens een foto met meer "groothoek", dan wanneer je deze foto gemaakt zou hebben met een DX camera. De grotere FF sensor pakt immers "het hele beeld", terwijl de DX sensor slechts het middelste deel van dit beeld pakt. Een 100mm op een DX geeft je eenzelfde beeldgevoel als een 150mm op een FF (bij Nikon en een 160mm op een FF van Canon => andere cropfactor).

De scherptediepte van deze foto gemaakt met een FF camera zal dus een groter bereik omvatten dan een foto gemaakt met een DX camera (logisch, want het "afgesneden" beeld bij een DX komt er niet op en kan dus ook geen rol spelen in de weglopende scherptediepte...). Bij foto gemaakt met een een 50mm f/1.8 op bijvoorbeeld f/1.8 zal de foto gemaakt met een FF dus meer beeld laten zien die nog onscherper/waziger is dan wat zichtbaar is bij de randen van de foto gemaakt met een DX camera.

Een FF camera vraagt dan ook om FF lenzen. De beeldcirkel van een DX lens is immers te klein. Het resultaat zal zijn dat een foto genomen met een FF camera + DX lens ook "beeld" laat zien buiten de beeldcirkel => dus zwarte vlekken in de hoeken.

Aan de andere kant... als je FF lenzen op een DX toestel gebruikt, vermijd je de moeilijke stukken van een lens (randen van het beeld). Dit betekent dat de kwaliteit van het eindresultaat alleen maar hoger is.

Is een FF camera dan altijd de beste keuze?
            Dit hangt van een aantal aspecten af:
            - welk type fotografie ambieer je (het meest)?
            - wat voor lenzen heb je nu?

Een sensor van een FF camera heeft in het algemeen meer pixels dan een DX camera. Meer pixels betekent in de regel ook zwaardere processing en dus iets minder beelden per seconde. Als het aanpal bps voor jou belangrijk is, dan kan dit een overweging zijn om een DX aan te schaffen. De D700 presteert op aantal bps iets minder dan de D300. Meer bps heb je nodig bij bijvoorbeeld sportfotografie. Bij portretfotografie is bijvoorbeeld meer behoefte aan meer pixels en minder aan het aantal bps. Kijk voor het gemak ook naar de twee toppers van Canon: 1D Mark III en de 1Ds Mark III. De s-variant heeft veel minder pixels en is gemaakt voor de sportfotograaf. Deze s-variant kan 10bps maken. De 1D kan slechts 3 bps maken, maar heeft wel ruim 2x zoveel pixels. Zeer geschikt dus voor het maken van portretten.

Als het telebereik voor jou belangrijk is, dan is een DX camera een logischer keuze dan een FF camera. Je krijgt de cropfactor (1.5x bij Nikon en 1.6x bij Canon) er immers "gratis" bij. Veel telebereik heb je bijvoorbeeld nodig bij natuurfotografie (vogeltjes, herten, etc.). Bij gebruik van bijvoorbeeld een 200mm lens op een DX en een FF kun je bij een FF camera dit zelfde beeld ook thuis in de nabewerking krijgen, maar dan moet je dus veel beeld wegsnijden. Beeld in de nabewerking wegsnijden betekent feitelijk dat je een flink aantal pixels op je FF camera niet gebruikt... Wil je dus in dit voorbeeld al bij het maken van de foto hetzelfde beeld hebben, dan zou je bij gebruik van een Nikon een 200x1.5=350mm lens moeten gebruiken en bij een Canon zelfs een 360mm lens. Een 200mm f/2.8 is veel goedkoper dan een 350mm f/2.8 of een 360mm f/2.8. Als deze laatste 2 al te krijgen zijn...

Als je veel in donkere situaties foto's moet maken en je wilt niet flitsen, dan kunn je zowel de iso-waarde bij zowel de D300 als de D700 flink opschroeven zonder dat je last krijgt van ruis. Pas vanaf iso1600 zal de D700 beter presteren dan de D300. Ik weet niet hoe vaak je een iso-waarde nodig hebt die hoger is dan iso1600.

Een hogere iso-waarde met betere ruisbeheersing in combinatie met een flitser zorgt ervoor dat het flitsbereik van je flitser wordt vergroot. Denk niet aan honderden meters, maar bijvoorbeeld aan 5 flitsmeters extra. Met een SB800 bijvoorbeeld kun je met een D300 een flitsbereik (bij hogere iso) van 20-30 meter overbruggen. Met de D700 zal dit misschien worden verlengd tot 35 meter.

Een D300 of een D700 vraagt (in mijn ogen) om toplenzen. Is anders net zoiets als een porsche aanschaffen en er als een oude oma mee rondrijden. Het ziet er leuk(er) uit, maar al het extra vermogen heb je eigenlijk niet nodig. De toplenzen zijn eigenljik zonder uitzondering allemaal FF lenzen. Het overstappen zal dus niet hoeven te leiden tot het aanschaffen van nieuwe lenzen. Als je echter DX lenzen in je tas hebt zitten, dan zal een overstap naar een D700 ook een onherroepelijke vervanging van deze DX-lenzen tot gevolg hebben. Beelden met donkere hoeken zijn immers niet mooi.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Best grappig,

"Nikon"-boy vraagt wat het verschil eigenlijk is tussen een D300 en een 700

Ik kan compleet verkeerd zijn hoor maar dit is toch wel een, op zijn minst, "ondoordachte" vraag te noemen
              www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Best grappig,

"Nikon"-boy vraagt wat het verschil eigenlijk is tussen een D300 en een 700

Ik kan compleet verkeerd zijn hoor maar dit is toch wel een, op zijn minst, "ondoordachte" vraag te noemen
                Verschil tussen 300 en 700 is euhhh .............................400 simpel toch.

Comment

De meeste nieuwe mensen komen op BD terecht omdat ze informatie wensen over iets.
                  Meestal gebeurt dit dan via Google.

Als men dat toch de drempel neemt om zich te registreren en een vraag te stellen, soms zoals een zoekstring in Google, maar alle begin is moeilijk, is het niet de bedoeling dat deze mensen weggejaagd worden door hun vraag in het belachelijke te trekken en te zeggen dat ze het maar in Google moeten zoeken.

Ik kan me best voorstellen dat een nieuwkomer na het lezen van zulke reactie alle lust ontnomen wordt om hier nog verder op te reageren, en waarschijnlijk zal hij elders wel antwoord gekregen hebben op zijn vraag.

Er wordt steeds fel gereageerd op het feit dat men bij de fototopics soms ingefundeerde reacties geeft waar TS niets mee is.
                  Waarom zou dit dan bij Camera's wel mogen?
                  Wil je grapjes maken dan open je een topic in Chit-Chat.
                  In alle andere forums wordt verwacht dat je zoveel mogelijk on-topic antwoord.

Naast het feit dat dit niet correct is naar de TS toe, zijn zulke reactie ook forumvervuilend.
                  Je moet je jezelf eens inbeelden dat je nu een zoek doet en daar komen 20 topic naar voren waarvan er in 19 staat dat je maar een zoek moet doen op het forum en via Google.
                  éénje bevat dan relevante maar misschien niet alle informatie die je wil.
                  Wanneer iedereen correct antwoordt heb je 20 topics waar je relevante informatie kunt uit putten en wanneer je deze allemaal bij elkaar voegt ga je meer informatie hebben dan voordien.

Er werden in dit topic nog meer reactie gewist van andere leden. Maar die mensen weten dat hun topic werd gewist omdat het off-topic en immature reacties waren.
                  Het is enkel ééntje die niet tegen zelfkritiek kan en hiervoor een rel wil starten op het forum.
                  Het feit dat hij volgens sommige een gevestigde waarde is verergerd dit alleen maar aangezien hij dan beter zou moeten weten en het goede voorbeeld geven.

Wanneer je geregistreerd bent heb je je akkoord verklaard met Het Forumreglement en ook gevestigde waarden moeten zich er aan houden.

Verdere discussie hierover (en uitdagingen ) heeft geen zin en daarom wordt dit topic dan ook gesloten.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                  X