Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50d of 5d tweedehands

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 50d of 5d tweedehands

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    5D is NIET veeleisender op lenzen, en al zeker niet tegenover de 50D, want die heeft zoveel kleine pixeltjes en gebruikt maar een klein stukje van het glas, dat het net andersom is.
    Klopt. Die FF lenzen gaan wel sneller vignetting geven en daar zit de verwarring. Dit bedoelt men als men zegt dat de 5D veeleisender is naar lenzen. Die vignetting is overigens heel makkelijk te corrigeren in uw rawconverter of ... je doet het zelfs niet.
    Persoonlijk zie ik wel graag een vignetting effect. Je ziet ook dat de meeste mensen de vignette correctie van raw converters gebruiken om net een vignette te máken ipv van die te corrigeren.
    't is dus allemaal hoe je het bekijkt.

Maar naar IQ doen lenzen het dus beter omdat de sensor minder vraagt van de lens.

Comment

Er zijn dus meer mensen die tussen deze twee cams zitten te twijfelen lees ik. Ik ben blij dat er lotgenoten zijn
      Wat betreft de lenzen, ja ik heb daar inderdaad ook al het eea van gelezen. Voor mezelf heb ik het simpel uitgelegd ( ik hoop wel goed ) dat de 5D de lens volledig benut, bij de 50D wordt alleen het middelste deel benut. Aangezien de randen van een lens vaak wat minder zijn, heb je bij een 5D hele goede lensen nodig om eventuele lensfouten in de randen niet te zien.
      Ik beschouw dit niet echt al een probleem, ik heb nu een 24-105mm L objectief en ik wil eigenlijk nooit meer anders dan een L lens.

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, wat zijn de grootste verschillen in beeldkwaliteit tussen deze twee camera's, als er al grote verschillen zijn ? Of is er alleen iets merkbaar bij veel croppen of grote prints ?
      Mvg, Bart
      http://www.bartzijlstra.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
        puur gevoelsmatig ...fotos gezien van iemand bij iso 3200 met de 50D en ik weet dat ik met mijn 5D eigenlijk nooit echt hoger dan iso800 ging, iso 1600 was in uiterste noodzaak, iso 3200 vond ik gewoon lelijk.
        De "anti-ruis" instelling van de digic4 zal goed zijn werk doen, I know maar toch, blijft een gevoel toen ik de foto's zag van de 50D van "dat had ik niet kunnen doen met de 5D"
        Ik denk dat er een verschil is tussen jpg en RAW. Bij RAW valt een deel van de digic 4 processing weg.
        Zelf vind ik behoud van detail op hoge ISO veel belangrijker dan het verwijderen van ruis, ruis die in afdrukken meer een voordeel dan een nadeel is.

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
        Wat mij nog niet geheel duidelijk is, wat zijn de grootste verschillen in beeldkwaliteit tussen deze twee camera's, als er al grote verschillen zijn ? Of is er alleen iets merkbaar bij veel croppen of grote prints ?
        Het gaat altijd over grote afdrukken.

Voor een 10x15 afdruk is 6 MP voldoende. 12 MP of 15 MP betekent hier geen voordeel.

Ik weet ook niet of er een verschil in beeldkwaliteit is. Toch niet als de volledige foto wordt bekeken, en niet elk van de 15000000 pixels afzonderlijk

50D betekent meer fotos / sec en 9 AF punten met een grotere verdeling in de zoeker. Verder live view en alle andere extras.

5D betekent kleinere scherptediepte bij zelfde f getal als 50D, lagere sluitertijden bij zelfde lens als de 50D (meer dan 1,6x lager), en nog steeds een grotere zoeker.

Merk op dat ook bij de 5DII de sluitertijden naar omhoog moeten. Dat is een nadeel van de 5DII tegenover de 5D.

Ook nog even opmerken dat L lenzen niet echt nodig zijn.
        De 50 1,4, de 85 1,8 en de 100 f2,8 macro geven een resultaat dat niet echt beter kan met L zoom lenzen..
        En de Canon f4 L zoom lenzen zijn vergelijkbaar met en soms duidelijk beter dan de f2,8 L zoom lenzen. Maar dan zonder f2,8.

Jan.
        Last edited by Jan_10D; 11 oktober 2008, 21:34.

Comment

5D Is een super toestel , wel is het belangrijk dat je met goede lenzen werkt. De 5D is nu al een tijdje in productie maar dat is zeker geen reden om te denken dat hij daarom wat acherop staat tov andere toestellen. Ok hij mist misschien die snufjes waarvan je denkt dat ze handig maar eigenlijk toch niet gebruikt. Alles draait nog altijd om het uiteindelijke beeldresultaat, en dat is zelfs op vergrotingen (inden kwalitatief goed afgedrukt) gewoon super goed.

5D betekent kleinere scherptediepte bij zelfde f getal als 50D, lagere sluitertijden bij zelfde lens als de 50D (meer dan 1,6x lager), en nog steeds een grotere zoeker.

Merk op dat ook bij de 5DII de sluitertijden naar omhoog moeten. Dat is een nadeel van de 5DII tegenover de 5D.

Verklaar u nader ????????

Comment

5D is NIET veeleisender op lenzen, en al zeker niet tegenover de 50D, want die heeft zoveel kleine pixeltjes en gebruikt maar een klein stukje van het glas, dat het net andersom is
            Alhoewel ik geen 5D'er ben, geloof ik dat Rudy hier toch een punt heeft
            Als je geen lange teles nodig hebt hoeft je budget voor een 5D (Mark I) niet perse hoger te zijn dan voor een 50D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
              Verklaar u nader ????????
              Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was ????????

Het is inderdaad niet echt duidelijk dat als de sluitertijd omhoog moet, dit betekent dat de sluiter tijd minder lang moet worden.

Een voorbeeld:

Een 200 mm lens is 200 mm op een 5D maar wordt vertaald naar 320 mm op een 50D.
              Minimum sluitertijd is dan 1/200 op een 5D en 1/320 op een 50D.

Maar het pixel aantal is ook belangrijk:
              Het aantal pixels verhogen voor een bepaalde sensor grootte is gelijk aan het aantal pixels gelijk houden en de sensor grootte evenveel verkleinen.

Dit betekent dat als 1/320 voldoende zou zijn voor een 6 MP 10D dit onvoldoende is voor een 50D.
              Volgens mijn berekening wordt dit 1/500 voor de 50D.

En dat als 1/200 voldoende is voor een 5D, dit onvoldoende is voor een 5DII. Hier wordt dit 1/250 voor de 5DII.

Jan.
              Last edited by Jan_10D; 12 oktober 2008, 10:00.

Comment

aan Jan 10D;

ik denk dat je redenering een beetje fout is,

als je een 200mm lens op een 5D zet ,met dus 1/200ste, moet je ook deze "brandpuntafstand" gebruiken op een 50D om te vergelijken. Door de cropfactor is dat dus een 133mm lens, waardoor op de D50 dus ook 1/200ste nodig is. Je moet brandpunten vergelijken en geen lenzen en daar de cropfactor in meeberekenen .
                Anders krijg je immers ook een andere foto qua compositie.

grtjs Jos
                D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                  Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was ????????

Maar het pixel aantal is ook belangrijk:
                  Het aantal pixels verhogen voor een bepaalde sensor grootte is gelijk aan het aantal pixels gelijk houden en de sensor grootte evenveel verkleinen.

Dit betekent dat als 1/320 voldoende zou zijn voor een 6 MP 10D dit onvoldoende is voor een 50D.
                  Volgens mijn berekening wordt dit 1/500 voor de 50D.

En dat als 1/200 voldoende is voor een 5D, dit onvoldoende is voor een 5DII. Hier wordt dit 1/250 voor de 5DII.

Jan.
                  De pixels doen IMO niet terzake, de beeldhoek is bepalend voor de gevoeligheid voor bewegingen van de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    aan Jan 10D;

als je een 200mm lens op een 5D zet ,met dus 1/200ste, moet je ook deze "brandpuntafstand" gebruiken op een 50D om te vergelijken. Door de cropfactor is dat dus een 133mm lens, waardoor op de D50 dus ook 1/200ste nodig is. Je moet brandpunten vergelijken en geen lenzen en daar de cropfactor in meeberekenen .

grtjs Jos
                    probeer dat maar eens met een prime
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
                      Dit gaat moeten blijken.
                      Ik zou vooral kijken naar welk gebruik je wilt maken van uw camera.

De 5D is een traag toestel.
                      FF is ook niet altijd een voordeel.
                      Voor portret kan je wel een geringe dof bereiken bij dezelfde uitsnede die een crop niet kan.
                      Bij een crop moet je dan een peperdure 1.2 lens kopen om daaraan te geraken.

Lenzen gaan ook echt breed, maar de stop minder DOF is dan weer een nadeel bij landschap of architectuur. Vb net wat kerken geschoten in Malta. Als je dan zonder flits (op de meeste plaatsen verboden en zowiezo toch niet aan te raden) op maximaal F5 geraakt, moet je goed uitkijken hoe je focust. Ik gebruik zowiezo een dof tabel. Maar als je in gezelschap reist en het moet wat snel gaan, moet je wel een aantal waarden vanbuiten kennen.
                      Het vervelendste vind ik dat de focuspunten van de AF maar een klein deel van uw beeld vullen.
                      En dit terwijl je bij FF voorzichtig moet zijn bij focus en recompose.

Comment

probeer dat maar eens met een prime
                        je neemt gewoon een 135mm prime

ik wil geen discussie starten over de kwaliteit van prime's maar denk dat de 50D doelgroep meer zoom's gaat gebruiken
                        D800 en een goed glasservies

Comment

I

Met deze stelling liet je bij mij overkomen dat je sluitertijd bij 5D langer zou moeten zijn bij het zelfde diafragma om dezelfde belichting te verkrijgen. In bovenstaande stelling had je het niet over de minimale sluitertijd die nodig hebt om geen last te hebben van bewegingsonscherpte

Maar nu je het uit de doeken gedaan hebt begrijp ik het al beter

Maar toch denk ik dat Jozef68 met onderstaande Quote een heel sterk punt heeft.

Ik denk ook niet dat het aantal pixels er iets toe doen eigenlijk , zie daar logisch gezien geen reden toe eigenlijk.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            aan Jan 10D;

grtjs Jos
                            Als de lenskeuze voor aankoop kan worden afgestemd op APS of op FF is dat inderdaad geen probleem.
                            Maar als je reeds een aantal lenzen hebt die worden gebruikt op APS en op FF is dat wel belangrijk.

Met deze stelling liet je bij mij overkomen dat je sluitertijd bij 5D langer zou moeten zijn bij het zelfde diafragma om dezelfde belichting te verkrijgen. In bovenstaande stelling had je het niet over de minimale sluitertijd die nodig hebt om geen last te hebben van bewegingsonscherpte

Maar nu je het uit de doeken gedaan hebt begrijp ik het al beter
                            Geen probleem, nu begrijp ik ook beter wat ik heb gezegd.

En inderdaad is er ook nog een heel klein ISO verschil.
                            Maar dan in het voordeel van de 5D.

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            De pixels doen IMO niet terzake, de beeldhoek is bepalend voor de gevoeligheid voor bewegingen van de camera.
                            Ik denk ook niet dat het aantal pixels er iets toe doen eigenlijk , zie daar logisch gezien geen reden toe eigenlijk.

Mvg
                            Voor de volledige foto niet.
                            Voor de afzonderlijke pixels die samen de foto vormen heel zeker wel.

Jan.

Comment

Voor de volledige foto niet.
                              Voor de afzonderlijke pixels die samen de foto vormen heel zeker wel.
                              Volg ik niet echt.
                              Ik weet wel als de D200 uitkwam, men stelde dat de focusing niet goed ging.
                              Dit was het probleem niet. Het probleem was dat bij de grotere definitie/resolutie van D200 tov de vorige generatie een bewogen foto sneller aan het licht kwam (no pun intended).

Effecten van een slechte techniek werden dus makkelijker zichtbaar.

Maar ik zie dit eerder als een drempelwaarde en zie niet in hoe 12MP versus 16MP een verschil zou geven in de courante printgroottes. Maar het is eerder een aanvoelen...

Zelf heb ik van mijn overgang van D70 (6 MP) naar 5D (12MP) nooit effecten waargenomen, omdat ik altijd al geprobeerd heb mijn techniek te verzorgen.
                              Het heeft namelijk geen zin te investeren in duur materiaal als je geen goede techniek hebt.
                              Dus eerst techniek, dan duur materiaal .
                              Een toplens heeft maar een klein voordeel tov van een heel goede lens, en als je geen goede techniek hebt, ga je dat verschil nooit zien.
                              Last edited by PSG; 12 oktober 2008, 19:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                Volg ik niet echt.
                                Ik weet wel als de D200 uitkwam, men stelde dat de focusing niet goed ging.
                                Dit was het probleem niet. Het probleem was dat bij de grotere definitie/resolutie van D200 tov de vorige generatie een bewogen foto sneller aan het licht kwam (no pun intended).

Effecten van een slechte techniek werden dus makkelijker zichtbaar.

Maar ik zie dit eerder als een drempelwaarde en zie niet in hoe 12MP versus 16MP een verschil zou geven in de courante printgroottes. Maar het is eerder een aanvoelen...
                                Ik vergelijk niet 12 MP tegenover 16 MP maar wel 6 MP tegenover 15 MP.
                                Dat is nog 5 MP meer dan D70 tegenover D200.
                                Dit bevestigt dus wat ik heb gezegd.

En ik vergelijk 12,8 MP tegenover 21 MP. Hier is de toename minder groot.

En natuurlijk bepaalt de afdrukgrootte of bewegings onscherpte een probleem wordt.

Maar waarom zou je 15 MP nodig hebben als je toch nooit grote afdrukken maakt en toch altijd de volledige foto wil gebruiken. Dan is 6 MP altijd voldoende.

Jan.

Comment

Working...
                                X