Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50d of 5d tweedehands

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50d of 5d tweedehands

Hallo,

Nu heb ik een Canon 350D en deze wil ik gaan vervangen. in eerste instantie dacht ik aan een 40D, maar nu zit ik al serieus na te denken over de nieuw camera, de 50D. Zit ik bij Konijn op de site te kijken, hebben ze ook een, welliswaar tweedehands 5D voor nagenoeg dezelfde prijs als een 50D.
    De 5D blijft natuurlijk tweedehands en al een vrij oude camera, maarja wel FF en daar heb ik veel goede reacties van gelezen, misschien is dat ook hoofdzakelijk de reden dat ik hierover twijfel, alle positieve verhalen over FF. Of zou de 50D niet zo gek veel onder doen, omdat deze natuurlijk nieuw is en een aantal handige snufjes heeft.
    Wat zou een verstandige keuze zijn ?
    Mvg, Bart
    http://www.bartzijlstra.com

Re: 50d of 5d tweedehands

Zonder direct een antwoord te willen geven op jouw vraag, zou ik je er toch op willen wijzen dat de 5D van Konijn niet tweedehands is. Het gaat om Mark I, waarvan nu een upgrade Mark II uitgebracht is.
    Je vindt verschillende draadjes in de Cameras sectie met het verschil tussen 40/50D en een 5D, ofwel tussen een cropcamera en een fullframe. Mijn persoonlijke conclusie uit die hele discussie: wil je hogere ISO's (bv voor concertfotografie) is de 5D aangewezen; wil je meer snelheid (bv voor sportfotografie), ga dan voor de 40/50D...

Er zal allicht iemand langskomen die mij zal tegenspreken
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

waarvoor wil je het toestel gebruiken?

sport - wildlife : 50D vanwege de 1.6x crop en sneller in continu-mode
      party - mensen - landschappen : 5D vanwege full-frame
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Ja sorry, vergeten te vermelden waarvoor ik de cam wil gebruiken, ook erg van belang natuurlijk.
        Overigens is dit ook een beetje het probleem, want ik zit in beide gebieden, zowel landschappen als wildlife, ofwel groothoek en tele.
        @LesC: Ja, ik doelde op de 5d mark I bij de occasions, deze heeft dezelfde prijs als de 50D, ze verkopen idd ook de 5D Mark I nieuw, maar die is dan toch weer 400 euries duurder.
        Mvg, Bart
        http://www.bartzijlstra.com

Comment

Ik speel zelf ook een beetje met die gedachte, hoofdzakelijk vanwege mijn concertwerk zou ik wel een betere hoge ISO-waarde kunnen gebruiken dan de 1600 van mijn 400D. Maar dan vrees ik er een beetje voor dat mijn lenzenarsenaal ook aan vervanging toe zal zijn en dat is toch weer een heel ander budget om die te gaan upgraden, mocht ik voor een 5D mark I kiezen.

En of de 50D veel zoden aan de dijk zal brengen qua beeldkwaliteit. Ik kan het moeilijk inschatten.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Goed om weten is dat een crop camera (400D/40D/50D) zowel de EF als de EF-S lenzen aankan. Op een fullframe camera kun je uitsluitend EF-lenzen gebruiken.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dat weet ik, maar een Fullframe is véél veeleisender qua lenzen, heb ik gelezen. Ik heb geen idee wat dat voor mijn 2 f2.8 lenzen zou betekenen... Ik heb enkel de kitlens als EF-S, dus dat zou geen groot verlies zijn...
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                waarvoor wil je het toestel gebruiken?

sport - wildlife : 50D vanwege de 1.6x crop en sneller in continu-mode
                party - mensen - landschappen : 5D vanwege full-frame
                Gevaarlijke stelling!!
                Ik kan dat allemaal met een 5D en met mij velen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                  Ik speel zelf ook een beetje met die gedachte, hoofdzakelijk vanwege mijn concertwerk zou ik wel een betere hoge ISO-waarde kunnen gebruiken dan de 1600 van mijn 400D. Maar dan vrees ik er een beetje voor dat mijn lenzenarsenaal ook aan vervanging toe zal zijn en dat is toch weer een heel ander budget om die te gaan upgraden, mocht ik voor een 5D mark I kiezen.

En of de 50D veel zoden aan de dijk zal brengen qua beeldkwaliteit. Ik kan het moeilijk inschatten.
                  iso1600 op een 5D is echt niet zo mooi hoor ...laat staan op iso 3200.
                  ik vind de iso 3200 op een 50D mooier dan iso1600 op een 5D ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
                    want ik zit in beide gebieden, zowel landschappen als wildlife, ofwel groothoek en tele.
                    Ik heb dezelfde interesses en heb nu een 400D

Voor landschap kan je op de 50D een EF-S 10-22 zetten, een zeer goede ultragroothoeklens, en niet echt duur
                    Landschap doe je met lage ISO, en daar geeft de 400D al voldoende kwaliteit, de 50D zal beter zijn

De 400D is wat traag voor dieren, maar ik denk niet dat de 5D sneller is

De 5D zal misschien wel minder ruis geven bij hoge ISO, maar bij wildlife zal je langere en minder lichtsterke (en zeker duurdere en zwaardere) teles nodig hebben, dus daar win je niets mee

Als amateur blijf ik bij een crop

Comment

Ik heb ook zitten twijfelen tussen de 2.
                      Ik ga voor de 50D

Comment

Om eens een ander beeld op de zaak te geven:
                        5D is op alle gebied, behalve snelheid en features, de betere camera.
                        Je kan perfekt wildlife en birding doen met een 5D, alleen moet je wel een extra lens kopen om op dezelfde brandpuntsafstand te komen.
                        5D is NIET veeleisender op lenzen, en al zeker niet tegenover de 50D, want die heeft zoveel kleine pixeltjes en gebruikt maar een klein stukje van het glas, dat het net andersom is. Een 28-135, die op een 1.6 cropcamera een gewone lens is,doet het stukken beter op een 5D.
                        Ik heb net het vergelijk gemaakt van de 2 camera's, en buiten de snelheidswinst, en de cropwinst, zit er niks op hoor. zelfs de extra pixels geven geen rendement ten opzichte van de kwaliteitspixels van de 5D. de 12mpixels van de 5D zijn veel netter dan de 15 van de 50D.
                        Ik kan je bijvoorbeeld het volgende zeggen, 24-105L en 70-20 L IS 2.8 presteren op een 5D wide open prima, op de 50D moet je al een stop toeknijpen om mooie scherpe beelden te krijgen.
                        Uiteraard is de 5D niet de sexy camera met de klinkende extra's maar je mag deze camera niet onderschatten.
                        En de 5D is en camera van meer ooit 3000 eurootjes, die je nu voor de helft kunt kopen.
                        Grootste nadel voor switchers kan zijn: geen ondersteuning van EF-S lenzen

Overigens, ik heb het gevoel dat we er niet meer op vooruit gaan kwa beldkwaliteit, de dslr markt is ten prooi gevallen aan de compact camera pixelrace. Ik ben niet tegen meer pixels, maar ze moeten wel mooier zijn en minder ruis geven, en op dat gebied zie ik geen verbetering meer op dit ogenblik. Zeer benieuwd wat bijvoorbeeld de 5DmkII gaat geven.En welke lenzen gaan er nog voldoen bij dergelijke pixeldichtheden??????
                        Van mij mogen ze een 3D uitbrengen, met de features van een 50d en met de sensor van een 5D.
                        Last edited by Rudy; 11 oktober 2008, 07:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                          iso1600 op een 5D is echt niet zo mooi hoor ...laat staan op iso 3200.
                          ik vind de iso 3200 op een 50D mooier dan iso1600 op een 5D ...
                          Hoe heb je dat vergeleken? Ik heb iets anders vastgesteld hoor. De 2 camera's ontlopen elkaar niet veel op hoeveelheid ruis, maar de ruis die er dan toch is, is duidelijk fijner en mooier op de 5D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Hoe heb je dat vergeleken? Ik heb iets anders vastgesteld hoor. De 2 camera's ontlopen elkaar niet veel op hoeveelheid ruis, maar de ruis die er dan toch is, is duidelijk fijner en mooier op de 5D.
                            puur gevoelsmatig ...fotos gezien van iemand bij iso 3200 met de 50D en ik weet dat ik met mijn 5D eigenlijk nooit echt hoger dan iso800 ging, iso 1600 was in uiterste noodzaak, iso 3200 vond ik gewoon lelijk.
                            De "anti-ruis" instelling van de digic4 zal goed zijn werk doen, I know maar toch, blijft een gevoel toen ik de foto's zag van de 50D van "dat had ik niet kunnen doen met de 5D"

Comment

Een Upgrade van de 350D naar de 5D is een natte droom, ik zou niet twijfelen, zeker gezien de hedendaagse prijzen van de oude 5D.

MVG, Jeff
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                              X