Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tripod schroef 1D2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tripod schroef 1D2

Vandaag wou ik mijn L plate terug op m'n 1D MkII zetten en kwam ik tot de vaststelling dat de schroefdraad onderaan m'n toestel eigenlijk stuk was. Volledig uitgesleten, vraag me niet hoe dat komt . Vijs draait dus zot. Kan ik daar een nieuwe schroefdraad insteken of maakt die schroefdraad deel uit van het chassis?

Re: tripod schroef 1D2

ik kende iemand met hetzelde probleem. technisch bleek het moeilijk (kans op schade aan de body) en duur en tijdrovends (3 weken geen camera) te zijn. Uitiendelijk werd gekozen voor een noodoplossing: vast plakken : gaatje vullen met lijm voor metaal , L plaat opschroeven en laten drogen. Bleek te werken maar als was het een definitieve oplossing
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet te vervangen zou zijn, ik weet niet meer hoe het was bij m'n mkII maar bij m'n mkIII zit onderaan een plaat waarin de schroefdraad zit, die plaat staat op z'n beurt weer vast met 4 kleine schroefjes dus is er misschien wel een mogelijkheid om deze te vervangen.
      Een andere optie is eventueel een insert inzetten, wij gebruiken deze vrij veel op de zaak om in aluminium te zetten, ik zou eens moeten zien of die te krijgen zijn in die maat. Gat een beetje uitboren en de insert extra met loctite borgingslijm.
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        Ik kan me niet voorstellen dat dit niet te vervangen zou zijn, ik weet niet meer hoe het was bij m'n mkII maar bij m'n mkIII zit onderaan een plaat waarin de schroefdraad zit, die plaat staat op z'n beurt weer vast met 4 kleine schroefjes dus is er misschien wel een mogelijkheid om deze te vervangen.
        Een andere optie is eventueel een insert inzetten, wij gebruiken deze vrij veel op de zaak om in aluminium te zetten, ik zou eens moeten zien of die te krijgen zijn in die maat. Gat een beetje uitboren en de insert extra met loctite borgingslijm.
        Ryan, die 4 schroefjes heb ik al eens losgemaakt, er komt dan enkel een dun plaatje los. De schroef zit dan een beetje bloot maar ik krijg er geen beweging in.

Ik weet niet als er wel plaats genoeg is om uit te boren en een insert in te brengen maar 't is 't proberen waard.

Comment

Helicoil laten monteren.

Procedure is redelijk simpel, het gaatje wordt een weinig uitgeboord, (eigenlijk maar juist de draad weg) dan wordt met een speciale draadtap een nieuwe draad getapt met dezelfde stap van 1/4 inch, waarna er met een speciaal toestelletje een soort speciaal veertje wordt ingebracht, daarna heb je naar keuze een nieuwe stalen/inox draadvoering, dit wordt regelmatig gebruikt in de spuitmatrijzenbouw enz. een fluitje van een cent zeggen de nederlanders

Ga hier eens deze PDF downloaden, daar kan je zien hoe het juist in zijn werk gaat, en blijkbaar ook engelse draad verkrijgbaar. http://www.mefaco.be/product.php?id=13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Helicoil laten monteren.

Procedure is redelijk simpel, het gaatje wordt een weinig uitgeboord, (eigenlijk maar juist de draad weg) dan wordt met een speciale draadtap een nieuwe draad getapt met dezelfde stap van 1/4 inch, waarna er met een speciaal toestelletje een soort speciaal veertje wordt ingebracht, daarna heb je naar keuze een nieuwe stalen/inox draadvoering, dit wordt regelmatig gebruikt in de spuitmatrijzenbouw enz. een fluitje van een cent zeggen de nederlanders

Ga hier eens deze PDF downloaden, daar kan je zien hoe het juist in zijn werk gaat, en blijkbaar ook engelse draad verkrijgbaar. http://www.mefaco.be/product.php?id=13
            Thx, zier er goed uit. De vraag is natuurlijk als Mefaco zich zal bezig houden met een één Helicoilke te verkopen? Ik bel eens wat de minimum verpakking is.

Edit : net gebeld, zeer vriendelijke dame, belt mij terug.
            Last edited by hvr_oosterzele; 10 oktober 2008, 09:23.

Comment

En intussen geeft Geert al de leverancier vermeld zie , goed spul hoor, vergt wel wat ervaring en gereedschap om deze op een degelijke manier te monteren, misschien kun je best eens met je camera tot daar gaan en vragen of ze het daar ter plaatse voor je willen doen ?
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

En intussen geeft Geert al de leverancier vermeld zie , goed spul hoor, vergt wel wat ervaring en gereedschap om deze op een degelijke manier te monteren, misschien kun je best eens met je camera tot daar gaan en vragen of ze het daar ter plaatse voor je willen doen ?
                Zou dat niet lukken denk je? Ik kan eventueel eerst eens oefenen op een oude body en we zijn hier op de firma redelijk goed in mechanische dingen .
                En als er een toestelleke nodig voor is kopen we dat wel, ben zeker dat het nog van pas zal komen.
                Last edited by hvr_oosterzele; 10 oktober 2008, 09:37.

Comment

Voila,

Ik heb bij Mefaco een Thread Repair Kit BSW 1/4 - 20 besteld. Daarin zitten alle tools die ik nodig heb : boor, tap, indraaitoestel alsook een 20-tal inserts.

Dus als er ooit eens iemand eenzelfde probleem heeft......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Zou dat niet lukken denk je? Ik kan eventueel eerst eens oefenen op een oude body en we zijn hier op de firma redelijk goed in mechanische dingen .
                    En als er een toestelleke nodig voor is kopen we dat wel, ben zeker dat het nog van pas zal komen.
                    Ik was vergeten dat ge ook wel nog ne handige harry zijt he hans , komt wel in orde
                    Wat ik wel nog even zou controleren zijn de schroeven van je bracket(s) of tripods, t'is vrij vreemd dat die schroefdraad volledig weg is eigenlijk, misschien zit je ergens met een slechte: verkeerde schroef ? Soms is het opletten met al die soorten schroefdraden, ze passen wel halvelings in elkaar maar tegelijk kun je ze ook serieus beschadigen...
                    Last edited by RDB; 10 oktober 2008, 10:45.

Comment

Wat ik wel nog even zou controleren zijn de schroeven van je bracket(s) of tripods, t'is vrij vreemd dat die schroefdraad volledig weg is eigenlijk, misschien zit je ergens met een slechte: verkeerde schroef ? Soms is het opletten met al die soorten schroefdraden, ze passen wel halvelings in elkaar maar tegelijk kun je ze ook serieus beschadigen...
                      't Zijn die van RRS en ik heb zo 2 L-plates. Gisteren nog deze van de 20D er terug opgezet en dat ging zonder forceren. Ik begrijp echt niet hoe dit gebeurd is want normaliter heb ik wel "schroefgevoel". Ik zal het zeker nog eens nakijken als de draad van die grote L plate wel 100% past.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Voila,

Ik heb bij Mefaco een Thread Repair Kit BSW 1/4 - 20 besteld. Daarin zitten alle tools die ik nodig heb : boor, tap, indraaitoestel alsook een 20-tal inserts.

Dus als er ooit eens iemand eenzelfde probleem heeft......
                        Hans,

Mischien nog een tip, als je de huidige draad wil wegboren moet je opletten dat je boor zich niet in de draad gaat intrekken, daarom deze tip slijp de snijkantjes van je boor een heel weinig weg, (zoals bij het boren van brons) dan gaat deze zich er niet intrekken, en gebruik liever een vijs of boormachiene waar je het koppel kan regelen, (vijsfunctie) dan ben je helemaal zeker, want jij zal ook wel weten dat een niet koppelregelbare boormachiene ook niet op één toer stilstaat, niet dat ik twijfel aan jou kunnen, maar dat wou ik je toch nog even meegeven, je weet maar nooit hé.

Vriendelijke groeten, Geert.

Comment

Wie zet zijn body nu vast me de statief schroef????

De onderkant van de 1DMKIII heeft voor 99% zeker een los plaatje binnen zitten, wat je wel kan (laten?) vervangen.
                          Helicols zijn mooi, maar hou rekening met 2 zaken, je wil niet dieper dan het gat in de body gaan, dus slijp de voorkant van boor weg, anders zit je zo binnen in de body. Oefen even op een dummy gat, ik krijg de eerste er meestal niet goed in, moet altijd weer even oefenen. En je hebt niet veel ruimte voor errors he.
                          Het is en blijft een superprodukt, al twijfel ik aan de slaagkans voor dergelijke korte en groffe draad.

Update:
                          Heb even in de parts manual gekeken, (ik heb hem van de MKI, veel verschil zal er niet zijn)
                          Het ding heet daar CY3-1380-000 C 1 TRIPOD PLATE UNIT
                          Neem even kontakt met Etbass, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
                          Last edited by Rudy; 12 oktober 2008, 17:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Wie zet zijn body nu vast me de statief schroef????
                            Goed lezen hé Rudy, goed lezen hé .

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            De onderkant van de 1DMKIII heeft voor 99% zeker een los plaatje binnen zitten, wat je wel kan (laten?) vervangen.
                            Helicols zijn mooi, maar hou rekening met 2 zaken, je wil niet dieper dan het gat in de body gaan, dus slijp de voorkant van boor weg, anders zit je zo binnen in de body. Oefen even op een dummy gat, ik krijg de eerste er meestal niet goed in, moet altijd weer even oefenen. En je hebt niet veel ruimte voor errors he.
                            Het is en blijft een superprodukt, al twijfel ik aan de slaagkans voor dergelijke korte en groffe draad.

Update:
                            Heb even in de parts manual gekeken, (ik heb hem van de MKI, veel verschil zal er niet zijn)
                            Het ding heet daar CY3-1380-000 C 1 TRIPOD PLATE UNIT
                            Neem even kontakt met Etbass, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
                            Ok, dat ga ik ook nog eens bekijken en bedankt voor 't advies.

Comment

Helicoil kit vandaag toegekomen. Nog eens gekeken om die tripod plate unit er uit te krijgen (zou makkelijker werken zijn). Batterij eruit en huid van het toestel afgestroopt maar na 9 vijsjes haperde hij nog ergens aan. Gebeld om advies bij Etbass maar dat weigeren ze . Om niets te forceren dan maar alles weer vastgezet en het schroefgat door en door uitgeboord in verschillende stappen. Draad getapt en Helicoil erin en mooi vastgezet. Operatie perfect geslaagd .

Comment

Working...
                              X