Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

350D vs 400D Kleuren en belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 350D vs 400D Kleuren en belichting

    Hey,

    Ik heb al een tijdje soms problemen met mijn 400D. De kleuren liggen soms volledig door elkaar. Hiermee bedoel ik, een rode / roze "zweem" op de foto's en de belichting is niet correct. Ze zijn te donker. Precies 1 stop onderbelicht.

    350D + 17-55 2.8 Tamron + Canon Speedlight 430ex





    400D + 17-55 2.8 IS Canon + Canon Speedlight 580ex II





    Met mijn 40D + 17-55 2.8 Tamron + Canon speedlight 430ex had ik ook al een gelijkaardig fenomeen als ik het kleurprofiel "Portret" koos:




    Hopelijk zien jullie wat ik bedoel. Wat grappig is, pics overdag waar er genoeg licht aanwezig is, heb ik dit probleem dus niet... De lenzen maken echter wel niets uit. Met de 17-55 2.8 IS en de 580exII op de 350D, blijven de foto's even goed. Het ligt hem dus echt aan iets dat canon verandert heeft bij de 400D / 40D en andere toestellen. Iemand enig idee?

    Nog even verduidelijken: Alle foto's zijn genomen in M, flitser op ETTL. 400D/40D = ISO 800, de 350D staat op iso 400.

    Even een buiten foto tonen met de 400D + 17-55 2.8 IS + 580EXII (identieke kleurprofiel/witbalans) als voordien, wel ISO 100 en in RAW getrokken. Wel opgepast: ze zagen er al zo goed uit op het schermpje van de 400D. nabewerking is het dus niet.



    Deze is dan wel weer goed...
    Last edited by The_cobra666; 8 oktober 2008, 11:09.

  • #2
    Re: 350D vs 400D Kleuren en belichting

    Geen idee wat de oorzaak kan zijn. Ergens iets in de witbalans zou je op het eerste zicht denken. Neem eens met elke camera foto's in RAW en dat in goed gecontroleerde en vooral identieke omstandigheden (zelfde onderwerp, zelfde belichting (flash), zelfde lens, liefst van op een statief). Nu heb je veel te veel variabelen in het spel die je resultaat kunnen beïnvloeden.
    Beauty need only be a whisper
    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

    Comment


    • #3
      Re: 350D vs 400D Kleuren en belichting

      Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
      Geen idee wat de oorzaak kan zijn. Ergens iets in de witbalans zou je op het eerste zicht denken. Neem eens met elke camera foto's in RAW en dat in goed gecontroleerde en vooral identieke omstandigheden (zelfde onderwerp, zelfde belichting (flash), zelfde lens, liefst van op een statief). Nu heb je veel te veel variabelen in het spel die je resultaat kunnen beïnvloeden.
      Ik zal dit vanavond eens uitproberen heb nog eens men post wat geupdate naar de omstandigheden toe en een buiten foto toegevoegd.

      Comment


      • #4
        Re: 350D vs 400D Kleuren en belichting

        ik heb iets dergelijks ook gemerkt toen ik van de 350D naar de 40D gegaan ben, in RAW geen enkel probleem, en als je de foto's bewerkt zal je achteraf nog moeilijk het verschil zien tussen de 350D en de 40D foto (op de resolutie na dan hé)

        Maar als je in jpg trekt is er wel degelijk een verschil tussen de twee camera's ... persoonlijk vind ik de 350D zelfs mooier dan, mede daarom heb ik hem nu nog altijd (samen met twee 40D's ).

        Ook de jpg's komen scherper uit de 350D dan de 40D vind ik, maar dat zou ook kunnen liggen aan het feit dat ik geen enkele instelling op de 40D gedaan heb, ik gebruik toch normaal alleen maar RAW, en waarschijnlijk wel heb zitten spelen met de instellingen van de 350D indertijd omdat ik toen nog niet echt met RAW vertrouwd was..

        Maar er is dus echt wel een verschil tussen 350D en 40D in JPG output !

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: 350D vs 400D Kleuren en belichting

          Ok, ik ben even aan de slag gegaan. Het enige die veranderde, was de body. Zelfde lens (canon 17-55 2.8 IS), zelfde flitser (speedlight 580exii), zelfde ISO waarde (800).

          Onderstaand is de 350D met sluitertijd 1/60 en diafragma 4.0. Kleuren allemaal naturel JPG fine (origineel bestand).



          Onderstaand is de 400D met sluitertijd 1/60 en diafragma 4.0. Kleuren allemaal naturel JPG fine (origineel bestand). Buiten de focus die verkeerd zit en veel donker dan normaal.



          Onderstaand is de 400D met sluitertijd 1/60 en diafragma 4.0. Kleuren allemaal naturel RAW, gewoon geopend via photoshop en terug opgeslaan met JPG kwaliteit 11. Op de camera zelf kon ik bij men 2 raw bestanden die ik getrokken heb, daadwerkelijk op het schermpje zelf groot verschil zien (in de kleuren). In photoshop waren de 2 raw bestanden met 2 verschillende kleurprofielen, identiek het zelfde.



          En nu de leukste van allemaal. Alles zelfde zoals hierboven, 400D maar MET kleurprofiel Portret en in JPG fine. Notice any difference Let ook op dat de ruis een pak meer zichtbaarder is.



          Conclusie: 400D stelt niet op de juiste plaats scherp, kleurprofiel is niet in orde en onderbelicht.
          Last edited by The_cobra666; 8 oktober 2008, 20:48.

          Comment


          • #6
            Re: 350D vs 400D Kleuren en belichting

            Ik heb nochtans aardig wat problemen met de belichting in mijn 350D. Sommige situaties (akkoord, moeilijke situaties) komen totaal fout belicht op RAW terecht.
            Een volop verlichte trouwzaal, met TL's tegen het plafond, witte muren en fel invallend zonlicht.
            Om slagschaduwen te vermijden ga ik dan met de flits aan de slag.
            Toch komt hij dan met sluitertijden van 1/15 op de proppen waardoor ik beweging in de foto's krijg en fameus overbelicht. Daar kan ik dus niet mee aanvangen.
            Programmastand P. ISO200. Geen over pf onderbelichting geselecteerd. Anderen zijn wel weer goed. Lichtmeeting staat op op centraal gemeten gemiddelde...
            5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
            Fuji Finepix F30

            Comment

            Working...
            X