Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de zoveelste: welke reflex moet ik aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de zoveelste: welke reflex moet ik aanschaffen?

    ik weet het, ik ben de zoveelste met de zelfde vraag: wat moet ik hebben?
    maar het is makkelijker om een persoonlijk specifiek aan mij gericht antwoord te lezen, dan te gaan zoeken in de geschiedenis van dit forum. lazy me dus misschien.

    bon. ik heb nu een compact maar heel leuk en goed toestel: de SX100. ben er heel content van, maar het oogt niet en het ligt niet handig in de hand (contradictie dus) en ik heb geen zoeker! ik kan dus enkel met m'n lcd scherm werken wat niet handig is bij teveel zonlicht, of zeker ook neit in de sneeuw!

    dus, ik wil canon, omdat ik een canonaddict ben. weet ik nu al.
    ik zit ook op m'n geld.
    ik denk aan de EOS 1000. lijkt me prijselijk en degelijk. of niet?

    maar welke lens heb ik dan nodig? ik wil vooral portretten maken en macro's vind ik ook beestig leuk.
    ik heb zoiets van: oké, dan houd ik m'n compact als ik landschappen wil maken... of dus grotere dingen wil trekken.

    Graag uw commentaar voor deze fotografie leek die geen leek weer wil zijn. ik heb me reeds ingeschreven voor een cursus Beeldvorming. Lijkt me leuk te zijn. nu nog wat meer info vinden over Diafragma en Sluitertijd en ik ben er! ;-))

    Beka.

  • #2
    Re: de zoveelste: welke reflex moet ik aanschaffen?

    Deze middag heb ik zelf de Canon 1000D aangeschaft. Met de Canon EF-S 18-55 IS kitlens erbij. En de kwaliteit van de foto's is SUPER. Ook met minder licht en op 800 iso is de kwaliteit nog uitstekend. De behuizing voelt degelijk aan.

    Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn vorige camera een Canon powershot a520 is van een paar jaar geleden. Dus echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

    Ik was van plan om de Powershot SX10 aan te schaffen, maar ben denk ik toch verstandig geweest om voor deze camera te gaan.
    Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS

    Comment


    • #3
      Re: de zoveelste: welke reflex moet ik aanschaffen?

      Een EOS 1000 + de kitlens met beeldstabilisatie (EF-S 18-55 IS) kan je gebruiken voor portretten en landschappen.
      Maar voor macrofoto's zal je toch nog een extra lens moeten kopen.
      Je kan eventueel als low-budget oplossing kiezen voor voorzetlenzen, maar in combinatie met een kitlens vallen de resultaten gewoonlijk tegen. Tussenbussen is ook nog een oplossing, maar uiteindelijk zijn het allemaal hulpmiddelen voor als je af en toe eens een macrofoto wil maken.

      Voor de macrofoto's is het belangrijk dat je weet welke onderwerpen je op de foto wil krijgen. Voor bijvoorbeeld kleine beestjes (vlinders, libellen...) die schrik hebben van de lens of de fotograaf, is een lange macro veel beter (150 of 180mm).

      En als je een goede scherpe lichtsterke portretlens wil, dan is er nog de Canon 50mm f1,8 (die vind je voor minder dan 100 euro). Maar ik zou toch ook zeker de kitlens kitlens kopen, die EF-S 18-55 IS is zijn geld zeker waard (er zijn betere, maar die zijn allemaal veel duurder).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X