Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP Pentax KD en 16-50mm F2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HELP Pentax KD en 16-50mm F2.8

Hallo iedereen,
    Ik vertrek vrijdag voor 25 dagen naar Tanzania met Pentax K20D en 16-50mm F2.8.
    Heb volgend probleem met bovenstaande combinatie, vaak lukt de automatische scherpstelling niet. De scherpstellingsindicatie (zeskantje) blijft "pinken" en er kan niet afgedrukt worden om de foto te nemen. Heb dit op vele verschillende soorten van opnamen. Kan dit een instelling zijn of scheelt er iets met mijn lens. Heb hetzelfde probleem voor met de combinatie K10D.
    Bedankt voor jullie inbreng
    Antoon

Re: HELP Pentax KD en 16-50mm F2.8

Hallo,

Neem mij niet kwalijk dat ik een paar op het eerste zicht stomme vragen ga stellen.
    Het is dat ik ze zelf heb ondervonden

1) Je hebt een van de knoppen (body en/of lens) toch niet op MF staan?
    2) De lens zit er goed vast op. Ik diende toen de lens los te draaien en weer vast te klikken.
    3) Eventueel de contactjes tussen body en lens eens kuisen met een droog pluisvrij vodje.

Hopelijk helpt het
    mvg
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

Comment

Je probeert toch niet te dichtbij scherp te stellen?
      Minimum scherpstelafstand is 30cm met de 16-50mm.

Comment

Als één lens dezelfde verschijnselen vertoond op 2 verschillende bodies, lijkt mij dat de lens niet correct werkt.

Scherpstelafstand van 30cm levert een scherpstelafstand van ongeveer 15cm van de frontlens af en dat is toch wel heel kort.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

AF heeft beperkingen: bv een onderwerp met weinig contrast, zoals een egaal verlichte muur. Dan kan je een vervangende AFmeting doen (een onderwerp op dezelfde afstand fixeren door ontspanknop half ingedrukt te houden), of handmatig scherpstellen, of een flitser inschakelen die met een voorflits de afstand meet... Als je de camera op AF-C instelt kan je wel afdrukken, zelfs als de AF niet helemaal klopt.
          Groetjes,
          Jan.
          PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Persoonlijk heb ik de AF onder de AF-knop geconfigureerd, en zo de ontspanknop compleet onafhankelijk van AF ingesteld. Zo neemt de camera altijd een opname ongeacht de focus lock, en ben kan ik onmiddelijk afdrukken zonder op AF te moeten wachten. Natuurlijk zorg ik er wel voor op voorhand met de AF-knop juist te hebben scherpgesteld...

Ivm je concrete probleem... Gebruik je soms filters voor je objectief? De nieuwe SDM AF technologie van Pentax heeft soms wat last met extra optische elementen (zoals een TC), dus mogelijk kan een filter van mindere kwaliteit ook een impact hebben? Mijn pola-filter werkt perfect met SDM AF, maar ik kan me inbeelden dat er andere filters zijn die wel invloed kunnen hebben...

Hopelijk ben ik niet te laat om je een goede reis toe te wensen. De natuur is zoooo mooi in Tanzania. Ik ben zelf pas terug uit Zuidelijk Afrika en wou da'k niet had moeten terugkomen (maar 't verlof was op...).

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
            X