Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn voorlopige mening aangaande de 5D MK II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn voorlopige mening aangaande de 5D MK II

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
    Ik heb er geen gedacht van, maar kan je een 5DMII vinden voor pakweg € 2200 (Belgische import weliswaar)

mvg,

Roland
    Ja. En dat wordt nog lager als de 5DII overal in voorraad is.

Maar wat ik bedoel is dat een 5DII goedkoper is dan een D700 met lenzen en accessoires.

Jan.

Comment

Vandaag de 5DmkII getest, het is een 50D met een grote sensor erin.
      ik had wel het idee dat er veel meer detail aanwezig was, en de ruis viel reuze mee. Maar ik vermoed meer ruis op iso3200 dan de Nikon D700, maar wel meer detail (als ik nu door mijn D700 beelden browse begint me opt e vallen dat er een duidelijke terugloop van de scherpte is op hoge iso's). Echter, ik kan het niet bewijzen, de beelden van de 5DmkII heb ik moeten wissen.
      Of ik hem ga kopen ? ik weet het nog niet. er is natuurlijk ook een optie van een 1DMKIII te kopen natuurlijk, die heeft de 5D beelden, 1.3 crop, iets minder pixels natuurlijk, maar wel een snellere camera op alle gebied. prijsverschil, 6-800 euro....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Vandaag de 5DmkII getest, het is een 50D met een grote sensor erin.
        ik had wel het idee dat er veel meer detail aanwezig was, en de ruis viel reuze mee. Maar ik vermoed meer ruis op iso3200 dan de Nikon D700, maar wel meer detail (als ik nu door mijn D700 beelden browse begint me opt e vallen dat er een duidelijke terugloop van de scherpte is op hoge iso's). Echter, ik kan het niet bewijzen, de beelden van de 5DmkII heb ik moeten wissen.
        Of ik hem ga kopen ? ik weet het nog niet. er is natuurlijk ook een optie van een 1DMKIII te kopen natuurlijk, die heeft de 5D beelden, 1.3 crop, iets minder pixels natuurlijk, maar wel een snellere camera op alle gebied. prijsverschil, 6-800 euro....
        Interessant. Het 'eventuele' verschil in ruis bij gebruik van 3200 ISO tussen de 5D MK II en de D700 zou dan te verklaren zijn door het verschil in het aantal megapixels; 21 versus 12. Grotere photodiodes hebben niet alleen een positieve invloed op de dynamic range, maar ook op de ruis, zoals we weten. Dat verschil in scherpte en detaillering, waarover ik ook in opening-topic melding maak, is mij al vaker opgevallen. Als ik een relatief lichte top body wil die snel is, kocht ik een Nikon D700 en dan zou ik die iets mindere scherpte en iets mindere detaillering (anderen denken daar anders over) voor lief nemen. Een interessante foto staat of valt daar, voor mij, niet voor.

Die 1D / 3D serie vind ik voor mijn soort fotografie niet nodig en té zwaar; ik loop soms uren met mijn toestel rond. Overigens té licht vind ik ook niet prettig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Nog enkele reakties op het eerste bericht:

Voor veel toepassingen is live view heel nuttig. Alleen al voor het afregelen van de lenzen is live view bijna een noodzaak. Met live view AF is er geen AF afwijking.

Voordeel van picture styles en RAW is dat uw instelling wordt overgenomen door Canon DPP.

Bij de indroductie van de 1DIII was er een vermelding dat highlight tone priority ook een voordeel oplevert met RAW.

Kan ook door 1 van de 3 C instellingen hiervoor te reserveren. Werkt zoals C bij de 5D.
          Dank Jan, voor het zetten van de puntjes op de i. Vooral de bovenstaande vind ik interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n Bekijk bericht
            Interessant. Het 'eventuele' verschil in ruis bij gebruik van 3200 ISO tussen de 5D MK II en de D700 zou dan te verklaren zijn door het verschil in het aantal megapixels; 21 versus 12. Grotere photodiodes hebben niet alleen een positieve invloed op de dynamic range, maar ook op de ruis, zoals we weten. Dat verschil in scherpte en detaillering, waarover ik ook in opening-topic melding maak, is mij al vaker opgevallen. Als ik een relatief lichte top body wil die snel is, kocht ik een Nikon D700 en dan zou ik die iets mindere scherpte en iets mindere detaillering (anderen denken daar anders over) voor lief nemen. Een interessante foto staat of valt daar, voor mij, niet voor.

Die 1D / 3D serie vind ik voor mijn soort fotografie niet nodig en té zwaar; ik loop soms uren met mijn toestel rond. Overigens té licht vind ik ook niet prettig
            Als dit nog niet duidelijk zou zijn: herschalen van 21 MP naar 10 MP vermindert de ruis.
            Herschalen van 10 MP naar 21 MP natuurlijk ook.

Het dynamisch bereik wordt wel door de pixel grootte bepaald... Dat is ook de reden dat de 10 MP 40D een groter dynamisch bereik heeft dan de 12 MP 5D.

Ik vind ook dat de 1D reeks te zwaar is. Na een half jaar met een 450D weet ik dat nu heel zeker.

Jan.

Comment

.....

Ik vind ook dat de 1D reeks te zwaar is. Na een half jaar met een 450D weet ik dat nu heel zeker.

Jan.
              Ik vind zo'n 1D dan weer niet te zwaar. Meer uitgebalanceerd met een grote telelens erop en tja soms wel handig als je een foto wilt nemen dat je een "groot" toestel hebt.
              Als ik ergens in een stad rondloop, merk ik dat mensen veel vlugger wachten tot ik een foto heb genomen omdat ze (foutief) denken dat ik een beroepsfotograaf ben ipv een amateureke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                Als ik ergens in een stad rondloop, merk ik dat mensen veel vlugger wachten tot ik een foto heb genomen omdat ze (foutief) denken dat ik een beroepsfotograaf ben ipv een amateureke.
                Dat is nu al met mijn 400D
                Mja, body+grip, witte toeter, poserend model, 2statieven met flitsers en plu.. Kan niet anders dan een pro zijn (of een doorgedraaide amateur)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Een doorgedraaide amateur
                  Gelukkig ben ik niet alleen.

Comment

"That's a very good question. The 5D Mark II we're positioning as the very highest product in our high-end enthusiast range. The EOS 1Ds Mark III, by comparison, offers robust durability and long shutter life as the most important features for use in harsh studio conditions, we believe. However when it comes to image quality itself; because of the constant digital technology developments in this industry, it's always the latest camera that is best. So things like ISO expansion range and dynamic range are in a sense better in the 5D Mark II."
                    wat zijn "harsh studio conditions"? Een fotostudio met een lekkend dak?
                    || Photography Blog ||

Comment

Hier voorbeelden RAW beelden, 25mp toz van 12mp, gemaakt in voorbereiding van review voor een Brits magazine. Opnames met zelfde licht, zelfde diafragma beide op ISO 3200.
                      Beide RAW-beelden kunnen bekeken worden met camera raw versie 4.6 beta

beeld1 Nikon D700

beeld2 Sony A900

Om beide beelden op zelfde niveau te bekijken stel ik volgende correctie voor
                      D700 exposure -0,55 fill light 28
                      A900 exposure -0,9 fill light 26 wb temp 4600

Ruisniveau is volgens mij in dit voorbeeld quasi indentiek, 25mp beeld heeft voordeel wat detail betreft.
                      Ruis D700 oogt aangenamer, Nikon heeft betere in body ruis algoritmes met toch een zeer goed behoud van detail. Via externe ruisreductie kan ruis A900 (kleurruis) vermindert worden maar toch nog met overhand aan detail toz van D3.

Veronderstel als Nikon zelfde algoritmes gebruikt in D3X ?? 25mp (waarschijnlijk zelfde sensor als in A900) ruisniveau lager gaat zijn dan van D700 op 3200 ISO en ook lager dan van de A900.
                      Waarschijnlijk komt er nog een firmware update voor de A900 om NR prestaties te verbeteren.

Meer mp heeft vooral het nadeel van grotere files en hogere eisen aan lenzen, maar de sony en minolta lenzen schijnen deze proef zeer goed te weerstaan.

Meer mp maken volgens mij vooral het verschil in beelden als deze (3d effect)

Wil niet aantonen dat een merk beter is dan het andere maar dat ruis vooral afhangt van volgende parameters
                      grote van de sensors en technologie
                      in sensor of in processor ruis reductie algoritmes
                      preventieve reductie technieken (on-board ADC -type microlenzen etc)
                      gebruikte filters....
                      Last edited by puerte; 7 oktober 2008, 10:47. Reden: update linken, d3 vervangen door d700

Comment

@ puerte, bij het downloaden van die Sony A900 foto krijg ik een foutmelding: http://www.mediafire.com/error.php?errno=320

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Meer mp maken volgens mij vooral het verschil in beelden als deze (3d effect)
                          http://www.markcargill.co.uk/media/A...nrise-0150.jpg
                          Het 3D-effect wat jij bedoelt heeft volgens mij meer te maken met het dynamisch bereik van het toestel ipv het aantal pixels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                            Het 3D-effect wat jij bedoelt heeft volgens mij meer te maken met het dynamisch bereik van het toestel ipv het aantal pixels.
                            Buiten het onderwerp zijn er waarschijnlijk verschillende elementen die daar toe bijdragen, welke alle vallen onder de noemer beeldkwaliteit. Maar persoonlijk denk ik dat vooral de scherpte en de subtiele kleurrendering het grootste deel op zich nemen.
                            Opmerkelijk is dat je zelfs op klein formaat het verschil in scherpte kunt zien tussen d700 en a900 beeld.

@ puerte, bij het downloaden van die Sony A900 foto krijg ik een foutmelding: http://www.mediafire.com/error.php?errno=320
                            sorry ik ook, dit zal waarschijnlijk beter werken.

a900

d700

Comment

Beste Jan,

'De Nikon D700 vind ik voor mij niet echt een optie.'

Ik heb even op m'n stoel zitten lachen. Toen ik je topic terug zag in de tijd, kon ik maar een ding concluderen: 'voortschrijdend inzicht en ontwikkeling'. Een worsteling met het zoeken naar het 'gereedschap' om dat te genereren wat zich ontwikkeld in de hersenpan. Iets waar ik me heel veel bij kan voorstellen ....
                              Toen ik je lijstje met 'gedachten / overwegingen' las kwam bij mij het volgende op, waarom het kleine venstertje, wat bijna iedere reflex camera boven op de body heeft, niet zodanig construeren dat je daar desgewenst ook een live preview kunt zien....kun je gericht vanaf buikhoogte fotograferen.

Het is/was overigens wel even zoeken hoe te reageren op deze voor mij zo vernieuwde forum-omgeving. Goed te zien dat BD nog steeds zo groot(s) in een behoefte voorziet.

Jan, jou persoonlijk wens ik heel veel plezier met de D700 toe, ik hoop dat dit stuk 'gereedschap' je weer dichter bij je queeste brengt.

Groeten,

Jan

PS: Ik hoop dat ik gauw weer eens tijd zal hebben om iets met je af te spreken!
                              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Het dynamisch bereik wordt wel door de pixel grootte bepaald... Dat is ook de reden dat de 10 MP 40D een groter dynamisch bereik heeft dan de 12 MP 5D.
                                Graag even verduidelijken daar groter beter zou moeten zijn

Comment

Working...
                                X