Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen als 3 jaar oude camera frontfocus veroorzaakt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat te doen als 3 jaar oude camera frontfocus veroorzaakt?

Even het verhaal schetsen.

Ik heb een 50mm f1.8 II, ik dacht dat die serieus wat frontfocus had, bij Etb bleek hij perfect te zijn, maar zou het de body zijn! Ik heb deze 350D reeds van januari 2005, en ben niet van plan er veel kosten aan te doen, want dan kan ik beter een 40D ofzo kopen.
    Als ik de 50mm gebruik valt die frontfocus dus echt wel op, vanaf f4 is er genoeg scherp om ook het gewilde onderdeel scherp te krijgen. Nu, als ik de 28-135 gebruik lijk ik er veel minder last van te hebben, deze heeft standaard nl. een kleiner diafragma, en ik knijp hem ook altijd wat dicht om meer scherpte te krijgen.
    Maw, de 50mm gebruik ik eigenlijk niet veel meer sinds ik weet dat de body waarschijnlijk frontfocus veroorzaakt....

Wat zouden jullie doen: laten herstellen, nieuwe kopen (400d, 450, 40d), of gewoon voortdoen met de 28-135 lens er dan vooral op...

merci!
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Re: Wat te doen als 3 jaar oude camera frontfocus veroorzaakt?

kunnen niet in je portemonnee kijken natuurlik.
    weet je zeker dat het aan de camera ligt en niet aan die 50mm lens.
    zou toch eerst een en ander eens uitproberen voor je verder onkosten gaat maken.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Zeker weet ik dat natuurlijk niet, ik ken er niet genoeg van om die van ETB tegen te spreken natuurlijk
      Eén en ander uittesten, bedoel je met zo'n focuschart alle lenzen eens bekijken? of iets anders?
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
        Even het verhaal schetsen.

Ik heb een 50mm f1.8 II, ik dacht dat die serieus wat frontfocus had, bij Etb bleek hij perfect te zijn, maar zou het de body zijn! Ik heb deze 350D reeds van januari 2005, en ben niet van plan er veel kosten aan te doen, want dan kan ik beter een 40D ofzo kopen.
        Als ik de 50mm gebruik valt die frontfocus dus echt wel op, vanaf f4 is er genoeg scherp om ook het gewilde onderdeel scherp te krijgen. Nu, als ik de 28-135 gebruik lijk ik er veel minder last van te hebben, deze heeft standaard nl. een kleiner diafragma, en ik knijp hem ook altijd wat dicht om meer scherpte te krijgen.
        Maw, de 50mm gebruik ik eigenlijk niet veel meer sinds ik weet dat de body waarschijnlijk frontfocus veroorzaakt....

Wat zouden jullie doen: laten herstellen, nieuwe kopen (400d, 450, 40d), of gewoon voortdoen met de 28-135 lens er dan vooral op...

merci!
        Ik zou de AF van de camera laten afstellen. Dan kan je die 50/1.8 wel probleemloos gebruiken.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

met wat handigheid doe je het zelf...
          -=- Light is the key...

Comment

Da ga ik toch maar niet proberen...
            Enig idee hoeveel dit zou kunnen kosten? hopelijk niet boven de 100 euro
            BLOG

Comment

Als je foto's wil maken op f1,8 tot f2,8 dan heb je een héél nauwkeurige AF nodig.
              De nieuwere modellen hebben daarvoor een speciale AF-sensor die voor meer nauwkeurigheid zorgt bij grote diafragma-openingen. Dat is nodig omdat je met een heel kleine scherptediepte zit op f1,8.

Mijn 40D focust perfect met de 50mm f1,4 volledig open, het is best mogelijk dat die lens ook niet correct genoeg focust op je 350D om er met het diafragma wijd open mee te werken.
              Dat ligt dan niet aan de lens, maar wel aan de scherpstelsensor(s) in je camera.
              Meestal is het wel alleen de centrale scherpstelsensor die geschikt is om met die heel grote diafragma-openingen te werken. (En ik denk dat een 350D zo geen sensor heeft.)
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Met een klein inbussleuteltje kan je het zelf doen.
                Neem de lens er af en klap de spiegel met u vinger omhoog.
                Kijk naar het schroefje waar de spiegel op rust als hij naar beneden is.
                Met uw klein inbusje kan je het schroefje 1/5 toer draaien.
                Even een test met een schepstelkaart en indien nodig nog een beetje aan het schroefje draaien tot wanneer hij perfect staat.

Het klinkt moeilijk, maar is doodsimpel...
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

oh, als het dat maar is
                  ik ga er morgen mij eens aanzetten! bedankt!
                  BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Met een klein inbussleuteltje kan je het zelf doen.
                    Neem de lens er af en klap de spiegel met u vinger omhoog.
                    Kijk naar het schroefje waar de spiegel op rust als hij naar beneden is.
                    Met uw klein inbusje kan je het schroefje 1/5 toer draaien.
                    Even een test met een schepstelkaart en indien nodig nog een beetje aan het schroefje draaien tot wanneer hij perfect staat.

Het klinkt moeilijk, maar is doodsimpel...
                    leuk idee, als er geen garantie meer op zit.
                    anders........weg garantie.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      leuk idee, als er geen garantie meer op zit.
                      anders........weg garantie.
                      grt,bouk.
                      Ten eerste gaat het over een 3 jaar oud toestel (zie topictitel) en ten tweede denk ik dat dat schroefje niet met lak of verf verzegeld is. Dus wie gaat dat ooit merken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Ten eerste gaat het over een 3 jaar oud toestel (zie topictitel) en ten tweede denk ik dat dat schroefje niet met lak of verf verzegeld is. Dus wie gaat dat ooit merken?
                        Heeft ie dan geen levenslange garantie?
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                        X