Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reinigen 40D foto's+vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• reinigen 40D foto's+vraagjes

Hallo forummers,

Net voor de eerste keer mijn 40D proberen te kuisen.
    Sensorswabs en eclips2 gekocht..80euro!
    Na 4 swabs leek het mij pas aanvaardbaar, wat denken jullie ervan?
    Ik merk nog 1 sproetje in de linker-bovenkant. Zo laten of blijven kuisen tot hij weg is?

Kunnen die papieren swabdoekjes niet apart gekocht worden of zijn er nog alternatieven?

Greetz!
    foto's:
    http://img89.imageshack.us/img89/144...orlargeuz1.jpg

http://img220.imageshack.us/img220/7...nalargeak1.jpg

[MOD]Foto's te groot en dus achter een link geplaatst.
    Max. 900 pixels aan de langste zijde.
    Last edited by Ticor; 27 september 2008, 16:57.

Re: reinigen 40D foto's+vraagjes

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
    Hallo forummers,

Net voor de eerste keer mijn 40D proberen te kuisen.
    Sensorswabs en eclips2 gekocht..80euro!
    Na 4 swabs leek het mij pas aanvaardbaar, wat denken jullie ervan?
    Ik merk nog 1 sproetje in de linker-bovenkant. Zo laten of blijven kuisen tot hij weg is?

Kunnen die papieren swabdoekjes niet apart gekocht worden of zijn er nog alternatieven?

Greetz!
    foto's:
    http://img89.imageshack.us/img89/144...orlargeuz1.jpg

http://img220.imageshack.us/img220/7...nalargeak1.jpg

[MOD]Foto's te groot en dus achter een link geplaatst.
    Max. 900 pixels aan de langste zijde.
    Had ook al eens liggen knoeien met swabs, veel geld en er bleef wel altijd een vlekje over. Nu gebruik ik VisibleDust Arctic Butterfly en vind het een aanrader.
    Je vindt er hier genoeg info over...
    Mvg
    Flickr

Comment

Die swabs zijn verschrikkelijk duur. Ik gebruik ze zelf ook, maar als ik de sensor reinig en ik zie na de eerste keer nog vlekjes, dan gebruik ik dezelfde swab nog eens (opnieuw een paar druppeltjes Eclipse gebruiken). Voor één reinigingsbeurt heb ik dus altijd maar één Swab nodig.

Ik heb nu pas een nieuw doosje Swabs gekocht, maar op de 20D heb ik een hele tijd een gebruikte sensorswab "gerecycleerd" met een "Pecpad" erover (100 stuks voor maar 8,5 euro), en dat werkt even goed. Omdat ik de 40D voor het eerst moest reinigen heb ik een nieuw doosje Swabs gekocht, maar als die op zijn zal ik wel terug Pecpads gebruiken op het spateltje van de Swab. Zorg er wel voor dat je het deel van de Pecpad dat in aanraking komt met de sensor niet met je vingers aanraakt(vetvlekken), en leg het ook nooit op de tafel (stof).
      Na het reinigen van de sensor kan je datzelfde doekje nog wel gebruiken om lenzen te reinigen. Maar dat mag niet met de Eclipse 2, daarvoor heb je de gewone Eclipse nodig. Die heb ik nog voor de 20D, want op die sensor mag ik de Eclipse 2 ook niet gebruiken, ik moet dus goed opletten welk busje ik gebruik als ik één van mijn camera's wil reinigen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt voor de tips heren!

Greetz!

Comment

Ik gebruik gewoon de groene scotchtape methode
          Heb nu op de fotokina een Lenspen sensorklear gekocht, maar werkt toch niet perfect.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik heb nu pas een nieuw doosje Swabs gekocht, maar op de 20D heb ik een hele tijd een gebruikte sensorswab "gerecycleerd" met een "Pecpad" erover (100 stuks voor maar 8,5 euro), en dat werkt even goed.
            Hoe maak je die pecpads dan vast op dat spateltje ? Ik heb dat ooit es geprobeerd, maar het was hopeloos om dat elastiekje daar weer over te krijgen, los van het feit dat je die pecpads eerst ook nog moet verknippen want veel te groot.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik gebruik hetzelfde materiaal maar dan van Visible dust.
              Veel goedkoper dan die sensorswabs.
              Ik gebruik ook dezelfde swab om meerdere keren over de sensor te gaan.
              Staat dat trouwens ergens beschreven dat je de swab maar voor 1 pass-thru mag gebruiken?
              Doe er gewoon terug wat vloeistof op en nog een keer erover.
              Voor de wekelijkse kuis gebruik ik ook de visible dust arctic butterfly.

Hans
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Hoe maak je die pecpads dan vast op dat spateltje ? Ik heb dat ooit es geprobeerd, maar het was hopeloos om dat elastiekje daar weer over te krijgen, los van het feit dat je die pecpads eerst ook nog moet verknippen want veel te groot.
                Je kan die pecpad best niet doorknippen, want dan maak je zeker stofdeeltjes.

De overschot van de pecpad vouw je gewoon tegen het steeltje van de spatel, en daar doe je een elastiekje aan om die tijdelijk even vast te maken. Je moet die daar dus niet zo netjes rondvouwen als bij de originele Swabs, zorg er alleen voor dat het spateltje zelf niet tegen de sensor komt, maar wel de lichtjes bevochtigde pecpad (let op dat je de juiste Eclipse vloeistof gebruikt).
                BD0338BE

Comment

Je kan die pecpad best niet doorknippen, want dan maak je zeker stofdeeltjes.

De overschot van de pecpad vouw je gewoon tegen het steeltje van de spatel, en daar doe je een elastiekje aan om die tijdelijk even vast te maken. Je moet die daar dus niet zo netjes rondvouwen als bij de originele Swabs, zorg er alleen voor dat het spateltje zelf niet tegen de sensor komt, maar wel de lichtjes bevochtigde pecpad (let op dat je de juiste Eclipse vloeistof gebruikt).
                  Wel, ik heb dat vandaag nog eens geprobeerd, de 20D was behoorlijk vuil geworden.
                  Zo'n doekje rond de spatel vouwen is al niet zo simpel vind ik, wegens veel te groot (10x10cm). Nu, de stofdeeltjes waren wel grotendeels weg, maar de sensor hing vol haartjes .
                  Daarna heb ik met een originele pecpad de boel toch weer proper gekregen.
                  Heb jij misschien kleinere pecpads (doekjes) om rond die spatels te vouwen ?
                  David Leemans

Comment

Heb jij misschien kleinere pecpads (doekjes) om rond die spatels te vouwen ?
                    De pecpads die ik nog heb, die zaten bij een flesje Eclipse reinigingsvloeistof, en die zijn even groot.
                    BD0338BE

Comment

De pecpads die ik nog heb, die zaten bij een flesje Eclipse reinigingsvloeistof, en die zijn even groot.
                      Even groot als degene die rond de spatels zitten ?
                      David Leemans

Comment

Even groot als degene die rond de spatels zitten ?
                        Nee, ze zijn ook 10x10cm.
                        BD0338BE

Comment

.... Maar dat mag niet met de Eclipse 2, daarvoor heb je de gewone Eclipse nodig. Die heb ik nog voor de 20D, want op die sensor mag ik de Eclipse 2 ook niet gebruiken, ik moet dus goed opletten welk busje ik gebruik als ik één van mijn camera's wil reinigen.
                          Het is mij niet helemaal duidelijk welke "Eclipse" nu voor welke sensor mag worden gebruikt...

Volgens de site van Photosol (http://www.photosol.com/eclipse_e2product.htm) mag men E2 blijkbaar voor alle conventionele sensoren gebruiken:
                          E2™ may be used with conventional CMOS / CCD sensors.

Anderzijds bevelen ze in hun tabel bvb. E2 aan voor Nikon D70 en gewone E voor D200?... (zetfout ???)

Ik heb dus zo mijn twijfels of men E2 niet met alle sensoren zou mogen gebruiken.
                          Wat zou het negatieve effect kunnen zijn wanneer E2 toch geclaimd wordt als een nog zuiverder product dan de gewone Eclipse?...

En wat indien men gewone Eclipse gebruikt op Indium Tin Oxide coated sensoren?... Zou dat écht veel verschil maken?....

Marketing?...

mvg,
                          Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                            Het is mij niet helemaal duidelijk welke "Eclipse" nu voor welke sensor mag worden gebruikt...

Volgens de site van Photosol (http://www.photosol.com/eclipse_e2product.htm) mag men E2 blijkbaar voor alle conventionele sensoren gebruiken:
                            E2™ may be used with conventional CMOS / CCD sensors.

Anderzijds bevelen ze in hun tabel bvb. E2 aan voor Nikon D70 en gewone E voor D200?... (zetfout ???)

Ik heb dus zo mijn twijfels of men E2 niet met alle sensoren zou mogen gebruiken.
                            Wat zou het negatieve effect kunnen zijn wanneer E2 toch geclaimd wordt als een nog zuiverder product dan de gewone Eclipse?...

En wat indien men gewone Eclipse gebruikt op Indium Tin Oxide coated sensoren?... Zou dat écht veel verschil maken?....

Marketing?...

mvg,
                            Luc
                            Ik weet ook niet wat de juiste reden is, maar omdat ik de gewone Eclipse al heb zal ik die ook blijven gebruiken op de 20D. En als ze bij Eclipse beweren dat je dat spul niet op een 40D mag gebruiken dan neem ik geen risico, en gebruik ik wel Eclipse 2 voor die camera.

Ik denk ook niet dat de coating zomaar zal oplossen als je de verkeerde Eclipse-vloeistof gebruikt, maar een busje Eclipse is nog altijd goedkoper dan een reparatie...
                            BD0338BE

Comment

Ik weet ook niet wat de juiste reden is, maar omdat ik de gewone Eclipse al heb zal ik die ook blijven gebruiken op de 20D. En als ze bij Eclipse beweren dat je dat spul niet op een 40D mag gebruiken dan neem ik geen risico, en gebruik ik wel Eclipse 2 voor die camera.

Ik denk ook niet dat de coating zomaar zal oplossen als je de verkeerde Eclipse-vloeistof gebruikt, maar een busje Eclipse is nog altijd goedkoper dan een reparatie...
                              Ben intussen ook nog even snel gaan kijken op DPreview en daar schijnen ze het ook niet te weten...

Ik denk dat ik Visible Dust zal kopen...

Comment

Working...
                              X