Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80/450D of 400D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80/450D of 400D?

Beste allemaal,

ben hier reeds een tijdje alle topics aan 't volgen en reeds de zoekmachine ettelijke keren gebruikt, maar geraak er niet wijs uit

Destijds heb ik een D50 en erna een 400D gehad maar heb even mijn hobby wegens tijdsgebrek( nieuwbouw) moeten stilleggen maar wil er terug invliegen

Doel: familie en gezinsfoto's, reizen, etc.... geen studio.

Nu twijfel ik tussen een D80 of 450D of eventueel terug 400D of resoluut voor de D90 gaan?

Ik heb beide toestellen vastgehad en iets 'duwt' me naar de D80... vooral de 'robuustheid'

Wat me vragen baart:

D80, verouderd?(ga ik me dit beklagen?)
    Geen anti-stof functie
    Nikkor lenzen iets duurder
    Snelheid? tov Canon

Wat betreft Live View en aantal MP bij Canon in 450D: heeft geen meerwaarde voor mij.
    Voordeel bij Nikon: de 18-200 of 18-135 lens

Graag jullie mening en/of suggesties en ervaringen met beide toestellen.

alvast bedankt!
    BD0680BE Flickr
    α​7RIV + FE 70-200mm f/4 G OSS + FE 24-105mm f/4 G OSS + FE 50 mm F1.4 GM + Sony HVL-F45RM + Peak Design Tripod

Re: D80/450D of 400D?

Niemand...?
    BD0680BE Flickr
    α​7RIV + FE 70-200mm f/4 G OSS + FE 24-105mm f/4 G OSS + FE 50 mm F1.4 GM + Sony HVL-F45RM + Peak Design Tripod

Comment

Dat er geen reactie komt, zal wel komen doordat hier de laatse weken genoeg over geschreven is.
      Een kleine zoekslag kan dan ook geen kwaad.
      mvg
      Antoine

Comment

Dank je Antoine,

Doch zijn al mijn vragen helaas nog niet opgelost en/of vind ik 't niet in de laatste topics erover.

Misschien zie ik erover?

Zoals snelheid?
        oudere techniek D80?
        ...

Thanks
        BD0680BE Flickr

Comment

Als je subjectieve voorkeur uitgaat naar deze of gene, dan zie ik geen enkele reden om toch een ander model te nemen. De technische specificaties (en ook snelheid) liggen volgens mij dicht genoeg bijeen om verwaarloosbaar te zijn, zelfs al zullen die-hards wel enkele voordelen van het ene of andere merk kunnen vernoemen.
          Kies gewoon degene die het lekkers in de hand ligt. Een fototoestel kiezen is volgens mij toch ook 50% subjectief gevoel. For what it's worth: mijn subjectief gevoel zegt dat m'n D80 dik in orde is :-)
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
          Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dsign Bekijk bericht
            Dank je Antoine,

Doch zijn al mijn vragen helaas nog niet opgelost en/of vind ik 't niet in de laatste topics erover.

Misschien zie ik erover?

Zoals snelheid?
            oudere techniek D80?
            ...

Thanks
            Snelheid kun je vinden in de technische gegevens van een camera.
            Oudere techniek, wat is oudere techniek dan gaat het meestal over de gebruikte software en de gebruikte sensor.
            Ik wilde zelf graag FF anders had ik voor de D200 geen nieuwe camera gekocht.

Als je een camera gaat kopen dan moet je eerst kijken naar je budget.
            Vervolgens ga je op een rijtje zetten wat je allemaal wilt fotograferen.
            Daarna ga je kijken welke camera's + lenzen aan die doelstelling voldoen.
            Als het mogelijk is ga je die camera's ook eens in de handen nemen en vooral ook eens door de zoeker kijken. Ben je brildragend dan is dit laatste zeker belangrijk.

Door die manier van selecteren blijft er vanzelf eentje over.
            mvg
            Antoine

Comment

De d80 heeft 3fps, de nieuwe d90 4,5 meen ik.

Ga je dat merken, ja bij race fotografie zeker, langs het circuit ook, maar in de natuur niet heel erg, de paardebloemen lopen niet zo hard.

Ik heb zowel de 350d gehad en de d80 als backupje.
              Voor mij waren de voordelen de grotere zoeker van de d80 en de makkelijkere bediening.

Staar je niet blind op een anti-stof functie, zelfs met anti-stof functie moet je toch nog schoonmaken, minder vaak wellicht, maar het feit blijft.

Bovendien praat je over een 18-200 nikon VR en een 18-135 waarbij je natuurlijk nauwelijks nog hoeft te wisselen.

De oudere techniek van een d80, ja, een feit.
              Ga je dat zien, ja, bij ISO 400+, nee als je tot max ISO400 gaat.

Ga je veel concerten doen, zou ik een d90 of 450d overwegen.
              Ga je veel circuit of snelle sporten doen, d90 is your friend.

Anders is de d80 een hele goede camera voor een redelijke prijs, nu helemaal 475,- euro nieuw.

De d80 heeft extra boven de canons, een extra top-lcd met settings, twee instel-wielen, grid-lines in de zoeker, en een scherm dat veel scherper is dan de canon varianten (al ken ik de 450d niet).

Tevens net even iets groter.

Lenzen van nikon zijn in principe niet duurder onder de streep, de beginners lenzen kosten net zoveel bij canon, alleen de top 17-55, 14-24, 24-70, 70-200 VR zijn duur.

Canon heeft dan meer variatie, een betaalbare F4 L lijn, een IS lijn, een gouden lijn, silver line, etc etc.

Je zult zelf de voor en nadelen moeten afwegen tegenover elkaar en dan je keuze maken.
              Succes!

Comment

Ik heb de D80 gekocht een paar maanden terug na ervaringen met de D40x & D60. Ik ben enorm tevreden over mijn D80 maar ik ga waarschijnlijk toch overschakelen naar de D90. Omwille van de iets hogere resolutie, nieuwe sensor, ik verwacht betere ISO handeling, 4,5 fps tov 3fps, grotere & betere display en vooral omwille van de filmoptie. Ik begrijp wel dat het kleine verschillen zijn maar voor mij de moeite waard om te wisselen (ik ga hier commentaar op krijgen denk ik ). Dit zijn dus echter persoonlijke beslissingen. Geen D300 of D700 omdat deze nog te complex zijn voor mij. De D80 ligt bij mij trouwens perfect in de hand.

Aan de andere kant, Canon komt ook met een 18-200 lens :-)

Veel succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marxje Bekijk bericht
                  Ik heb zowel de 350d gehad en de d80 als backupje.

Ik zou het toch andersom doen.

Voor de rest van je verhaal
                  mvg
                  Antoine

Comment

0
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marxje Bekijk bericht
                    Ga je veel concerten doen, zou ik een d90 of 450d overwegen.

Anders is de d80 een hele goede camera voor een redelijke prijs, nu helemaal 475,- euro nieuw.
                    Dan zou ik eerder voor een lichtsterke lens gaan dan voor een D90
                    Bvb D80+85mm1.8 voor minder dan de prijs van een D90-body

D80 met daarop een 85/1.4 of 1.8 ngl is mijn backup toestel voor concertjes - voldoet ruimschoots, al kan het natuurlijk niet vergeleken worden met de D300
                    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht

Ik zou het toch andersom doen.

Voor de rest van je verhaal
                      mvg
                      Antoine
                      Ik bedoel natuurlijk dat ik de 350d als backupje had op mijn toenmalige 30d en nu de d80 op mijn d300 cam

Comment

Blijkbaar is de D80 dan toch net iets 'beter' dan de andere aangekaarte toestellen...

Ik zal er nog even verder over nadenken

Natuurlijk is er dan ook nog de lens...

Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm of eventueel de Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED (lichtsterker) hier ga ik dus ook nog aan twijfelen...?

Ik denk dat ik eens verder ga zoeken bij het Topic 'objectieven'

Bedankt voor de reacties reeds tot nu toe, alle info blijft welkom!

Dsign
                        BD0680BE Flickr

Comment

Verouderd... daarvan komt één van mijn mondhoeken lichtjes omhoog. We hebben het niet over PC's hé, waar er steeds hogere eisen aan de hardware worden gesteld.
                          Een camera is nooit verouderd als hij je de foto's kan geven die je nodig hebt. Een D80 doet dat even goed als een 400D en omgekeerd. Een D90 'kan' weer wat meer, maar als je een goeie fotograaf bent, maakt de body echt het verschil niet. Al dat upgraden is enkel goed voor de kassa van de fabrikanten. En voor mij, want ik kan voor weinig geld tweedehands kopen mét vaak nog bijna de volledige garantie.
                          Ik snap sowieso de mensen niet die elk jaar upgraden. Het is verloren geld en je foto's worden niet beter. 't Is de consumptiemaatschappij ten top, en vaak gaat het niet eens meer over de fotografie an sich, maar puur over de specs van een body. Sommige upgrades kan je verantwoorden zoals overgaan van APS-C naar FF, en eens in de zoveel jaar brengt een upgrade van je body ook betere kwaliteit met zich mee, maar vaak is het zo triviaal...
                          Enfin, ieder voor zich hé, maar ik zie er echt het nut niet van in. Ik ben dan ook totaal ongevoelig voor de trukendoos van marketeers. Het is allemaal zo doorzichtig als wat.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dsign Bekijk bericht

Natuurlijk is er dan ook nog de lens...

Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm of eventueel de Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED (lichtsterker) hier ga ik dus ook nog aan twijfelen...?

Dsign
                            Ik heb zelf de 18-70 en die wordt nog steeds als erg goed beoordeeld, dit in tegenstelling tot de 18-135, waar ik iets minder goede verhalen over hoor.

Je overige vragen zijn al beantwoord. Het snelheidsverschil dat je aangeeft zul je niet merken bij de fotografie die jij vooral wil gaan doen.
                            Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

beter is een groot woord.

Steviger in ieder geval wel, met een stalen mount, en een wat meer solide bouw. Tevens heeft de 18-70 een afstands-schaal die de 18-135 moet missen.

En er zijn tenminste geen problemen bekend met de AF motor van de 18-70 die de 18-135 wel kent

Maar op vervorming zijn ze beiden niet top, op 18mm buigen ze iedere horizon in een hoepel
                              Dat was een van de redenen dat ik de 18-70 wegdeed en de 17-55 nikkor kocht.

Maar qua bereik, hmmm, dat is een kwestie van smaak he.

Comment

Working...