Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-H50B

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony DSC-H50B

Hey !

Dit is mijn eerste post, hoewel ik dit forum reeds enkele weken volg.
    Ik speel namelijk al een tijdje met het idee mij een digitale-spiegelreflex-camera te kopen.
    Ik had dan ook zitten uitkijken naar de Nikon D60 enzo...
    Nu was ik gisteren bij een familielid, en die heeft me de "Sony DSC-H50B" (link) aangeraden.
    Geen DSLR camera dus, maar een deftige lens volgens hem (groothoek), en een degelijk toestel..
    Gezien ik op het net echter maar 2 reviews vind van dit toestel (link & link), had ik graag hier eens gepolst naar de meningen over dit toestel.

Misschien een korte beschrijving van mezelf :
    ik ben een 21 (bijna 22) jarige belg, die ICT studeert, en sinds kort gepassioneerd is door fotografie. Doch is het materiaal dat ik nu heb (compactcamera) niet toereikend volgens mij voor deftige shoots (hoeweel ik wel op de compositie enzo probeer te letten).
    Mijn fotografie-kennis is "basic". Ik ben vollop tutorials/guides/.. aan het lezen opdat ik de knepen van het vak leer kennen, maar al snel werd me duidelijk dat 'ervaring' het (bijna?) belangrijkste criterium is.

Ik wou dus een DSLR aanschaffen, tot mijn familielid me zei dat ik beter af was met een de bovenvermelde sony, gezien deze zowel groothoek-lens heeft, als 'focus'-lens.. En dat zou me bij een DSLR al snel een hoop geld kosten indien ik dezelfde lenzen wil...

Nu had ik dus graag de meningen van jullie gehoord betreffende het -al dan niet- aanraden van dit toestel.

Ps : ik kan dit toestel krijgen aan een sterk verminderde prijs waardoor het prijsverschil DSLR <-> DSC-H50B al aanzienlijk wordt...
    Last edited by brechtvm; 11 september 2008, 00:25.
    Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

Re: Sony DSC-H50B

't kan vriezen, 't kan dooien

Alles hangt af van welke richting je uit wil ... Ik heb nog steeds mijn Sony H5 een voorganger in de illustere H reeks van Sony en ik ben van plan om die te gebruiken tot die uit mekaar valt .. Daarnaast heb ik ook de stap naar de reflex gezet .. dat was aanvankelijk mooi balen omdat m'n 400D technische problemen had en dus niets fatsoenlijks afleverde wat niet wegneemt dat in mijn ervaring er bij elke nieuwe camera een onvermijdelijke leerkurve hoort en die is bij dSLR behoorlijk steiler dan bij een compactje, maar je begint na verloop van tijd uit je voorgaande ervaringen te putten natuurlijk . HET "nadeel" bij spiegel, als je dat nadeel wil noemen, is de ganse reutemeteut lenzen die je geneigd bent om te kopen zeker als men "bedorven" was door een 12x zoom zoals bij de H5 ... Het prijskaartje is dan ook navenant
    Mijn zoon was ook zo "opgefokt" om een dSLR te kopen want iedereen op zijn werk kocht er een ('k vraag mij trouwens af wat ze er mee gaan doen want niemand heeft meer ambitie dan de aankoop van een dSLR + kit-lens maar bon ...) Ik ben met hem een paar uur (ja natuurlijk haha) cameras gaan proberen in een Saturn winkel ... ik was al van plan om hem GEEN dSLR aan te raden en 'k hem 'm voorzichtig naar een Panasonic TZ5 gestuurd. Hij was direct verkocht klein handig en versatiel toestelletje, wat wil je meer .. dus die Sony H50 is mogelijk een goede koop voor jou ... waarmee ik niet wil zeggen dat je geen spiegelding mag kopen natuurlijk

Comment

Dank je voor de reactie regulus.
      De neiging om een DSLR te kopen is al sterk afgenomen, wétende dat het prijsverschil minstens 250e zou bedragen (DSC-H50B ten opzichte van D60 met kitlens (of soortgelijke DSLR))..
      Ik vraag me echter af of een DSLR dus de meerprijs waard is, wetende dat ik nog een beginner ben.
      kortom : Ik wil dus wel een DSLR kopen, als dit de meerprijs waard is. (volgens die 1 review is die DSC-H50B enorm goed, maarja, wie vertrouwt nu op 1 review ? )

edit:
      ik maak mezelf de bedenking dat die DSC-H50B niet in raw formaat kan fotograferen, wat een DSLR uiteraard wel kan...
      Dit lijkt me al 1 serieus verschil...maar is het de meerprijs van 250e waard?
      Last edited by brechtvm; 11 september 2008, 00:25.
      Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brechtvm Bekijk bericht
        ....

edit:
        ik maak mezelf de bedenking dat die DSC-H50B niet in raw formaat kan fotograferen, wat een DSLR uiteraard wel kan...
        heb je zin en tijd om in de PC veel aan nabewerking te doen die je zelf van start tot eind onder controle wil houden dan kan RAW zeke nuttig zijn. Sommigen hier gebruiken niet anders, voor anderen is het iets bijkomstig. Er zijn bridgetoestellen die wel RAW formaat aankunnen: Panasonic FZ18/28 of de iets duurdere Fuji S100fs.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

...Gezien ik op het net echter maar 2 reviews vind van dit toestel (link & link),.....
          ... (volgens die 1 review is die DSC-H50B enorm goed, maarja, wie vertrouwt nu op 1 review ? ....
          Je hebt je zoeken waarschijnlijk teveel beperkt als je maar 1 review over deze camera vindt. Het is waarschijnlijk beter te zoeken op "Sony DSC H50" zonder die B (die er waarschijnlijk enkel bijstaat om aan te duiden dat het om de zwarte uitvoering gaat en niet de zilveren). In google vond ik onmiddellijk volgende reviews:
          Sony Cyber-shot DSC-H50 Review
          Sony Cybershot H50
          Sony Cyber-Shot DSC-H50
          Sony Cyber-shot DSC-H50
          Sony Cyber-shot DSC-H50
          Ik hoop dat je hiermee al wat meer "leesvoer" hebt en je hierdoor dan een beter idee kunt vormen, voor jezelf, of de pluspunten het winnen van de mindere kantjes (en dit is niet negatief bedoeld).

Comment

edit:
            no problem ... je moet je wel goed bewust zijn dat RAW een "mixed blessing" is ttz 't is een beetje de bluts met de buil ... *het* grote voordeel is dat je met raw idd de ruwe sensorinfo binnen krijgt waarbij belichtingsfoutjes bvb vlot kunnen bijgewerkt worden (maar niet enkel en uitsluitend dit!) ttz men kan zich ietwat "slordigheid" permitteren die je bij jpg mogelijk de das omdoet, *het* nadeel van raw is dat je *alle* fotos moet bewerken ... ttz men moet ze minstens omzetten naar tiff of jpg om ze aan de wereld te tonen
            Of het ene tegen het andere opweegt moet men helaas zelf beslissen
            .. en PS .. de belichting met een dSLR is vele malen meer complex, kritischer en vergt veel meer gebruikerservaring dan met een compact .. JMHO .. het blijft een verscheurende keuze

Comment

Hallo , ik ben zelf in 't bezit van een H50 , sinds een 2-tal weken ongeveer , en ben er voorlopig toch tevreden van (ik kwam ook van een simpel compactje , Sony DSC-P92) , moest je nog specifiekere vragen hebben , kan altijd via PM of gewoon in dit topic ... (ik heb zelf ook enkele topics geopend in de beginnershoek met enkele pogingen tot goede foto's met de H50 )

In de meeste reviews zijn ze niet te spreken van het draaiwieltje om te navigeren , maar ik vind het zelf best handig , maar dat ligt aan de gebruiker uiteraard (ik had zelf ook al die reviews die je hier boven ziet nagelezen)

groeten !

Comment

In maart kocht ik een D60 en een H9 voor mijn vrouw.
                De H9 maakt prima foto's en heeft ook een megazoom, maar ik vind de foto's uit de D60 toch een pak beter.
                Het is natuurlijk maar wat je wil, als je een megazoom wil en je wil niet in extra glaswerk investeren is die H50 een goeie keus.
                Wil je het onderste uit de kan en wil je verder dan een bridge dan ben je het best af met een DSLR, hou er wel rekening mee dat je voor glaswerk een fiks bedrag kwijt kan zijn afhankelijk van wat je wil.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  In maart kocht ik een D60 en een H9 voor mijn vrouw.
                  De H9 maakt prima foto's en heeft ook een megazoom, maar ik vind de foto's uit de D60 toch een pak beter.
                  Het is natuurlijk maar wat je wil, als je een megazoom wil en je wil niet in extra glaswerk investeren is die H50 een goeie keus.
                  Wil je het onderste uit de kan en wil je verder dan een bridge dan ben je het best af met een DSLR, hou er wel rekening mee dat je voor glaswerk een fiks bedrag kwijt kan zijn afhankelijk van wat je wil.
                  Het kwaliteitsverschil is voor mij dikwijls toch extreme schemerzone hoor, goede belichting doet dikwijls wonderen ... behalve in de geldbeugel natuurlijk daar schemert het zo niet, daar heb je later hoogstens CERN toestanden, namelijk een zwart gat

spelletje vind de camera ...

Comment

Regulus schreef: CERN toestanden, namelijk een zwart gat

Maar dat zijn goeie zwarte gaten beweren ze, ze gaan vanzelf dicht.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik merk dat veel DSLR eigenaren daarnaast graag een klein toestel hebben om mee te nemen als ze niet al het glas mee willen nemen. Je zou kunnen overwegen om de H50 in de toekomst in die rol te gaan gebruiken.

Een nadeel van de Sony bridge camera's is dat de instellingen niet echt intuitief te bedienen zijn: de draaischijf aan achterzijde gebruik ik niet lekker als ik tegelijk op het onderwerp richt. Als je echt veel met instellingen wil doen, dan is de Sony H-serie naar mijn mening niet de eerste keus. Dat betekent overgens niet dat ik spijt heb van mijn H9: ik vind het een ideale combinatie van veel mogelijkheden om meer over fotografie te leren en een makkelijke automatische stand.
                      Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
                        Ik merk dat veel DSLR eigenaren daarnaast graag een klein toestel hebben om mee te nemen als ze niet al het glas mee willen nemen. Je zou kunnen overwegen om de H50 in de toekomst in die rol te gaan gebruiken.

Een nadeel van de Sony bridge camera's is dat de instellingen niet echt intuitief te bedienen zijn: de draaischijf aan achterzijde gebruik ik niet lekker als ik tegelijk op het onderwerp richt. Als je echt veel met instellingen wil doen, dan is de Sony H-serie naar mijn mening niet de eerste keus. Dat betekent overgens niet dat ik spijt heb van mijn H9: ik vind het een ideale combinatie van veel mogelijkheden om meer over fotografie te leren en een makkelijke automatische stand.
                        ja .. de voorgangers in de H serie hadden geen draaischijf .. werkte lekker "primitief" ... alhoewel .. m'n 40D heeft ook een (iets grotere?) draaischijf en dat werkt dan wel lekker snel ... voor mij een kwestie van je toestel te leren kennen, op den duur doe je de instellingen met je ogen dicht

Comment

Hartelijk dank voor allemaal jullie reacties.
                          Als samenvattend besluit meen ik te lezen dat het toestel niet slecht is voor de beginnende fotograaf, maar dat een DSLR toch nog steeds een grote meerwaarde heeft (indien je hiermee deftig kan omgaan uiteraard).
                          Mijn eindbesluit is dan ook om dit toestel te kopen, en om binnen 1 jaar (eenmaal ik werk, en dus meer financiën heb, en wellicht meer fotografie-ervaring ook) een deftige DSLR te kopen.

Nogmaals mijn oprechte dank ten aanzien van iedereen !

Comment

Working...
                          X