Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma DSLR / Foveon sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma DSLR / Foveon sensor

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Even een ouder topicje omhooghalen

Las op de Foveon site het volgende nieuws artikel...

Met de titel en inleiding:

Sigma Corp. Acquires Foveon

Kawasaki, Japan, November 11, 2008 - Sigma Corporation (Location: Tokyo, Japan) has acquired 100% of the stock of the company that developed the original three-layer image sensor, Foveon Inc. Foveon will continue its sensor development operations in San Jose, CA, USA.

Foveon is nu dus 100% van Sigma...ergens zul je dus verwachten dat een ander merk met Foveon sensor er dus niet snel in zit...of juist wel en dat Sigma dat als "leverage" wil gebruiken om minder te hoeven betalen voor patenten op lens vattingen...wie zal het zeggen...maar al met al wel een ontwikkeling om te gaan volgen dacht ik zo..!
    Buiten het feit dat dit al oudbakken nieuws is (dpreview 11 november) blijft de vraag of dit lood voor oud ijzer is ... voor zover geweten worden/werden? de Foveon sensoren in licentie gemaakt door National Semiconductor en 't is maar zeer de vraag of Sigma nu sloten geld gaat pompen in R&D anders wordt het waarschijnlijk een maat voor niets want sinds de release van dat nieuws in 2003
    (http://www.national.com/news/item/0,1735,844,00.html) bleeft het daar bij NS oorverdovend stil in het departement van de Foveon innovaties/verbeteringen/noviteiten ... oppassen met dooie mussen dus

Comment

Ik lees niet zoveel op dpreview Buiten het engels wat het soms lastig maakt kan ik niet tegen sites met zo'n verschrikkelijke opmaak...en aangezien ik het hier niet kon vinden dacht ik dat het nieuws was (silly me )

Dat andere stuk volg ik dan ook niet veel van zal wederom aan mijn gebrekkige engels liggen denk ik? Tenminste behalve dat "national semiconductor" mede-eigenaar van Foveon was en nu dus (blijkbaar) niet meer...kan dat nieuwsbericht van 2003 niet echt "koppelen" aan de toekomst van Foveon zeg maar
      Last edited by jeroen.k; 1 december 2008, 23:14.
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik lees niet zoveel op dpreview Buiten het engels wat het soms lastig maakt kan ik niet tegen sites met zo'n verschrikkelijke opmaak...en aangezien ik het hier niet kon vinden dacht ik dat het nieuws was (silly me )

Dat andere stuk volg ik dan ook niet veel van zal wederom aan mijn gebrekkige engels liggen denk ik? Tenminste behalve dat "national semiconductor" mede-eigenaar van Foveon was en nu dus (blijkbaar) niet meer...kan dat nieuwsbericht van 2003 niet echt "koppelen" aan de toekomst van Foveon zeg maar
        National Semiconductor is een van de (kleinere) speler op de markt inzake de fabrikatie van geintegreerde schakelingen .. Ze hebben in 2003 met wat tamtam aangekondigd dat ze onder licentie Foveon sensoren gingen maken voor X3-Foveon ... leuk maar daarna bleef het daar dus oorverdovend stil .. er zijn nooit enige artikels (toch niet dat ik weet) met denderende news-flash berichten verschenen over enige verbeteringen die aan die chip aangebracht werden (iets wat chips fabrikanten meestal met veel fanfare wereldkundig maken)
        Als nu het bericht komt dat Sigma de boel van X3-Foveon overneemt vraag ik mij dus af wie die sensoren gaat maken ... en of Sigma nu wel bereid is om een pak poen te stoppen in verdere uitbouw van een product wat al 5 jaar "bevroren" ligt ... ik zou dus voorlopig mijn adem maar niet inhouden dat dit veel zoden aan de dijk gaat zetten in de eerstkomende paar jaren. IMHO en tenzij er plots een spectaculaire technologische doorbraak komt verliezen ze de race tegenover de klassieke Bayer producten vrees ik
        JMHO

Comment

Aha op die manier...maar was NS dan de enige die die chips ging maken? Want an sich zijn er wel wat ontwikkelingen geweest...voornamelijk in pixelcount dan Maar vind het op zich allemaal toch nog wel spannend hoor

Foveon moet het sowieso op algemene bruikbaarheid nog afleggen tegen de Bayer-sensoren alleen bij ideaal licht presteerd hij "beter" maar bij minder licht of hogere ISO's zit er nog iets behoorlijk mis bij de Foveon sensoren (of de processors erachter) Dus ik blijf wel benieuwd...helemaal omdat Sigma ook een privaat bedrijf is en dus "makkelijker" kan inversteren in een hoopvolle toekomst voor de Foveon chip dan een bedrijf met aandeelhouders...(aan de andere kant geen idee wat R&D kost voor zo'n chip en dat zal wel meer zijn dan ik me voor kan stellen )

Anyway...thanks voor de uitleg

Comment

helemaal omdat Sigma ook een privaat bedrijf is en dus "makkelijker" kan inversteren in een hoopvolle toekomst voor de Foveon chip dan een bedrijf met aandeelhouders
            Heeft Sigma dan geen aandeelhouders.
            Elk bedrijf heeft aandeelhouders, al was het maar één.
            Je bedoeld waarschijnlijk niet beurs genoteerd.
            Dat kan een mooie hulp zijn om grote investeringen te doen maar ook een serieuze klap geven(zoals met deze periode).
            Een voordeel van niet beurs genoteerd zijn is dat je minder zaken aan de publieke klok moet hangen en zaken dus langer geheim kan houden.
            Enfin, ze hebben beiden hun bestaansredenen.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Niet beursgenoteerd inderdaad Privaat bedrijf...

Comment

Working...
              X