Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma DSLR / Foveon sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma DSLR / Foveon sensor

Omdat het draadje over de Canon 50D een beetje aan het verwateren is (een beetje doordat ik hier even over begon om te zeggen dat ik scherpte op 100% wel belangrijk vind) zal ik er (nog) eens een topic over openen.

Toen ik mijn 10D kocht was ik lang aan het twijfelen om de Sigma SD9 of 10 te kopen voor de prachtige beelden die ze produceerden op lage iso (bekeken op scherm)
    vb: http://www.dpreview.com/gallery/sigmasd10_samples1/

Ik ben toen voor de Canon gegaan, gewoon vanwege van de betere beschikbaarheid van accessoires (nieuw en vooral 2de hands) en het feit dat die toch ook wel héél mooie beelden produceert en ik die 2de hands kon kopen met garantie en de body ongetwijfeld veel beter was/is.

Nu is er al een tijdje de Sigma SD14, maar daar heb ik nog maar amper reviews van gezien met voorbeeldfoto's, en daarin zeggen ze voornamelijk dat deze véél te duur was, maar dat ging toen over zo'n 1400 euro, maar deze is nu gezakt naar 475 euro! (http://tweakers.net/pricewatch/147190/sigma-sd14.html)
    Sigma zelf heeft wel wat beelden online staan, maar die zeggen niet zo heel veel http://www.sigma-sd14.com/sample-photo/

Dus mijn vraag: heeft er iemand deze camera (evt als extra voor in de studio) en wat zijn de bevindingen?

wat meer info over de foveon technologie: http://www.foveon.com

Groetjes,
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Re: Sigma DSLR / Foveon sensor

Ik dacht ooit eens in een draadje hier gelezen te hebben dat Otto (geheugenkaart) dit toestel zou getest hebben maar kan me vergissen. Misschien deze man een PM sturen?

Comment

In "What Digital Camera" was de test 'niet zo goed" op zijn zachtst gezegd, maar wel voor de €1500. Maar de AF rampzalig herinner ik me nog.

Als ze nu de oplossing van Fuji hadden gekozen, F-mount, maar dat kan net zo goed EF zijn, dan was de camera een stuk aantrekkelijker, nu ben je van één merk lenzen afhankelijk.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Whoops kon eigenlijk hier staan .. over Foveon ..dus
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

Otto heeft nog een Sigma SD9 te koop staan voor 175€
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Otto heeft nog een Sigma SD9 te koop staan voor 175€
            blijkbaar alleen voor de vaste klanten
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              In "What Digital Camera" was de test 'niet zo goed" op zijn zachtst gezegd, maar wel voor de €1500. Maar de AF rampzalig herinner ik me nog.

Als ze nu de oplossing van Fuji hadden gekozen, F-mount, maar dat kan net zo goed EF zijn, dan was de camera een stuk aantrekkelijker, nu ben je van één merk lenzen afhankelijk.

Liever een moderne mount, flinke diameter en klein register.
              EF dus....

Comment

Voorbeeldfoto's van Sigma DSLRs:

______
                www.vue.photo

Comment

hier zie je een vergelijk tussen beelden gemaakt met sigma Sd14 en Canon 5d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    hier zie je een vergelijk tussen beelden gemaakt met sigma Sd14 en Canon 5d

http://www.ddisoftware.com/sd14-5d/
                    een resultaat om over na te denken
                    zeker als je weet dat die SD14 nu nieuw nog maar een 400 euro kost
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb me onlangs een Sigma SD14 met Sigma 18-200 OS lens gekocht. Ik zocht eigenlijk die lens voor op mijn Canon 20D, om als "reis- en wandelcamera" te kunnen gebruiken. De lens kostte 450 euro en de camera met lens 600 euro. Ik dacht, ik ga voor de sigma, dan heb ik nog een extra body.

Zoals ik steeds zeg, ik zou de Sigma nooit aan iemand aanraden, hij is eigenzinnig, en toch ben ik er super tevreden mee, rekening houdend met de prijs.
                      Hij is eigenzinnig, soms tergend traag, en ik bedoel dan echt traag. Als je moet wachten vooraleer het beeld op het schermpje verschijnt...dit doet me denken aan de Eos300D van weleer.
                      De witbalans zit er regelmatig naast, 2 beelden in dezelfde omstandigheden, en toch zit er verschil op.
                      Als je geen nabewerking doet op je foto's, zoals ik in Lightroom, vergeet het, deze camera is niks voor jou.
                      De bouwkwaliteit is goed, battery life niet zo denderend, de bediening is ok.
                      Ik heb studio opnames gemaakt, in low-key, en er ontstond precies kleurruis op bepaalde donkere delen. Van waar dit kwam was me een raadsel.

Waarom ben ik er dan wel super tevreden over dat ik die dan toch gekocht heb?
                      De kleuren zijn fantastisch. Het dynamisch bereik lijkt groter dan van andere camera's (ik heb ook een Canon 5D).
                      De snelheid speelt me soms parten, maar ik ben geen sportfotograaf, ik kan er mee leven.
                      Ik heb er een studioopname, een portret van een model, mee gemaakt, waarvan je zegt, wow, is dit nu met een hasselblad gemaakt??? (allei, bij wijze van spreken )
                      Het is een camera die je moet leren appreciëren.
                      Maar als 't voor echte werk is, dan neem ik toch mijn Canon's....
                      SKurt.be
                      www.SKurt.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
                        Ik heb er een studioopname, een portret van een model, mee gemaakt, waarvan je zegt, wow, is dit nu met een hasselblad gemaakt??? (allei, bij wijze van spreken )
                        Je maakt me benieuwd... Valt deze opname ergens te bewonderen?
                        Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          een resultaat om over na te denken
                          zeker als je weet dat die SD14 nu nieuw nog maar een 400 euro kost
                          Mijn besluit over m'n kopersstaking straat nu vast.
                          Er zijn nog maar 2 mogelijkheden, ofwel mijn 20D valt uit elkaar en dan moet ik wel wat anders kopen, ofwel mijn 20D wordt opgevolgd door de Canon EOS 80DV met Foveon sensor

Comment

Ik heb ook de Sigma SD14 gekocht, ook voornamelijk door de daling in de prijs en het feit dat de camera erg fijn in mijn handen ligt...door de combi aanschaf met de 18-200 OS lens was het ook nog eens rendabel als "all round" model...mocht de camera nu ECHT niet bevallen zou ik altijd nog terug kunnen vallen op een ander merk door gewoon geen lenzen meer bij mn Sigma te kopen...

Enkel het gekke is...hij bevalt juist wel...alhoewel ik de camera ook niet snel zal aanraden (helemaal niet aan hobbyisten als mijzelf...)

Wat bevalt?

* Ongelovelijk scherpe foto's (zelfs na extrapolatie).
                            * Ongelovelijk heldere/mooie kleuren (mits op lage ISO's)
                            * Geen talloze programmeringen, maar enkel de basis (P, A, S en M)
                            * Camera ligt initiatief in de hand, vergt weinig "studie" door zijn "simplicity"
                            * Bijna "onmogelijk" stof op de sensor, aangezien deze afgedekt is.

Wat valt erg tegen?

* Een ongelovelijk klein en traag buffergeheugen (een afbeelding in raw opslaan kost ca. 2 a 3 seconden). Checken of de WB goed staat dus ook.

* Door dit kleine geheugen is er ook een max van 6 foto's continu op de volledige resolutie. Hierna kun je gerust een bak koffie zetten voor je foto's zijn opgeslagen.

* Nog erger, ook tijdens het maken van wat meer foto's achter elkaar blokkeert na een aantal foto's de sluiter omdat je buffer vol is (als voordeel zie ik hier wel dat ik meer wordt gedwongen na te denken over wanneer ik de ontspanner indruk in plaats van doelloos als een mitrailleur foto's te schieten).

* De AWB zit er vaker naast dan niet...zelf instellen vaak dus.

* Op hogere ISO's verdwijnen de mooie kleuren nogal...

Voor een opvolger zou ik zeggen...:

Een groter buffer geheugen, wat bovendien sneller weg schrijft. (een Extreme 3 kaart heb je niks aan in een sd14...heb zelf extreme 2 en die zijn al sneller als de camera...)

Een iets soepeler instelwiel en een andere indeling van de knoppen op de achterkant (hier zitten nu een grote plus en min, die je enkel in "playback" modus kan gebruiken) en bij je duim zitten de AEL en EV knop...deze EV knop moet je bij de M modus indrukken om je diafgragma aan te passen (in combinatie met het instelwiel). Echter in het verlengde van je duim zit de AEL knop en dus moet je je duim yoga aanleren om en de EV knop in te drukken en aan het instelwiel te draaien...of de camera heel onnatuurlijk vasthouden...)

Mijn idee...gebruik die plus en min knop om het diafragma aan te passen of maak hier ook een instelwiel van...als ze wel voor de dubbele knop functie blijven gaan...draai dan de AEL en EV knoppen om...

Als het zou kunnen zou ik zelfs graag een firmware upgrade zien waarin de knoppen door de gebruiker toegewezen kunnen worden...

De AF van de camera is ook niet zo snel dat de camera zich leent voor sportfotografie...maar dat is het buffer ook al niet...sloom wil ik de AF ook niet noemen...maar laten we zeggen een Canon is sneller..!

Wat ik me enkel afvraag en eigenlijk nergens kon vinden...is de body van een sd14 nu van metaal? van kunststof? Of een combinatie? Volgens mij de laatste namelijk...onderkant duidelijk metaal...maar de rest?

Hij is namelijk een stukje zwaarder als bijvoorbeeld een nikon D60...maar ook weer een stukje groter...aan de andere kant komt ie qua formaat redelijk overeen met de Canon D40...maar is de sd14 weer een stukje lichter...weet iemand het?
                            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Even een ouder topicje omhooghalen

Las op de Foveon site het volgende nieuws artikel...

The official global site of camera & lenses manufacturing company SIGMA. Here you can find information about our company and our products, support, repairs and inspections, as well as news, updates, and branded content.

Met de titel en inleiding:

Sigma Corp. Acquires Foveon

Kawasaki, Japan, November 11, 2008 - Sigma Corporation (Location: Tokyo, Japan) has acquired 100% of the stock of the company that developed the original three-layer image sensor, Foveon Inc. Foveon will continue its sensor development operations in San Jose, CA, USA.

Foveon is nu dus 100% van Sigma...ergens zul je dus verwachten dat een ander merk met Foveon sensor er dus niet snel in zit...of juist wel en dat Sigma dat als "leverage" wil gebruiken om minder te hoeven betalen voor patenten op lens vattingen...wie zal het zeggen...maar al met al wel een ontwikkeling om te gaan volgen dacht ik zo..!
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                              X