Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw toestel... G10?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw toestel... G10?

Een hele tijd geleden kocht ik de A710 omdat ik de G9 nogal duur vond voor wat je kreeg. Maar nu heb ik de A710 kado gegeven aan mijn jongste zoon, hij had dringend een cameraatje nodig voor op reis. Deze of volgende week zal Canon ongetwijfeld zijn nieuwe G-camera aankondigen, en misschien dat ik op het einde van mijn queeste kom naar de 'perfecte' compact...
    Laat de opvolger van de G9 aub wat meer groothoek en wat minder ruiserig zijn..., ik houd mijn adem in.
    Als er iemand een lek ontdekt omtrent de nieuwe G, dat hij het aub zo spoedig mogelijk mededele, ik zit dus wél op hete kolen (misschien ben ik zelfs verplicht de A720 te kopen, want eerlijk gezegd, voor zijn geld was de 710 een fantastisch toestelletje).
    http://users.telenet.be/patric/

Re: Nieuw toestel... G10?

hier is ie dan
    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
      Ziet er goed uit! Natuurlijk is er veel kritiek op het hoge aantal mpixels, maar volgens mij zien de samples (80 asa) er goed uit.
      Nu nog even wachten op 800 asa samples!

Comment

Vooral die extra draaiknop voor belichtingscompensatie lijkt me interessant. Ik heb m'n G7 al te koop gezet!

Dave
        pixelpusher

Comment

Er zullen nog wel enkele nieuwe toestellen uitgebracht worden op Photokina volgende week. Ik hoop dat Fuji nog iets doet, maar vooral op Olympus (kleinere 4/3 micro) heb ik mijn hoop gesteld. Ik zal zeker de testen afwachten, maar voorlopig ligt de G10 op kop!

Comment

Hoe zal de foto kwaliteit verhouden met en standaard spiegelreflex?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adeleng Bekijk bericht
              In ideale omstandigheden nauwelijks te onderscheiden.

Comment

Bij hevig contrast zal je makkelijker last hebt van kleurfouten zoals purple fringing en dergelijke. Je highlights zullen ook makkelijker uitgebrand zijn. En de scherpte is niet te vergelijken. Zelfs onder ideale omstandigheden.

We spreken hier over een sensor van 1/1.8", met een klein zoomlensje als objectief. Er is een reden waarom het diafragma niet verder gaan dan F/8 op m'n G7.

Dave
                pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Bij hevig contrast zal je makkelijker last hebt van kleurfouten zoals purple fringing en dergelijke. Je highlights zullen ook makkelijker uitgebrand zijn. En de scherpte is niet te vergelijken. Zelfs onder ideale omstandigheden.

We spreken hier over een sensor van 1/1.8", met een klein zoomlensje als objectief. Er is een reden waarom het diafragma niet verder gaan dan F/8 op m'n G7.

Dave
                  Ik begrijp dus dat de oppervlakte van de sensor kleiner is en daardoor minder van kwaliteit is?

Comment

Ik begrijp dus dat de oppervlakte van de sensor kleiner is en daardoor minder van kwaliteit is?
                    Vergeleken met een DSLR is een sensor stukken kleiner, inderdaad. Dat heeft nadelige gevolgen voor detail en ruis, zeker boven de ISO400. Onder ideale omstandigheden (zijne: voldoende licht) en voor een normaal gebruik is dit zeker voldoende. Een foto maken is meer dan alleen maar de sensor.

Vergeleken met andere compactjes en ook met andere "prosumers" heeft de G10 wel een grotere sensor. Dus 't is best nog kwalitatief en 't blijft nog compact. Wil je een grotere sensor dan moet je gaan kijken bij de SIGMA DP1/DP2 of de nieuwe Micro-Four-Thirds van Olympus en Panasonic. Ze noemen dat "DSLR-sized" maar de sensor is nog kleiner dan die van een goedkope Canon DSLR.

Een DSLR heeft nog andere voordelen zoals snelle AF, grote zoeker en verwisselbare objectieven, maar is natuurlijk niet zo compact.

Ik vind de G7/G9/G10 wel ideaal als "sidekick" voor de DSLR gebruiker.

Dave
                    pixelpusher

Comment

De grootte van de sensor is van groot belang. Vooral als je afwijkt van standaardfoto's, buiten genomen met wat zon. Al die erg kleine pixels op een kleine sensor vechten natuurlijk voor wat licht. Vooral voor 'binnenfoto's' merk je tekortkomingen. Slechte kwaliteit van sensor zou ik het niet noemen.

Het is een beetje zoals het verhaaltje van die 2 varkensboeren in West-Vlaanderen. De ene boer had 500 varkens, samengeperst in een nieuwbouw varkensstal van 1000m². Die andere boer had ook 500 varkens, maar hij liet zijn varkens buiten loslopen op 1 hectare weiland.
                      Ze hadden dus elk evenveel varkens ! Nu moet je de vraag stel (als varken) waar je het liefst zou verblijven...

Beide boeren hielden ook van fotografie trouwens. Die eerste had een compacttoestel met 10 megapix., de andere had een spiegelreflex, ook met 10 megapix. Dus ze hadden evenveel megapixels !

Nog overtuigd van je G10 ? (die meer dan 500€ kost)

Er is ook een verhaaltje van een kippenboer ...

greetz
                      Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                        De grootte van de sensor is van groot belang.

Nog overtuigd van je G10 ? (die meer dan 500€ kost)

Er is ook een verhaaltje van een kippenboer ...

greetz
                        Wil je nu zeggen dat de grootte van de sensor van belang is om te bepalen of je de G10 die 500 euro niet waard is?

Dave
                        pixelpusher

Comment

Over centen spreek ik mij liever niet uit, elk zijn budget.

Voor 30.000 € kun je rijden met een Golf GTI met alle toeters en bellen, maar je kan voor die prijs ook rijden een gewone standaard Mercedes. Ik zou dan kiezen voor de Mercedes. Of zoals Groovbird vermeldde, de G10 is waarschijnlijk het allerbeste tweede toestel, naast je dslr.

R
                          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                            Over centen spreek ik mij liever niet uit, elk zijn budget.

Voor 30.000 € kun je rijden met een Golf GTI met alle toeters en bellen, maar je kan voor die prijs ook rijden een gewone standaard Mercedes. Ik zou dan kiezen voor de Mercedes. Of zoals Groovbird vermeldde, de G10 is waarschijnlijk het allerbeste tweede toestel, naast je dslr.

R
                            Er zijn voldoende vergelijkingen gemaakt in de forums op Dpreview, en in optimale omstandigheden is een a4-afdruk van een G9 foto niet te onderscheiden van een dslr. Maar pas op: ideale omstandigheden:
                            -niet te donker (iso max 200 voor G9)
                            -niet teveel kontrast of highlights
                            -niet te snelle bewegingen (tragere focus)
                            En dan is er nog de scherptediepte:
                            -macro, zoveel mogelijk scherptediepte, best een compact
                            -gewone foto's, weinig scherptediepte + mooi boeket, best een dslr.

En persoonlijk vind ik dat het even moeilijk (of gemakkelijk) werken is met een compact (als G9) als met een dslr. Een serieuze compact heeft evenveel zoniet mee mogelijkheden. Echter, na een wat langere leercurve, kan je wél meer uit een reflex halen.

Groetjes!
                            Last edited by tkpatric; 24 september 2008, 18:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                              In ideale omstandigheden nauwelijks te onderscheiden.
                              Reken daar maar niet teveel op, tenzij ze bij Canon een héél goede sensor gemaakt hebben.
                              Als ik hier grote afdrukken bekijk van een 300D (die had dus "maar" 6 megapixels), en ik leg die naast afdrukken van de G9, dan zie ik duidelijk meer details in de 6-megapixel foto van de 300D...

Dan heb ik het over foto's op iso 80 van de G9, want als de iso wat hoger gezet wordt verlies je nog meer details.

De G9 is heel goed voor een compact, de G10 zal waarschijnlijk weer iets beter zijn, maar je moet niet verwachten dat ze nu plotseling DSLR-fotokwaliteit uit een compact halen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X