Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kent dit probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie kent dit probleem?

Hallo

Toen ik op koksijde wilde wisselen van objectief zag ik iets vreemds.
    Ik plaatste mijn tamron 17-50 op mijn body en van 17mm tot iets voorbij de 20mm kwam er aan de buitenkanten zwarte stroken. Eenmaal voorbij de 25mm waren die weg.

Als ik een foto nam beneden die 25mm zag je ook die zwarte stroken op de foto.

Die strepen verdwenen omdat ik toen we naar huis reden, de ruit opendraaide. Die strepen verdwenen als bedampte ruiten

Wie heeft dit nog meegemaakt?

nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Re: Wie kent dit probleem?

t'is niet je zonnekap die er niet volledig opgeschroefd stond
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

... ik heb dit al meegemaakt... als ik te ver van de ruit zit en dus een stuk deur mee op de foto zet...

Comment

Ook ik denk een dwarse zonnekap; ik neem aan dat je diagrafma 11 gebruikte o.i.d. gezien de scherpte van de randen.
        Ik dacht nog even aan een kapot diafragma, maar dat zie je normaal gesproken alleen aan fout belichte foto's niet aan zwarte stukjes.
        Bij 25mm fotografeer je tussen de randen van de dwarse zonnekap heen
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

stond er een polarizer op de lens?

Comment

Ik heb ook een Tamron 17-50 en heb het net eens getest met een scheve zonnekap. Ik ben er 99% zeker van dat dat jouw probleem is, want de vorm van de zwarte stukken is exact hetzelfde, ook met die bulten. Alleen heb ik iets minder zwart, maar dat zal wel aan de 1.5x van Canon liggen i.t.t. de 1.6x van de Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
              Ik heb ook een Tamron 17-50 en heb het net eens getest met een scheve zonnekap. Ik ben er 99% zeker van dat dat jouw probleem is, want de vorm van de zwarte stukken is exact hetzelfde, ook met die bulten. Alleen heb ik iets minder zwart, maar dat zal wel aan de 1.5x van Canon liggen i.t.t. de 1.6x van de Nikon.
              Canon heeft 1.6 en nikon 1.5
              Hopelijk is 't maar de zonnekap en geen diafragma lamellen die bleven hangen....
              SKurt.be
              www.SKurt.be

Comment

Heu, idd, foutje

Maar blijft wel dat de vorm hetzelfde is. Ik heb de zonnekap nog een beetje meer gedraaid en een voorbeeldfoto gemaakt. 't Is echt zeker gewoon de zonnekap.

Comment

wat heb ik nu gewonnen
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bedankt voor de reacties maar ik ben het toch niet zo zeker.

Ik ben 100 percent zeker dat ik dit met mijn oudere d200 ook heb meegemaakt en dat er toen geen zonnekap opstond. Dit was dan wel alleen als de sigma 10-20 erop stond.

Maar hoe verklaar je dan het feit dat het weg is van het moment de ruit openging en de lucht eraan kon?
                    Nee het was niet zo krachtig dat de zonnekap oppeens op zijn plaats viel

Heb ook eens een paar keer de zonnekap eropgestoken en die past toch perfect.

Raar maar hopelijk kom ik dit niet meer tegen. Anders kijk ik zeker eerst naar mijn zonnekap.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Ik had onlangs ook enkele zulke foto's. Was ook niet zeker (tot nu!) dat het de zonnekap was:
                      Genomen op 17mm met mijn 17-55mm f/2.8 mét zonnekap, wellicht los.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                      X