Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teller van camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• teller van camera

Normaal gesproken heeft een digitale camera een teller ingebouwd die alle foto's (door) telt. Het nadeel is dat dit "maar" tot 9999 gaat. Nu archiveer ik mijn foto's per jaar en op volgnummer en heb dus een probleem dat de teller weer op 0001 begint zodra de 9999 is gemaakt.
    Is er een trucje (of software) die de foto's doortelt ná 9999?

Re: teller van camera

Steek jij alle foto's van een heel jaar in één map?

Hoe kan je dan nog iets terugvinden?

Ik werk met verschillende mappen en submappen, bijvoorbeeld
    "sport"
    -Wielrennen
    -Triatlon
    -Stratenloop
    -Voetbal
    .....

Op die manier kan ik de meeste foto's heel snel terugvinden, elke map krijgt een nummer (vanaf 001, dan kom ik wel even toe), met de activiteit (of evenement) en de datum.

Ik heb alleen problemen als de teller over de 9999 gaat tijdens een evenement, dan moet ik de foto's sorteren op tijd, en ze opnieuw nummeren.
    Daarom zou ik ook liever hebben dat de teller pas na 99.999 weer op 0 gaat.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Steek jij alle foto's van een heel jaar in één map?

Hoe kan je dan nog iets terugvinden?

Ik werk met verschillende mappen en submappen, bijvoorbeeld
      "sport"
      -Wielrennen
      -Triatlon
      -Stratenloop
      -Voetbal
      .....

Op die manier kan ik de meeste foto's heel snel terugvinden, elke map krijgt een nummer (vanaf 001, dan kom ik wel even toe), met de activiteit (of evenement) en de datum.

Ik heb alleen problemen als de teller over de 9999 gaat tijdens een evenement, dan moet ik de foto's sorteren op tijd, en ze opnieuw nummeren.
      Daarom zou ik ook liever hebben dat de teller pas na 99.999 weer op 0 gaat.
      Natuurlijk gebruik ik ook mappen en submappen per jaar maar net dat laatste wat je schreef over een evenement, dat is nou precies wat ik bedoel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pvfoto Bekijk bericht
        Natuurlijk gebruik ik ook mappen en submappen per jaar maar net dat laatste wat je schreef over een evenement, dat is nou precies wat ik bedoel.
        Als de teller opnieuw begint, dan wordt de benaming toch automatisch aangepast.
        De eerste 9999 = IMG_0001
        Daarna wordt het _MG_0001
        Mvg Tim

Comment

Foto's genomen met de creatieve modus krijgen de benaming _MG_xxxx.jpg en foto's met de standaardmodus IMG_xxxx.jpg.
          Canon 5D mkII + BG-E6 | 17-40 4.0 L | 24-105 4.0 L IS | 70-200 4.0 L IS | 100-400 4.5-5.6 L IS | 50 1.4 | 100 2.8 L IS Macro | 580EX II | 3x 8GB CF Scandisk Extreme III | Lowepro Flipside 400 AW

Comment

Bij mij wordt die underscore vooraan (_MG_XXXX.JPG) gebruikt als ik AdobeRBG (ipv sRBG) kies bij mijn instellingen. Ben voorlopig nog wel niet aan IMG_9999.jpg gekomen.
            Volgens de manual (p66): "If the image is captured with the color space set to Adobe RBG, the file name will start with "_MG_" (first character is an underscore)
            Last edited by LesC; 1 september 2008, 14:58.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Bij mij wordt die underscore vooraan (_MG_XXXX.JPG) gebruikt als ik AdobeRBG (ipv sRBG) kies bij mijn instellingen. Ben voorlopig nog wel niet aan IMG_9999.jpg gekomen.
              Even gecheckt en inderdaad inderdaad na sRGB te veranderen naar AdobeRGB is de naamgeving ook aangepast.
              Ik had het nog niet door [:slaatzichzelfvoorhethoofd-smiley:]
              Mvg Tim

Comment

Ik dacht in het begin (heb even met Adobe RBG) gespeeld, dat het om een firmware foutje ging, en verbeterde op de computer de naamgeving (). Want de cijfers lopen namelijk door (bij mij toch), ipv zoals je zou verwachten, opnieuw van 0001 te vertrekken.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het eerste nr van de map -1 is het 10.000 tal. Dat kan je voor xxxx zetten en dan haal je 100.000 met gemak, daarna 1 & (map -1) tot 200.000 enz.

Comment

Working...
                  X