Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie werkt er met middenformaat ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie werkt er met middenformaat ?

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
    als je met een MF toestel langer moet denken/werken dan:
    a) heb je het 'verkeerde' toestel
    b) kan je nog niet goed met je toestel werken

Ik denk dat de meesten het eens zijn als ik zeg dat toch zo is dat je trager met een (manuele) MF werkt dan met een digitale reflex , zelfs ervaren MF gebruikers. Ikzelf werk nog niet zo heel lang met mijn MF, dat is ook de reden dat mijn bovenkamer toch iets meer moet werken dan wanneer ik mijn 5D gebruik , wat heel normaal is. Ik ben geen ouwe rot in het vak , wat zoveel wil zeggen dat ik enkel digitale ervaring had voor ik een klein jaartje geleden mijn eerste analoge toestel kocht uit intresse voor de klassieke zwart-wit film (een olympus OM1).Later heb ik via een bevriende fotograaf een hasselblad op de kop kunnen tikken (iets wat me altijd al boeide sinds ik met fotografie begon)

MF herleiden tot een toestel dat ook volle manueel is toont duidelijk aan dat je weinig over MF toestellen weet.
    Ik bedoel dit niet als een algemeen gegeven, ik had het over mijn toestel (503CW) , voor de rest weet ik wat er op markt te verkrijgen is/was. De digitale toestellen uit de H-reeks zijn qua bediening niet echt hetzelfde meer dan de toestellen uit de V-reeks (Hasselblad)

Comment

Ik had nog een paar oude maar zeer goede mf lenzen.. dus heb ik mezelf onlangs zo'n Duits/Zwitsers instrumentenmakershuzarenstukje (leuk scrabble woord) cadeau gedaan en het is heel prettig werken met 6668 x 4992 pixels van buitengewoon hoge kwaliteit.
      Schachtzoekertje voor in de studio en een prisma voor de 'actie', nou ja actie het maximum is geloof ik 40 foto's per minuut en dat met RAW files van 65 MB of Tiff 190 MB, de geheugenkaarten buigen bijna door onder dat gewicht.
      Niemand zal toch ontkennen dat het heerlijk is om met gemak een dynamisch bereik van 12 stops te bereiken?!
      Het zal niet gebeuren, maar als er een digitale dubbeloogreflex gemaakt gaat worden dan wil ik bovenaan de uitleveringslijst staan.
      Mijn voorliefde voor die grote apparaten zal wel nostalgie zijn..., maar naar de natte doka verlang ik absoluut niet terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
        Ik bedoel dit niet als een algemeen gegeven, ik had het over mijn toestel (503CW) , voor de rest weet ik wat er op markt te verkrijgen is/was. De digitale toestellen uit de H-reeks zijn qua bediening niet echt hetzelfde meer dan de toestellen uit de V-reeks (Hasselblad)
        dit is dat net mijn hele punt!

middenformaat is gewoon een reeks cameras waar 'grotere' film in gaat.

de vertraging in je fotohandeling hangt af van je gekoze camera. als je een prisma op je hasselblad plaatst dan heb je al geen spiegelbeeld probleem meer.

je kan net zo goed een leuke tweedehands kopen die wél een meetzoeker heeft en wél filmtransport waardoor die middenformaat nét zo werkt als je 5D. alleen fors groter

dat nadenken hoef je dus niet aan een MF te linken.

en nu we toch bezig zijn.. je hasselblad is trouwens ook een SLR
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik vind het onhandige dingen, toch voor on the road.
          Mijn 645 is dan ook al lang terug verkocht!
          SF
          00.00 Gone

Comment

Working...
          X