Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie werkt er met middenformaat ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie werkt er met middenformaat ?

Behave boys...

Dit leidt tot niets.
    Er is gewoon een misverstand ontstaan door een hoop zwarte lettertjes op een witte pagina.
    Ik denk dat de TS gewoon bedoelde dat hij meer tijd neemt om een foto te nemen met zijn analoge camera (nu is dat toevallig een MF).
    En meer dan dat zou ik er niet achter zoeken.

Maar jullie houden het gekrakeel ook in gang door elkaar iedere keer opnieuw in de haren te vliegen.

Dus laten we de openingsvraag veranderen in: wie fotografeert er nog analoog en waarom? Als in "film is not dead, it just smells funny!"
    How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog Bekijk bericht
      Behave boys...

Dit leidt tot niets.
      Er is gewoon een misverstand ontstaan door een hoop zwarte lettertjes op een witte pagina.
      Ik denk dat de TS gewoon bedoelde dat hij meer tijd neemt om een foto te nemen met zijn analoge camera (nu is dat toevallig een MF).
      En meer dan dat zou ik er niet achter zoeken.

Maar jullie houden het gekrakeel ook in gang door elkaar iedere keer opnieuw in de haren te vliegen.

Dus laten we de openingsvraag veranderen in: wie fotografeert er nog analoog en waarom? Als in "film is not dead, it just smells funny!"
      Je hebt gelijk, het is hier de spuigaten aan het uitlopen. Film heeft zijn charmes, en ik heb zelf ook film herontdekt.

Dave
      pixelpusher

Comment

laat ik het zo zeggen
        ALS je een degelijk MF hebt
        ALS je weet hie je ermee moet werken
        ALS je een heel goede scanner (hasselblad of imacon maar zelfs nikon) hebt

dan haal je nog héél veel uit analoog MF
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Zelf werk ik , naast verschillende analoge toestellen, ook met een technische camera (welliswaar niet de mijn ...op school) ... je kan dit echt niet vergelijken met digitaal. En inderdaad ... alvorens een foto te nemen ben je wel effe bezig.
          De grootste voldoening (met de langste voorbereidingen voor een foto te maken), krijg ik van mijn pinhole (ook MF ) ... daar voel je pas echt dat je iets gerealiseerd hebt .

JanMetDePet
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
            Zelf werk ik , naast verschillende analoge toestellen, ook met een technische camera (welliswaar niet de mijn ...op school) ... je kan dit echt niet vergelijken met digitaal. En inderdaad ... alvorens een foto te nemen ben je wel effe bezig.
            De grootste voldoening (met de langste voorbereidingen voor een foto te maken), krijg ik van mijn pinhole (ook MF ) ... daar voel je pas echt dat je iets gerealiseerd hebt .

JanMetDePet

Met technische camera werk ik ook af en toe(wel met digitale rug), dat is nog een ander verhaal. Op 10min heb je daarmee geen foto genomen. aan een pinhole waagde ik me nog niet, maar ik vind het wel super hoe je op een heel simpele manier toch een foto kunt nemen. back to basic.

ALS je een heel goede scanner (hasselblad of imacon maar zelfs nikon) hebt

dan haal je nog héél veel uit analoog MF

Dat is waar. maar een goede scanner kost ook hopen geld. maar als je ziet wat ze tegenwoordig met digitale MF presteren ....... dan kun je er wel even stil van worden.

@ dave
            Je bent echt een krak in verkeerd opvatten van wat ik al zei.... maar laten we het hierbij houden, want dit is een leuk forum en dat wil ik zo houden.
            Last edited by Alfie Junior; 1 september 2008, 22:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
              Dat is waar. maar een goede scanner kost ook hopen geld. maar als je ziet wat ze tegenwoordig met digitale MF presteren ....... dan kun je er wel even stil van worden.
              je kan natuurlijk ook lustig dia's schieten

en de echte pareltjes laat je mooi inscannen aan 15 a 20 euro per stuk. daar krijg je dan ook mooie kwaliteits bestanden (6000 of 8000 pixels langste zijde) en die kun je dan groots laten afdrukken met zéér veel detail.

dat is natuurlijk als je niet graag analoog werkt in een zw doka. die vergroters smijten ze ondertussen al naar je kop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                . die vergroters smijten ze ondertussen al naar je kop

Ja dat is waar, maar je hebt nog altijd wat plaats nodig in je huis om alles te zetten. op 2de hands sites kun je echt zaakjes doen als je er tenminste eentje nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Je hebt gelijk, het is hier de spuigaten aan het uitlopen. Film heeft zijn charmes, en ik heb zelf ook film herontdekt.

Dave
                  toch merkwaardig hoe vaak het de spuigaten uitloopt als jij er mee inzit...
                  Je zegt daar zelf ergens dat je super fier bent als 1 of 2 van je opnames lukken met een film.. Grappig moest dit zo zijn met alle fotografen die met film trekken of vroeger trokken. En dat is nu miss het grootste nadeel aan het hele digitale aspect... De kunst van het fotograferen vergaat een beetje want je hebt toch de A, P, TV, AV stand.... Waar ik wel zeker niet alle digitale fotografen over dezelfde kam wil scheren... Maar als ik uw posts lees, en uw comments op dit topic... mja ik had mezelf vorige keer al voorgenomen mijn woorden er ni meer aan vuil te maken... dus trek uw conclusies maar
                  poof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                    Je zegt daar zelf ergens dat je super fier bent als 1 of 2 van je opnames lukken met een film.. Grappig moest dit zo zijn met alle fotografen die met film trekken of vroeger trokken. En dat is nu miss het grootste nadeel aan het hele digitale aspect... De kunst van het fotograferen vergaat een beetje want je hebt toch de A, P, TV, AV stand.... Waar ik wel zeker niet alle digitale fotografen over dezelfde kam wil scheren... Maar als ik uw posts lees, en uw comments op dit topic... mja ik had mezelf vorige keer al voorgenomen mijn woorden er ni meer aan vuil te maken... dus trek uw conclusies maar
                    Leuk hoor, nog een beetje natrappen.

Ik heb misschien wat overdreven, maar mijn eerste reactie was oprecht. En bij mijn weten was die ook niet aan u gericht.

Dave
                    pixelpusher

Comment

mja ik had mezelf vorige keer al voorgenomen mijn woorden er ni meer aan vuil te maken... dus trek uw conclusies maar
                      Doe dat dan ook niet en hou het een beetje leuk aub...
                      Last edited by Sharkdog; 2 september 2008, 11:07.
                      How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

dat is natuurlijk het probleem met een forum

als er één iemand is die wat kritisch nadenkt en niet eindeloos lang "het gemeenschappelijke idee" mee kraait met de rest dan zit je natuurlijk met een "discussie"

als je met een MF toestel langer moet denken/werken dan:
                        a) heb je het 'verkeerde' toestel
                        b) kan je nog niet goed met je toestel werken

MF herleiden tot een toestel dat ook volle manueel is toont duidelijk aan dat je weinig over MF toestellen weet.

MF koppelen aan "nadenken" is echt door de bocht en zelfs een tikkeltje idioot.
                        wil je snel werken met MF dan gebruik je een motorgrip, autofocusbody en meetzoeker. wil je redelijk wat kiekjes schieten dan gebruik je een 220 cassete.
                        wil je traag werken met een DSLR dan zet je AF uit, M stand en je kijkt niet naar je lichtmeter. als je nog verder wil gaan dan werk je met 32mb kaartjes (een stuk of 20)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          dat is natuurlijk het probleem met een forum

als er één iemand is die wat kritisch nadenkt en niet eindeloos lang "het gemeenschappelijke idee" mee kraait met de rest dan zit je natuurlijk met een "discussie"

als je met een MF toestel langer moet denken/werken dan:
                          a) heb je het 'verkeerde' toestel
                          b) kan je nog niet goed met je toestel werken

MF herleiden tot een toestel dat ook volle manueel is toont duidelijk aan dat je weinig over MF toestellen weet.

MF koppelen aan "nadenken" is echt door de bocht en zelfs een tikkeltje idioot.
                          wil je snel werken met MF dan gebruik je een motorgrip, autofocusbody en meetzoeker. wil je redelijk wat kiekjes schieten dan gebruik je een 220 cassete.
                          wil je traag werken met een DSLR dan zet je AF uit, M stand en je kijkt niet naar je lichtmeter. als je nog verder wil gaan dan werk je met 32mb kaartjes (een stuk of 20)
                          gelukkig is hier het alles omvattende antwoord. (is het nu de vader, de zoon of de heilige geest die hier dit antword gaf?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            gelukkig is hier het alles omvattende antwoord. (is het nu de vader, de zoon of de heilige geest die hier dit antword gaf?)
                            Heeft het wel vrij goed verwoord volgens mij, ieder zijn goesting natuurlijk, maar hoe gemakkelijker een toestel te bedienen is, en hoe meer betrouwbaar het toestel is, hoe beter je je kunt concentreren op je onderwerp, en is er ook meer ruimte voor creativiteit.
                            Een goede fotograaf gaat met beide toestellen goede beelden kunnen maken, maar met het ene wel wat gemakkelijker dan met het andere, en met andere wat beter dan met het ene.

Maar als je door de zoeker van een MF camera kijkt, analoog of digitaal, gaat er wel een heel andere wereld open.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Maar als je door de zoeker van een MF camera kijkt, analoog of digitaal, gaat er wel een heel andere wereld open.
                              Vooral dan omdat die groter en helderder is, waarschijnlijk?

Dave
                              pixelpusher

Comment

First things first:

Ik werk met een Mamiya RZ67 (6x7cm neg) proII, een 110mm en een 180mm, volledig analoog.

second things second of zoiets:

Persoonlijk vind ik dat dit voor zwart-wit portret(achtige) fotografie nog altijd superieur is maar of dit 100% objectief is durf ik niet te beweren

Ik denk wel dat het voor de meeste 100% "digitalen" onder ons de moeite zou zijn om ook eens een middenformaat camera te testen. Ik heb de mijne aangeschaft na mijn digitaal toestel(alfa 100) maar wel altijd een analoge dynax9 van Minolta gehad en ik zou niet meer zonder willen.
                                Volgens mij is er zeker nog een plaats voor analoog MF, meer nog dan kleinbeeld analoog.

wat de hanteerbaarheid betreft de mamiya kan met AE vieuwfinder (prismazoeker die het beeld 'juist' draait met lichtmeter) vrij eenvoudig gebruikt worden afgezien van het gewicht, alles hangt gewoon af van de vastberadenheid van de fotograaf...persoonlijk heb ik al zeer mooie dingen gewoon uit het handje getrokken maar het feit blijft dat kleinbeeld handiger is.

Comment

Working...
                                X