Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie werkt er met middenformaat ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie werkt er met middenformaat ?

Ik vroeg me eens even af of er veel mensen zijn hier op het forum die met middenformaat werken (analoog of digitaal) (prof of amateur)

Wat zijn jullie bevindingen tov kleinbeeld

Ik zelf heb een analoge Hasselblad 503cw met een carl zeiss *T 80mm f2,8

Super toestel en heel leuk om mee bezig te zijn omdat je echt denkt voor je een foto neemt.

Re: Wie werkt er met middenformaat ?

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
    Super toestel en heel leuk om mee bezig te zijn omdat je echt denkt voor je een foto neemt.
    Ik dacht dat meer afhangt van je instelling, dan van je toestel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht

Probeer dan eens een schoendoos! Gaatje erin, fotopapier tegen de achterwand, plakkertje erover. En dan buitenkomen en nadenken voor je een "foto" maakt.

Wat is dat nu voor onzin? Kiezen voor een bepaald toestel omdat het je tot nadenken stemt?

Dave
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Probeer dan eens een schoendoos! Gaatje erin, fotopapier tegen de achterwand, plakkertje erover. En dan buitenkomen en nadenken voor je een "foto" maakt.

Wat is dat nu voor onzin? Kiezen voor een bepaald toestel omdat het je tot nadenken stemt?

Dave

Denk dat de TS bedoelt:het is analoog,en dure MF film,en dan klik je er zomaar niet op los hé.

Walter
        D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Denk dat de TS bedoelt:het is analoog,en dure MF film,en dan klik je er zomaar niet op los hé.
          Gedeeltelijk wel denk ik, maar ik denk ook omdat het een volledig manueel toestel is en niet alles "automatisch". Bovendien is zo'n vierkant formaat helemaal anders qua compositie.

Ik bezit geen middenformaat camera, maar heb een tiental jaren geleden wel eens de mogelijkheid gehad met de door u aangehaalde combinatie wat foto's te maken. Ik denk dat het belangrijkste dat ik eraan onthouden heb is dat de scherptediepte beperkter is op middenformaat tov kleinbeeld, wennen aan het beeld dat ondersteboven staat en hoe je dus de camera moet bewegen en in mijn ogen de beste lens dat ik persoonlijk ooit heb gezien (hoe mooi de onscherpe delen van je foto zijn).

Succes ermee, een fantastisch toestel!!!

Mvg
          Gert
          Feedback is the breakfast of the champion

website

Comment

De mid-formaat films gaan nog altijd meer detail geven en een beter dynamisch bereik dan een FF 12mp DSLR.
            Nu zij er digitaal wel vrij eenvoudige methodes om beelden op eenvoudige wijze te verbeteren, en zo de verschillen te beperken.

In zwart wit krijg je meestal mooiere tinten met film, maar het komt allemaal toch vrij dicht in elkaars nabijheid, je moet wel je digitale beelden op het juiste medium (laten) printen. (pro-labo's)

Het effect dat je krijgt met MF kun je moeilijk verkrijgen met kleinbeeld, maar dat is eigen aan het formaat.

Nu binnenkort gaan er de min of meer betaalbare (verwacht rond de 3000 euro) 24mp FF toestellen op de markt komen, wat een nieuwe licht op de digitale fotografie zal werpen.

Heb een gerucht gehoord, maar ik weet niet in hoeverre het betrouwbaar is, dat Pentax uiteindelijk met zijn MF (30mp) toestel zou uitpakken op Photokina.
            Dacht dat de ontwikkeling van dit toestel in de ijskast (misschien wel diepvriezer) beland was.

Comment

Ik heb tot over een paar jaar veel gewerkt met Mamya 645 en soms met een rolleyflex. (hoofdzakelijk voor zwart/wit)
              De mammya gebruik ik soms nog bij gelegenheid in de studio.
              Je kan dit niet vergelijken met digitaal, je bent appelen met citroenen aan het vergelijken. Waarom gebruik ik het nu veel minder? Omdat digitaal toch ook zo gemakkelijk is, dus uit luiheid. Maar als we zuiver naar de kwaliteit, en hiermee bedoel ik een afdruk op papier, en niet een beeld op een computerscherm, dan is er geen vergelijk mogelijk.
              Dit is mijn ervaring met mijn Mammya-materiaal dus jouw Hasselblad is dus nog stukken beter.
              Zwart/wit met middenfotmaat, maar dan wel alles zelf ontwikkelen en zelf afdrukken in je doka, daar kan niets tegenop.

Hiermede is het gezegd en ik wil hier ook geen ellenlange discussie doen losbarsten tussen de voor en tegenstanders van digitaal/analoog.

groetjes,

Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Walter
                Ja, maar ik ga ervan uit dat als je foto's maakt, dat je dat doet om het resultaat, niet om de hoeveelheid denkwerk.

Dave
                pixelpusher

Comment

Ik gebruik als standaard camera een 6x9 middenformaat camera, en als ik echt wil nadenken een 8x10 grootformaat (8x10inch dus een negatief zo groot als een A4 blad (sinar F2 voor de kenners)).

-M-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ja, maar ik ga ervan uit dat als je foto's maakt, dat je dat doet om het resultaat, niet om de hoeveelheid denkwerk.

Dave
                    ????
                    Nadenken over waar je mee bezig bent heeft naar mijn idee invloed op het reslutaat. Ik ben blij dat hier nog mensen zijn die eerst nadenken voordat ze de foto maken,
                    groet, Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                      ????
                      Nadenken over waar je mee bezig bent heeft naar mijn idee invloed op het reslutaat. Ik ben blij dat hier nog mensen zijn die eerst nadenken voordat ze de foto maken,
                      Misschien moet je dan een DSLR uitvinden waar je eerst een Soduko moet oplossen vooraleer je mag afdrukken?

Je hebt mij totaal niet begrepen.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Misschien moet je dan een DSLR uitvinden waar je eerst een Soduko moet oplossen vooraleer je mag afdrukken?

Dave
                        Hoe meer je nadenkt, hoe meer je wordt gedwongen om na te denken, hoe beter je gaat weten waar je mee bezig bent. Het is een beetje als werken met een prime. Het is vrij simpel te stellen dat je met een prime een pasje achteruit of vooruit moet maken om je compositie te bepalen. Tegelijk ervaar je de beperkingen en dat je niet elke foto zal kunnen maken en zo leer je het gemak van een zoomlens toch wel appreciëren.

Nu nog één moeilijke zin...
                        Het nut van iets weten ervaar je pas als je weet dat je het niet wist.

Comment

Dave
                          Fotografen die werken met middenformaat en handmatig instellen zijn in de regel bewuster met hun opnamen bezig dan zij die het denken aan een automaat overlaten en zij die niet nadenken wanneer ze ergens op reageren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Fotografen die werken met middenformaat en handmatig instellen zijn in de regel bewuster met hun opnamen bezig dan zij die het denken aan een automaat overlaten en zij die niet nadenken wanneer ze ergens op reageren.
                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Hoe meer je nadenkt, hoe meer je wordt gedwongen om na te denken, hoe beter je gaat weten waar je mee bezig bent. Het is een beetje als werken met een prime. Het is vrij simpel te stellen dat je met een prime een pasje achteruit of vooruit moet maken om je compositie te bepalen. Tegelijk ervaar je de beperkingen en dat je niet elke foto zal kunnen maken en zo leer je het gemak van een zoomlens toch wel appreciëren.

Nu nog één moeilijke zin...
                            Het nut van iets weten ervaar je pas als je weet dat je het niet wist.
                            Ow, wijze woorden allemaal...

Kijk, ik trek dat niet in twijfel he. Ik stel vast dat wat ik tegenwoordig doe, dat ik daarbij ook meer moet nadenken. Ik vind het alleen absurd te denken dat je daarvoor voor MF kiest. Ik kan evenveel nadenken met een point&shoot hoor.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Kleinbeeld analoog, of FF digital foto's vergelijken met die genomen met een medium formaat is precies alsof je twee identieke vazen naast elkaar zet en ze met elkaar vergelijkt, de ene is uit glas de andere uit het puurste kristal.
                              Zelf heb ik geen medium formaat camera omdat ik dat als een studio camera beschouw, maar heb wel al verschillende keren één in mijn handen gehad vroeger, en natuurlijk in de zoeker gekeken, maar helaas nooit een foto ermee mogen nemen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X