Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70s - rawproblemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D70s - rawproblemen

Allen,

Onder tips had ik ook al eens een keertje vragen gesteld rond RAW.
    Heb daar uiteraard antwoorden gekregen. Maar op één of andere manier geraak ik er maar niet uit.
    Dus ondertussen experimenteer ik maar wat, maar ik strand nog altijd bij het opladen van de bestanden.
    Dus als ik in RAW trek en de bestanden daarna op mijn computer willen zetten wil dat maar niet lukken. Vreemd genoeg kan ik wel de eigenschappen zien (fotobestand, 5,15MB, etc...) maar krijg ze niet gekopiëerd. Oplossingen?

Zoals ik reeds vroeg onder tips, als ik trek in NEF + JPEG krijg ik gewoon twee JPEG's? Er werd gezegd JPEG en NEF elks op een andere kaart ...? Ook mijn handleiding maakt me niet wijzer. Kan iemand me met deze problemen helpen?

Thx

Mono x100

Re: Nikon D70s - rawproblemen

Downlaod eens Nikon transfer and ViewNX van de Nikonsite, dan zou het moeten gaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
      Dus als ik in RAW trek en de bestanden daarna op mijn computer willen zetten wil dat maar niet lukken. Vreemd genoeg kan ik wel de eigenschappen zien (fotobestand, 5,15MB, etc...) maar krijg ze niet gekopiëerd. Oplossingen?

Zoals ik reeds vroeg onder tips, als ik trek in NEF + JPEG krijg ik gewoon twee JPEG's? Er werd gezegd JPEG en NEF elks op een andere kaart ...?
      Op mijn D70 doe ik het volgende:

- ik steek de kaart in een externe usb kaartlezer.
      - ik copy-paste de map met de foto's (*NEF) naar mijn bureaublad (ik heb afgezet dat automatisch de bestanden geïmporteerd worden).
      - ik bewerk de NEF's met een raw editor (Bibble pro en/of gimp).
      (Ik werk met Linux, maar de handelingen zijn identiek in Mac en Windows).

Als ik NEF + JPG trek, doe ik om snel naar de foto's te kijken (de jpg's). De kwaliteit van de jpg's is laag (basic), dus je moet er deftige jpg's maken vanuit de NEF (ik doe het in batch in Bibble Pro).

Groeten,
      C.

Comment

Monolitos,
        Wat doe je om de "eigenschappen van de bestanden" te kunnen zien ?
        Waarschijnlijk bekijk je de foto's onmiddellijk in een of ander programma dat de NEF files onmiddellijk toont net zoals de jpgs. Dan zie je de foto natuurlijk 2 keer, maar het zijn wel degelijk 2 verschillende files.

De eenvoudigste weg:
        - je steekt je kaartje in een kaartlezer (dat kan een extern bakje zijn, of ingebouwd in de modernere computers)
        - indien er automatisch een venster verschijnt (een vraag van Windows of een fotoprogramma of wat dan ook): klik dat gewoon weer dicht
        - start Windows Verkenner (Explorer) via de toetsencombinatie Windows+E (ik noem 'm "Windows", 't is die tussen ctrl en alt)
        - in de Windows Verkenner: klik "Mijn Computer" open en zoek de naam van je kaartje
        - klik dat open en de folders daarin tot je de lijst van je foto's ziet
        - hier zie je in principe ook je NEF files (= raw)
        - selecteer ze allemaal door te klikken op de eerste file in het lijstje, naar beneden te scrollen en terwijl je de shift inhoudt te klikken op de laatste
        - versleep ze dan naar de locatie op je computer waar je ze wilt hebben.

(Zo nog gedetailleerder kan niet! )

Comment

Een kennis had hetzelfde probleem. Hij had Acdsee op zijn PC staan, en Acdsee device detector zat daar voor iets tussen. Tijdens het kopieren converteerde die automatisch de NEF bestanden naar Jpeg, hij kreeg dus nooit het originele bestand op zijn PC.

De oplossing was kopieren via een kaartlezer. Ik ben nu niet zeker meer of we die Acdsee importfilter ook nog hebben uitgeschakeld.

Ik vermoed dat dit ook jouw probleem is.....

Comment

Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties.

Heb zelf dus geen kaartlezer, dus laad de foto's rechtstreeks van mijn fototoestel naar de computer.

Dus NEF is blijkbaar enkel leesbaar met PictureProject of Nikon Capture. Dat had ik dus nog niet geïnstalleerd op mijn computer. Blijkbaar zit dat nog in mijn doos, die nog ergens rondslingert in mijn ouderlijk huis . Ik zal dat dus maar eerst eens installeren. (Dus moet ik - denk ik - niets meer downloaden. En dus ook geen conversieproblemen.)

Misschien nog even @ unick:
            dus ik ga de eigenschappen na door de camera aan de computer aan te sluiten, open in Windows Verkenner (dus D70s, openen, rits alle foto's worden zichtbaar) en dan zie ik dus wel degelijk twee fotobestanden van dezelfde grote en ze zijn beiden zichtbaar. Vreemd? Waar is die NEF dan?
            Wanneer ik daarentegen alleen in NEF trek kan ik wel zien dat er een bestandje zit, maar niet welke foto het is.
            Waarom in NEF + JPEG precies twee JPEG's en als in trek in NEF alleen een fotobestand dat ik niet kan openen. Logischerwijs zou ik in het eerste geval dan toch 1 JPEG moet krijgen en 1 fotobestand dat ik niet kan openen?

In ieder geval allen nogmaals bedankt voor de antwoorden en de hulp. Ik probeer snel het PictureProject te installeren en dan zullen al mijn problemen wel zijn opgelost.

Thx

M

Comment

Ik denk dat je 2x hetzelfde bestand ziet omdat je Windows Verkenner de extensies verbergt. Ga in Windows Verkenner naar de opties en schakel "extensies verbergen" (of zoiets, ik heb een Engelse) uit.

Als je dan niet zowel NEF als JPG ziet dan is er echt iets eigenaardigs aan de hand hoor!

Neem dan eens een screenshot (alt+printscreen), open dan Paint (of hoe dat ook mag heten in de Nederlandse versie) en paste het met ctrl-v. En post dat hier want ik wil het met mijn eigen ogen zien...

[edit:] oh, wacht eens, je hebt Windows Verkenner toch op "lijst" gezet en niet op "thumbnails" ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
                Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties.

Dus NEF is blijkbaar enkel leesbaar met PictureProject of Nikon Capture.
                M
                Het notoire Irfanview kan NEF bestanden ook weergeven. Gratis en voor niks.
                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
                X