Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel Mpixels belangrijk?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: veel Mpixels belangrijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Ik snap uw punt niet.
    Het verschil tussen 50 en 52 MP is triviaal.
    Ik bedoel dat het geen eeuwigheid zal duren vooraleer nieuwe sensoren gebaseerd op dit soort "labo" sensoren begint door te sijpelen naar het amateursegment en de vraag is maar of al diegenen die hier nu hard roepen dat ze die Mpx niet nodig hebben het zullen laten om een 25+ of 30+Mpx camera te kopen als de specs "formidabel" zijn .. men zit daar misschien dichter bij dan men wel zou willen geloven

    Comment


    • #32
      Re: veel Mpixels belangrijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Ik bedoel dat het geen eeuwigheid zal duren vooraleer nieuwe sensoren gebaseerd op dit soort "labo" sensoren begint door te sijpelen naar het amateursegment en de vraag is maar of al diegenen die hier nu hard roepen dat ze die Mpx niet nodig hebben het zullen laten om een 25+ of 30+Mpx camera te kopen als de specs "formidabel" zijn .. men zit daar misschien dichter bij dan men wel zou willen geloven
      Ter vergelijking: toen de processors steeds krachtiger werden, kocht ik een nieuwe pc om maximum de 3 jaar. De jump was telkens gewoon enorm groot.
      Nu zit ik al 4,5 jaar op dezelfde omdat die gewoon een snelheid heeft die voldoende is en dus mijn noden dekt.

      En ook aan aanbodzijde is de processorrace opgehouden.

      Op niveau van de harddisks blijven die evenwel nog steeds groeien.
      Waarom? Omdat je élke schijf wel vol krijgt, dus is er nog steeds nood aan steeds grotere schijven.

      Comment


      • #33
        Re: veel Mpixels belangrijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door barben Bekijk bericht
        Niet langer twijfelen, kopen. Vanaf 2 megapixel kan je al een foto afdrukken (op een 10x15 velletje).
        Meer megapixels betekenen ook grotere bestanden.
        Ik heb nu 12MP op mijn D300, maar als het kon zou ik hem instellen op 6. Foto's in jpg stel ik zoizo in op medium of klein formaat.

        Het is de lens dat de kwaliteit van de foto's levert, niet de megapixels. Die zorgen er enkel voor dat je afwijkingen van de lens ziet.
        Volgens mij kan je een D300 ook op 6MP en zelfs op 3MP instellen.
        Last edited by FotoDirk; 30 augustus 2008, 11:26.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #34
          Re: veel Mpixels belangrijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Ter vergelijking: toen de processors steeds krachtiger werden, kocht ik een nieuwe pc om maximum de 3 jaar. De jump was telkens gewoon enorm groot.
          Nu zit ik al 4,5 jaar op dezelfde omdat die gewoon een snelheid heeft die voldoende is en dus mijn noden dekt.

          En ook aan aanbodzijde is de processorrace opgehouden.

          snip.
          Alhoewel OT ... is je argument nauwelijks valabel IMHO

          De huidige "processorrace" is enigszins stilgevallen om de eenvoudige reden dat de X86 architectuur uitgemolken is ... een nieuwere generatie zou komaf moeten maken met die X86 backward compatibility en wie durft daar zijn nek voor uitsteken ?
          Apple heeft daar altijd vrolijk zijn g@t aan geveegd zeer tot ergernis van veel gebruikers die bij een machine/OS upgrade ook dikwijls een deel van hun HW mochten upgraden .. dus de dag dat ze een soort hybride processor maken die in een soort real/protected mode (zoals de 286) kan switchen tussen X86 en de nieuwe architectuur zijn we terug vertrokken voor een rat race denk ik
          FWIW

          Comment


          • #35
            Re: veel Mpixels belangrijk?

            Voor mij zijn, meer pixels vooral belangrijk voor macro foto's. Het laat je toe wat meer te croppen , dus kleinere voorwerpen met dezelfde macrolens verder digitaal uit te vergroten tenminste als de scherpte van de lens het toelaat.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #36
              Re: veel Mpixels belangrijk?

              Ja en neen.
              Eerste digitale camera: Olympus E10 (4 mp maar erg duur toestel)
              daarna Nikon D200 met top objectief (10 mp)
              Als ik de foto's vgl dan zijn de Oly-foto's veruit de mooiste (bij vergrotingen tot maximaal 40x60)
              Dus aantal pixels is niet alleen zaligmakend.
              http://www.stich.be

              Comment


              • #37
                Re: veel Mpixels belangrijk?

                Om een vergrotingen te maken kijkt men steeds naar het aantal pixels.
                Een zeer belangrijk punt is een goede lens.
                Vergelijk eens een 12MP camera met een kitlens en een 8MP camera met een toplens. Vergroot eens op 60X80 en ...
                Geef mij maar het laatste.
                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                Comment


                • #38
                  Re: veel Mpixels belangrijk?

                  Daar heb je absoluut gelijk in, maar hier doet het er weinig toe.

                  Ook Regulus kan ik perfect volgen. We ontsnappen er inderdaad niet aan, maar ik wil maar zeggen: ik doe mijn 350D niet weg omdat ie maar 8 megapixels heeft. Wel omdat een 5D mooiere beelden aflevert met dezelfde lens.

                  En zo blijven we maar bezig hé.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #39
                    Re: veel Mpixels belangrijk?

                    Duits onderzoek met als conclusie dat je bij een compactcamera beter niet hoger kan gaan dan 6 megapixel:
                    http://6mpixel.org/en (Engels), http://6mpixel.org/?page_id=94 (Duits)
                    Misverstanden over Dpi

                    Comment


                    • #40
                      Re: veel Mpixels belangrijk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ik bedoel dat het geen eeuwigheid zal duren vooraleer nieuwe sensoren gebaseerd op dit soort "labo" sensoren begint door te sijpelen naar het amateursegment en de vraag is maar of al diegenen die hier nu hard roepen dat ze die Mpx niet nodig hebben het zullen laten om een 25+ of 30+Mpx camera te kopen als de specs "formidabel" zijn .. men zit daar misschien dichter bij dan men wel zou willen geloven
                      Hoezo? Mijn foto's zijn met mijn D200 nu al "formidabel". Wat moet er nu nog beter.
                      O,ja ik bezit wel talent.

                      Comment


                      • #41
                        Re: veel Mpixels belangrijk?

                        ik haal met m'n D2Hs (4 megapixel) zonder probleem 30*40 afdrukken.
                        Zelfs in de krant op halve pagina zijn de foto's perfect.
                        www.loft6.be

                        Comment


                        • #42
                          Re: veel Mpixels belangrijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                          Zelfs in de krant op halve pagina zijn de foto's perfect.
                          Als je het over een krant hebt getuigt die "zelfs" hier van weinig inzicht hoor...

                          Comment


                          • #43
                            Re: veel Mpixels belangrijk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                            Als je het over een krant hebt getuigt die "zelfs" hier van weinig inzicht hoor...
                            misschien niet veel dpi nodig voor krant, maar die halve pagina's zijn ook perfect in magazines en boekje die 1ste klasse voetbalclubs geven aan supporters/sponsors.

                            wilde gewoon zeggen dat ik niet te kort kom qua afdrukken met m'n 4 megapixels tegenover 12 of meer in de gewone afdrukken zonder enorme vergrotingen van professionelen...
                            www.loft6.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: veel Mpixels belangrijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                              ik haal met m'n D2Hs (4 megapixel) zonder probleem 30*40 afdrukken.
                              Zelfs in de krant op halve pagina zijn de foto's perfect.
                              sja .. voor gerasterde fotos "in de gazet" heb je waarschijnlijk met 0,5Mpx al te veel

                              Comment

                              Working...
                              X