Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40 of ander toestel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D40 of ander toestel?

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Nikon D40 met 2 kitlenzen. M'n 55-200mm heeft een tijdje terug de geest gegeven, vandaar m'n volgende twijfel ...

Na m'n verjaardag heb ik een iets hoger budget en vraag ik mij af of ik nu misschien niet beter m'n toestel met de lenzen, tas, geheugenkaart verkoop om zo een iets duurdere body + lens te kunnen kopen.

Met de evt verkoop van m'n D40 + bijkomend budget van 400€ zou ik dan een ander toestel willen aanschaffen. Iemand enige tips wat ik daarvoor best zou kopen? Ik vermoed dan toch een budget van een 650€-700€ te hebben.

Indien ik m'n D40 behoud, wil ik een bijkomende lens + externe flitser aanschaffen. Iemand die me hier wat tips kan geven waarvoor ik best ga?

Dilemma dus!

Merci voor de hulp

Greetz
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

Re: D40 of ander toestel?

Heb je het gevoel bij de D40 er niet alles uit te kunnen halen?
    Overweeg de aanschaf van een D80. Kost nu zo'n 500 euro. D40 gaat zo'n 200 euro opbrengen. Daarvoor kun je weer een flitser kopen als de SB600. Blijft er weinig over voor extra lens.

Hm als ik jouw was zou ik de D40 houden en een SB600 flitser plus de 70-300VR kopen
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Ben tevreden van m'n D40, maar uiteraard heeft het toestel ook z'n beperkingen.
      Moest ik dus een ander nog degelijker toestel vinden binnen m'n budget, zou dat ook wel aangenaam zijn.

Anderzijds, gezien ik er tevreden van ben, is het nu wel het moment om er wat uitbreidingen voor te kopen. Met name een extra lens en een externe flitser. M'n oog viel op de sb400 (waarom opteert u voor de sb600?). Qua lens heb ik helemaal nog geen idee. Ik heb een 55-200mm gehad, maar gezien het budget mag ik mss wel iets hoger mikken. Reken dus op 400€ voor beide aankopen ... Mag evt ook tweedehands zijn, indien in uitstekende staat (en met garantie!).

Greetz en bedankt

Comment

De SB400 is een handige flitser, zeker om mee te nemen. Veel compacter en ook lichter dan de SB600. De SB600 kan zowel horizontaal als verticaal gericht worden om te "bouncen" (SB400 alleen verticaal wat een probleem kan zijn als je een verticale foto maakt), heeft meer mogelijkheden (bv. manuele regeling). De SB400 ondersteunt niet het CLS, de 600 wel (CLS = Creative Lighting System voor het gebruik van meerdere flitsers.)

Als je voor de SB400 kiest blijft er nog een 250 euro (van de 400) over voor een lensje. De Nikon 70-300 VR zal niet (nieuw) in dit budget passen.

Comment

Qua flits zou inderdaad een SB600 beter zijn voor alle gebruik. De SB400 kan je alleen maar naar boven kantelen, niet naar links of naar rechts. Dit resulteert dus dat als je de camera zijdelings houdt (portret), je de flits niet naar boven kunt richten, wat meestal gedaan wordt. Je zal dan rechtstreeks op je onderwerp moeten flitsen ofwel de linkse muur. Het is altijd leuker indien je naar boven kan flitsen, dit geeft een veel zachter licht op je onderwerp, zeker als het personen zijn (en die ga je misschien eerder in portret-mode trekken). Verder is de flits ook iets krachtiger natuurlijk, maark ook zwaarder en duurder.

Qua camera moet je zelf maar uitmaken of je nu vindt dat je beperkt wordt met je D40. Omschrijf uw beperkingen en kijk of deze je deze beperkingen niet meer hebt met bv. een D80. Een beperking zou kunnen zijn bv. dat je steeds AF-S lenzen moet kopen om te kunnen autofocussen. Of misschien wil je ook wel het top-lcd display op de D80, en wat meer knopjes op de camera of twee instelwieltjes ipv 1 op de D40?

Comment

De sb400 kun je idd niet recht/links kantelen, wat uiteraard z'n beperkingen heeft. Maar zoals u ook aangeeft, dat zit natuurlijk ook in die prijs. Er zal wel steeds iets beters zijn, en bijgevolg ook duurder. Hiermee wil ik niet zeggen dat al het duurste daarom het beste is. Verre van ...

De beperkingen van m'n D40. Je somt er idd wel enkele op. Mss ook wel wat te klein voor m'n handen. Al valt dat nog mee hoor.

Comment

of eens denken of 16/85 VR geen oplossing is.... die zal beter waarde behouden en mss binnen jaartje opvolger d80 ?

Comment

Beste,

Ik zou de D40 niet verkopen en met je geld een SB-600 en een fatsoenlijke lens kopen.

Als lens zou ik een Tamron 28-75 nemen (wel even checken als er een motor inzit)
                Een 18-70 of 18-135 zijn ook handig.
                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Moest je de D40 toch kwijt willen dan mag je me altijd PM-en.

Comment

Working...
                  X