Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nummering files

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nummering files

Sinds enige tijd heb ik problemen met de nummering van mijn foto's. Als ik bv 50 foto's heb op mijn geheugenkaart en deze via mijn cardreader (Dazzle Fusion) transfereer naar een map dan krijg ik verschillende files vb. _DSC4324 EN DSC_4228. Gezien het underscore streepje wijzigt krijg je ook een andere chronologische volgorde in de Windows verkenner.Is hier iets aan te doen ???

Toestel Nikon D70 S - Sandisk ultra II 2 GIG - in de camera menu staat opeenvolgende nummering op ON.

Thx

Re: Nummering files

De DSC_XXXX.xxx zijn sRGB, de _DSCXXXX.xxx zijn adobeRGB.
    Last edited by pol parasol; 25 augustus 2008, 16:13.

Comment

he je hebt gelijk man wist ik nooit
      bij beeldoptimaliseren staat gewoonlijk normaal bij mij hoe kan ik in adobe rgb gaan schieten dan ???
      Patrickstroobach.nl
      Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrick.s Bekijk bericht
        he je hebt gelijk man wist ik nooit
        bij beeldoptimaliseren staat gewoonlijk normaal bij mij hoe kan ik in adobe rgb gaan schieten dan ???
        In de menu-instellingen van je camera.

Ik had vroeger een D80

Voor de D80 gaat dat als volgt:
        -OPNAMEMENU:
        - Beeld optimaliseren
        - eigen
        - kleurstand

Je kan kiezen uit:
        - Ia sRGB
        - Adobe RGB
        - IIIa sRGB
        Mvg Tim

Comment

Quickfix: In de Windows Explorer ordenen op datum van creatie in plaats van op naam?
          Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
          http://www.koenvangorp.be

Comment

kijk eens aan heb het gevonden.
            ik vind de foto's er niet mooier op worden de normaal mode vind ik toch beter.
            of ligt dit aan mij
            Patrickstroobach.nl
            Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

Comment

Er is mijns inziens ook geen verschil.

Je kan ook in NEF / RAW schieten ?
              Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrick.s Bekijk bericht
                ik vind de foto's er niet mooier op worden de normaal mode vind ik toch beter.
                of ligt dit aan mij
                Als ik het niet mis heb, is Ia sRGB voor portretten (zachte kleuren) en IIIa sRGB voor natuur (iets fellere kleuren).

Adobe RGB is maar goed als je weet waar je mee bezig bent en als je uw foto's nog wat bewerkt achteraf op uw competuter (maar dan is RAW nog vele beter).
                Zet uw camera niet in Adobe RGB als je jpg's maakt die je zonder te bewerken aflevert om te laten afdrukken. Die afdrukcentrales verwachten JPG foto's in sRGB en behandelen in 99% van de gevallen Adobe RGB foto's alsof het sRGB foto's zijn en je zal dan fletse afdrukken krijgen die op niets trekken.

Bij RAW moet je u daar niets van aantrekken (sRGB of Adobe RGB), het is pas als je uw RAW omzet in een JPG op uw computer dat je moet bepalen of het sRGB of Adobe RGB wordt. Als je uw foto's laat afdrukken, kies dan in ieder geval sRGB (tenzij je weet waarmee je bezig bent).

Uiteindelijk is werken met Adobe RGB JPG's meestal maar problematisch en pas echt nodig in professionele print omgevingen.
                Weinigen zullen het verschil zien tussen beide.

sRGB is ook de standaard voor op het web.

Comment

Working...
                X