Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D700 vs D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D700 vs D300

    graag jullie mening;
    ----------------------
    Ik heb vr het ogenblik volgende;
    D300
    Sigma 10-20mm
    nikkor 28-70mm 2.8
    nikkor 85mm1.4
    nikkor 80-200mm af-s

    Door de goede ruisprestaties van de D700, ben ik serieus aan het overwegen de overstap te maken nr de D700. Daarvoor zou ik een paar objectieven verkopen;

    sigma (uiteraard) en de 85mm1.4 (is toplens maar eerlijk gebruik ik ze te weinig)
    Dan denk ik ook; de stops die ik win met de hogere ISO compenseren ruimschoots het mindere gebruik van mijn 85mm1.4

    Ik zou dus nog enkel de 28-70mm2.8 + 80-200af-s hebben bij de D700.
    Aan mijn brandpuntafstanden te zien gebruik ik vr 95% op DX +28mm..
    Op FF zal dit uiteraard "breder" zijn, dus ik denk niet ik de breedhoekkant moet vrezen.

    Moeilijke keuze, had me altijd voorgenomen niet in te boeten in objectieven ten koste van body's, maar met de D700..

    O ja, wat ik meest fotografeer; portretten binnen, concerten,.. daarom is hoge werkbare ISO belangrijk vr mij
    -------------------------

    Nog een kanttekening D300vsD700; door verdeling 12mp op FF ten opzichte van kleinere sensor bij D300: daardoor minder scherpte bij D700? Of zie ik dit verkeerd?


    thx vr jullie mening!
    Last edited by Lieven0303; 22 augustus 2008, 06:21.
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: D700 vs D300

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    graag jullie mening;
    ----------------------
    Ik heb vr het ogenblik volgende;
    D300
    Sigma 10-20mm
    nikkor 28-70mm 2.8
    nikkor 85mm1.4
    nikkor 80-200mm af-s

    Door de goede ruisprestaties van de D700, ben ik serieus aan het overwegen de overstap te maken nr de D700. Daarvoor zou ik een paar objectieven verkopen;

    sigma (uiteraard) en de 85mm1.4 (is toplens maar eerlijk gebruik ik ze te weinig)
    Dan denk ik ook; de stops die ik win met de hogere ISO compenseren ruimschoots het mindere gebruik van mijn 85mm1.4

    Ik zou dus nog enkel de 28-70mm2.8 + 80-200af-s hebben bij de D700.
    Aan mijn brandpuntafstanden te zien gebruik ik vr 95% op DX +28mm..
    Op FF zal dit uiteraard "breder" zijn, dus ik denk niet ik de breedhoekkant moet vrezen.

    Moeilijke keuze, had me altijd voorgenomen niet in te boeten in objectieven ten koste van body's, maar met de D700..

    O ja, wat ik meest fotografeer; portretten binnen, concerten,.. daarom is hoge werkbare ISO belangrijk vr mij
    -------------------------

    Nog een kanttekening D300vsD700; door verdeling 12mp op FF ten opzichte van kleinere sensor bij D300: daardoor minder scherpte bij D700? Of zie ik dit verkeerd?


    thx vr jullie mening!
    Bij mij zou enkel de Sigma weggaan. Ik ben minder geïnteresseerd in ruis, maar meer in de DOF werking exact met objectieven zoals die 85mm f/1.4

    Comment


    • #3
      Re: D700 vs D300

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Bij mij zou enkel de Sigma weggaan. Ik ben minder geïnteresseerd in ruis, maar meer in de DOF werking exact met objectieven zoals die 85mm f/1.4
      Idem: en ook de D300 behouden voor het téléwerk, macro en als backup camera.

      85mm f1.4 wegdoen, daar krijg je gegarandeerd spijt van, en ik kan het weten, ik heb de mijne ooit verkocht omdat ik de DOF werking minder vond op mijn crop, maar toen ik hem eens kon testen op mijn D3, meteen terug een nieuwe gekocht.
      Last edited by Guest42; 22 augustus 2008, 07:35.

      Comment


      • #4
        Re: D700 vs D300

        Ik onderschrijf bovenstaande commentaren. Houden die 85/1.4 (en ook de D300 voor het telewerk)
        Ik heb momenteel de 85/1.8 (het 'kleinere' broertje met al even fenomenale prestaties) die op mijn D200 goed presteerde, maar op mijn D700 gewoon subliem is. Vooral de kleinere DOF is heerlijk om mee te werken, om nog maar te zwijgen van de fenomenale ruisprestaties en het hogere dynamische bereik.
        Bovendien heerlijk terug zo'n grote zoeker zoals weleer.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: D700 vs D300

          Het zijn allemaal mooie objectieven, en ik moet demeyereg bijtreden, Sigma 10-20 zal teveel vignettering en vervorming hebben op de D700. Het is geen match voor de 14-24 (niet qua prestaties, en niet qua prijs )

          De andere zijn stuk voor stuk goeie objectieven, waar je zowiezo spijt zal hebben als je ze wegdoet. De 80-200 AF-S is een schitterend objectief, de beeldkwaliteit zit op hetzelfde niveau van de 70-200 AF-S VR. Die laatste is echter iets langer (en dus moeilijker in bepaalde tassen te krijgen). De 80-200 AF-S is jammer genoeg wel zwaarder dan de 70-200...

          De D300 bijhouden is idd interessant voor tele en macro. Heb ik ook gedaan...
          Wat scherpte betreft. Als je hetzelfde object vanop dezelfde afstand fotografeert ga je inderdaad minder detail overhouden dan met de D300.

          De D300 legt echter veel hogere eisen aan het oplossend vermogen van het objectief dan de D700 (zelfde aantal pixels, maar op een oppervlakte die 2,3 keer kleiner is. De D700 heeft dan weer hogere eisen naar oplossend vermogen en vervorming aan de randen.

          Maar met het Nikon materiaal dat je hebt zou je buiten een kleine hoeveelheid vignettering (wat makkelijk corrigeerbaar is), geen problemen mogen hebben.
          Het enige jammerlijke aan de D700 is de 95% zoeker, en de prijs die de kaap van de 2000 euro overschrijd. En die Sigma 10-20 alleen zal niet echt veel bijdragen naar recuperatie toe

          Comment


          • #6
            Re: D700 vs D300

            die sigma verkopen,en ook je D300,tenminste als je denkt van tele niet te gaan missen. je zal wss eerste tijd toch met je nieuwe spelen,en nu krijg je voor d300 nog mooie prijs. en als je binnen enkele maanden d300 mist zal je die mss nieuw kunnen terugkopen voor zelfde prijs...,of mss bijna gelijkwaardige opvolger d80?

            Comment


            • #7
              Re: D700 vs D300

              merci iedereen,

              ik ga wss gewoon mijn D300 houden, ik ga bij mijn gedacht van "goede objectieven nooit wegdoen ten kosten van body" blijven.

              blijft uiteraard tempting
              Photography helps people to see
              -Berenice Abbott-
              BD1050BE

              Comment


              • #8
                Re: D700 vs D300

                Ik heb de volgende strategie ontwikkeld:
                een Sigma 12-24 2de hands kopen
                een Nikkor 24(28)-70 kopen
                en dan een D800 aanschaffen en D300 met 10-20 en 17-55 verkopen.

                Als ik dit van te voren had geweten(de D700) dan had ik in april niet mijn 28-70 verkocht om een D300 te financieren, maar ja je kan dit niet terug draaien.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D700 vs D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik heb de volgende strategie ontwikkeld:
                  een Sigma 12-24 2de hands kopen
                  een Nikkor 24(28)-70 kopen
                  en dan een D800 aanschaffen en D300 met 10-20 en 17-55 verkopen.

                  Als ik dit van te voren had geweten(de D700) dan had ik in april niet mijn 28-70 verkocht om een D300 te financieren, maar ja je kan dit niet terug draaien.
                  ja idd, heb deze week mijn DX-lens 17-55mm al weggedaan met het oog op FF.. je kan maar goed voorbereid zijn als Nikon met een nog betaalbaardere FF op de markt komt of als de D700 nog zakt in prijs..
                  Photography helps people to see
                  -Berenice Abbott-
                  BD1050BE

                  Comment

                  Working...
                  X