Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 correctie overbelichting ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: D80 correctie overbelichting ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
    Heeft dat zin ?....
    Ja en nee, indien je gaat voor het beste resultaat heeft het inderdaad geen zin, dan kom je toh uiteindelijk bij RAW uit, Jpeg heeft als voordeel (of nadeel ) dat de camera al een aantal bewerkingen op de foto heeft uitgevoerd, zodat je deze onmiddelijk kunt tonen aan belangstellenden (zonder dat ze maanden moeten wachten op de resultaten van je noeste arbeid op de computer).

    Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
    Heeft dat zin ?

    Zo is een geheugenkaart wel erg snel vol.
    Een Jpeg zal normaal ongeveer 1/4 tot een 1/5 van het formaat zijn van je RAW foto dus zullen er tot 1/4 minder foto's op je kaart kunnen maar met de prijzen die steeds lager worden voor steeds grotere kaarten speelt dit minder een rol dan een paar jaar terug.

    Comment


    • #47
      Re: D80 correctie overbelichting ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Het blijkt dus nogmaals dat het moeilijk is te oordelen over de belichting foto's die hier gepost worden als niet iedereen dezelfde schermnormen hanteert.
      Jouw bewerking lijkt mij nu niet zo realistisch. Op de originele foto was het zwaar bewolkt, dan zijn de winkelstraten gewoon donker.

      Ik zie de reden niet om daar nu achteraf het licht in de de straten op te krikken, het lijkt nu alsof er ergens lokaal zonlicht schijnt in de straat. Het plaatje klopt niet meer.


      En ivm de lichtmeting bij de D80, ik weet niet of het hier al vermeld is, maar de matrixmeting gebeurt niet alleen via zones, maar er wordt ook zeer veel gewicht gelegd in wat er onder het focuspunt ligt: schaduw, highlights of iets tussenin.
      Je kan dat zelf ondervinden door je camera op statief te zetten, matrixmeting te kiezen en dan je focuspunt verplaatsen onder de AF-punten in je zoeker, je ziet de lichtmeter zich telkens aanpassen, vaak halve stops, soms wat meer.
      Dat is eigen aan de D80 (matrix)lichtmeter en zit denk ik ook in D200, als ik mij niet vergis.

      Wil je consistente meting, onafhankelijk van waarop je focust, dan moet je kiezen voor de centre weighted metering .

      Comment


      • #48
        Re: D80 correctie overbelichting ?

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Jouw bewerking lijkt mij nu niet zo realistisch. Op de originele foto was het zwaar bewolkt, dan zijn de winkelstraten gewoon donker.

        Ik zie de reden niet om daar nu achteraf het licht in de de straten op te krikken, het lijkt nu alsof er ergens lokaal zonlicht schijnt in de straat. Het plaatje klopt niet meer.
        Ja goed, je kan in dat ophelderen ver en minder ver gaan. Ik ben hier wellicht wat te ver gegaan voor wat de sfeer op dat moment betrof. Maar als je zo redeneert zal je wellicht een pak foto's moeten dumpen. En akkoord, wat jij daar ter plaatse gezien hebt is één zaak, maar een foto toch nog enigzins goed belicht presenteren is een andere zaak. Er zullen hier beslist tal van foto's de revue passeren waarvan bepaalde zones zijn opgetrokken in dienst van de kwaliteit.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #49
          Re: D80 correctie overbelichting ?

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Jouw bewerking lijkt mij nu niet zo realistisch. Op de originele foto was het zwaar bewolkt, dan zijn de winkelstraten gewoon donker.
          Wat deze bemerking betreft heeft dit te maken met het feit dat op mijn laptop de straat minder donker was dan op mijn PC. Het is ondertussen duidelijk geworden dat het scherm van mijn PC qua callibratie goed staat, maar mijn latptop daarentegen moet hercallibreert worden hetgeen met de Eye One Display II hierop niet zo evident is.

          Groetjes,
          Pol.
          Last edited by enero; 21 augustus 2008, 12:22.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #50
            Re: D80 correctie overbelichting ?

            Ik wil nog even terugkomen op de lichtmeting van de D80. "Correctie van overbelichting" daar ging het hier over...

            Iets wat ik al enige tijd wist, maar wat ik van de week even op statief met vast brandpunt getest heb om zeker te zijn, bij enkelveldscherpstelling en matrixlichtmeting.
            Je zou denken... matrixlichtmeting gebeurd over gans de foto. De D80 wijkt daar een tikkeltje van af, meet over gans de foto, maar meet toch voornamelijk rond het scherpstelpunt.
            Ik nam een foto met onderaan schaduwpartijen, in het midden boomkruinen en bovenaan lucht.
            Ik heb aan de lichtmeting niets veranderd, maar wel telkens een ander scherpstelpunt genomen :
            de schaduwpartij, de boomkruinen, het topje van de boomkruinen. Ik kwam uit bij een respectievelijke sluitertijd van 1/250ste, 1/500ste en 1/1000ste voor dezelfde foto, met dezelfde lichtmeting.
            Als je indachtig bent dat de lichtmeting voornamelijk rond het scherpstelpunt gebeurt, kan je hier rekening mee houden en kan dit een pak euvel vermijden... Bij 1/1000ste had ik een correct belichte foto, zonder uitgebrande lucht.

            Comment


            • #51
              Re: D80 correctie overbelichting ?

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Ik wil nog even terugkomen op de lichtmeting van de D80. "Correctie van overbelichting" daar ging het hier over...

              Iets wat ik al enige tijd wist, maar wat ik van de week even op statief met vast brandpunt getest heb om zeker te zijn, bij enkelveldscherpstelling en matrixlichtmeting.
              Je zou denken... matrixlichtmeting gebeurd over gans de foto. De D80 wijkt daar een tikkeltje van af, meet over gans de foto, maar meet toch voornamelijk rond het scherpstelpunt.
              Ik nam een foto met onderaan schaduwpartijen, in het midden boomkruinen en bovenaan lucht.
              Ik heb aan de lichtmeting niets veranderd, maar wel telkens een ander scherpstelpunt genomen :
              de schaduwpartij, de boomkruinen, het topje van de boomkruinen. Ik kwam uit bij een respectievelijke sluitertijd van 1/250ste, 1/500ste en 1/1000ste voor dezelfde foto, met dezelfde lichtmeting.
              Als je indachtig bent dat de lichtmeting voornamelijk rond het scherpstelpunt gebeurt, kan je hier rekening mee houden en kan dit een pak euvel vermijden... Bij 1/1000ste had ik een correct belichte foto, zonder uitgebrande lucht.
              Dat is de reden waarom ik geen voorstander ben van al die snufjes: ik heb het liever zelf onder controle. Dat geldt voor lichtmeting, scherpstelpunten en flitsen.

              Comment


              • #52
                Re: D80 correctie overbelichting ?

                Ik fotogrfeer ook altijd standaar op -3 en naar gelang de situatie meer tot 1 , ik vind ook dat de meter beetje mild is met de belichting
                Last edited by koen1950; 28 september 2008, 10:29.

                Comment


                • #53
                  Re: D80 correctie overbelichting ?

                  Het makkelijkste is de belichtingscompensatie gebruiken op deze manier:

                  Trek je foto op 0,0... en schakel de optie hoge lichten in als je het resultaat bekijkt. Als er delen overbelicht zijn, probeer je -0,3, nog iets overbelicht? Dan -0,7. Je doet zo voort totdat je de instelling hebt voor de meest verlichte foto zonder dat er delen "verbrand" zijn.
                  Buying a Nikon doesn't make you a photographer, it makes you a nikon owner...
                  Instagram: http://instagram.com/lux69aeterna/
                  Website: http://lux69aeterna.deviantart.com/

                  Comment


                  • #54
                    Re: D80 correctie overbelichting ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lux69aeterna Bekijk bericht
                    Het makkelijkste is de belichtingscompensatie gebruiken op deze manier:

                    Trek je foto op 0,0... en schakel de optie hoge lichten in als je het resultaat bekijkt. Als er delen overbelicht zijn, probeer je -0,3, nog iets overbelicht? Dan -0,7. Je doet zo voort totdat je de instelling hebt voor de meest verlichte foto zonder dat er delen "verbrand" zijn.
                    Dat vind ik ook een goede manier van werken

                    Comment


                    • #55
                      Re: D80 correctie overbelichting ?

                      Ik ben hier zeer aandachtig de discussie aan het volgen, maar heb toch één vraagje: waarom zet je hem niet op spotmeting of centrumgerichte meting. Hier werkt de belichtingsmeter van de D80 toch correcter dan in matrixmeting.
                      Ik gebruik nooit matrixmeting. Steeds centrumgericht en dit werkt naar mijn insziens vrij behoorlijk.

                      Comment


                      • #56
                        Re: D80 correctie overbelichting ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Pienter Bekijk bericht
                        Ik ben hier zeer aandachtig de discussie aan het volgen, maar heb toch één vraagje: waarom zet je hem niet op spotmeting of centrumgerichte meting. Hier werkt de belichtingsmeter van de D80 toch correcter dan in matrixmeting.
                        Ik gebruik nooit matrixmeting. Steeds centrumgericht en dit werkt naar mijn insziens vrij behoorlijk.
                        Ik denk dat het ook af hangt van wat je fotografeert, maar het heeft soms wel betere resultaten

                        Comment


                        • #57
                          Re: D80 correctie overbelichting ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Ik wil nog even terugkomen op de lichtmeting van de D80. "Correctie van overbelichting" daar ging het hier over...

                          Iets wat ik al enige tijd wist, maar wat ik van de week even op statief met vast brandpunt getest heb om zeker te zijn, bij enkelveldscherpstelling en matrixlichtmeting.
                          Je zou denken... matrixlichtmeting gebeurd over gans de foto. De D80 wijkt daar een tikkeltje van af, meet over gans de foto, maar meet toch voornamelijk rond het scherpstelpunt.(...).
                          Had ik ook al vermeld in post 47#


                          Zelf vind ik het geen euvel of probleem of mankement. Net zoals spotmeting en centrumgericht heeft matrixmeting ook zijn toepassing. Maar mijn tendens is wel om als ik matrixmeting gebruik, de camera op EV -0.7 te laten staan. Pas als ik die enkele keer zie dat de belichting niet is wat ik wou, neem ik opnieuw een foto. Liever die manier dan te beginnen met 0.0, dan -0.3 etc... Want als je weet dat in matrixmeting vooral gemeet wordt om de donkere partijen, kan je dat min of meer consistent compenseren met -0.7. Dan wordt het verschil met centrumgerichte meting kleiner.

                          En centrumgerichte meting heeft ook zijn nadelen natuurlijk ...

                          Comment


                          • #58
                            Re: D80 correctie overbelichting ?

                            Misschien past m'n vraag niet hier, maar kan ik die NEF (RAW) bestanden openen in photoshop? Het is mij nog niet gelukt om NEF bestanden te openen via photoshop. Kan dit dan enkel via de NX capture?

                            Comment


                            • #59
                              Re: D80 correctie overbelichting ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Maiden Bekijk bericht
                              Misschien past m'n vraag niet hier, maar kan ik die NEF (RAW) bestanden openen in photoshop? Het is mij nog niet gelukt om NEF bestanden te openen via photoshop. Kan dit dan enkel via de NX capture?
                              Normaal zou je dat ook moeten kunnen in PS tenzij je een oudere versie hebt.
                              Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X