Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

    Vanaf september volg ik een basiscursus dig. fotogr. bij kisp.be in gent.
    De cursus staat toe een bridge te hebben.

    Ik ben niet de persoon die een toestel van 1 kg meeneemt op zijn wandelingen. Mijn Canon G2 van 500 Gr vond ik de laatste jaren reeds te zwaar om dragen.
    Een dslr laat ook niet toe om filmpjes te maken.
    Ik neem vooral foto's van landschappen in de ardennen, alsook wilde dieren, sneeuwlandschappen, ... om die dan te verwerken voor mijn website (vakantiewoning 30p. in de ardennen)

    Nu mijn vraag: Ik ken enkel de Canon bridge toestellen een beetje. Ik denk (zonder research) een G9 te kopen. Zijn er andere toestellen in dezelfde prijsklasse en functionaliteiten die de moeite zijn om te overwegen?

    Ik wil ook niet het zwarte eendje zijn in de cursus tussen al die dslr-mannen (en vrouwen). Het zal mogelijks toch "grijze eend" worden.

    Graag uw mening.
    Last edited by maxibaut; 15 augustus 2008, 13:52.

  • #2
    Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

    Ik zit net in hetzelfde schoentje als jij maxibaut.

    Ik heb en gebruik ook nog een G2 wat volgens mij nog steeds een zeer goed toestel is, maar nu wordt het tijd voor iets anders.

    De nieuwere generatie is een pak sneller, heeft grotere zooms en zoals je al aangeeft weegt de G2 wel redelijk veel. (512gr net gewogen )

    Zelf heb ik al heel wat research gedaan en de nieuwere Canon's getest en ook een wat oudere Panasonic DMC-FZ7.
    Wat mij persoonlijk tegensteekt is de kwaliteit van lensen die Canon gebruikt op de G9 en de S5-IS.
    De S5-IS was nog erger dan de G9. Beide hadden nogal last van purple fringing welke dus een purpere gloed geeft rond zowat ... alles.
    De Panasonic had dan weer last van ruis.

    Momenteel ben ik aan het wachten op de Panasonic DMC-Z28 met een 18X zoom lens (Leica) dewelke superieur is aan die Canons.
    De camera weegt 410gr, dus lichter dan de G2 maar zwaarder dan de G9.
    Ik merk aan je uitleg dat je eventueel ook filmpjes wil maken zoals ik.
    De Pana neemt ook filmpjes op in 720P wat dus een verademing zou moeten zijn voor mij om niets steeds die mini-dv mee te zeulen.
    De prijs zou liggen tussen de 400 a 500 euro.
    1 van de weken komt hij uit in Europa, in de US is hij net uit.

    Comment


    • #3
      Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

      Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
      Ik zit net in hetzelfde schoentje als jij maxibaut.

      snip

      Momenteel ben ik aan het wachten op de Panasonic DMC-Z28 met een 18X zoom lens (Leica) dewelke superieur is aan die Canons.
      snip.
      Of die lens "superieur" gaat zijn tov van de Canons (of Sony's of Olympussen of andere megazooms) valt heel erg af te wachten .. het "zoomgetal" is in elk geval groter en een simpele vuistregel zegt evenzeer "groter zoombereik = meer optische compromissen" optische wetten zijn wat ze zijn ... TANSTAAFL

      &FWIW .. ik ben nog steeds heel tevreden met mijn onnozel Sony H5'ke

      Comment


      • #4
        Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        &FWIW .. ik ben nog steeds heel tevreden met mijn onnozel Sony H5'ke
        Je hebt er natuurlijk die vlug tevreden zijn hé
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Je hebt er natuurlijk die vlug tevreden zijn hé
          bwoaaah .. je hebt er hier een heel deel die geloven dat je absoluut een dSLR moet hebben om te kunnen fotograferen + liefst nog wat gear voor minstens 2500+€ om fatsoenlijk fotos te kunnen maken
          .. als ik hier het gemiddelde van de resultaten daarvan zie dan hadden ze IMHO nog niet eens een H5'ke nodig, een instamatikske was al voldoende

          Comment


          • #6
            Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Of die lens "superieur" gaat zijn tov van de Canons (of Sony's of Olympussen of andere megazooms) valt heel erg af te wachten .. het "zoomgetal" is in elk geval groter en een simpele vuistregel zegt evenzeer "groter zoombereik = meer optische compromissen" optische wetten zijn wat ze zijn ... TANSTAAFL

            &FWIW .. ik ben nog steeds heel tevreden met mijn onnozel Sony H5'ke


            Als je even de testen leest van DPreview en cameralabs en dan de foto's bekijkt van users/mezelf dan valt er niet veel te bewijzen.
            ff enkele links plaatsen en dan mag dat direkt ontkracht worden voor mij!



            Paar schoon foto's van de S5-IS waar een aflijning geen aflijning is maar een rode gloed



            Blijkbaar weet Panasonic/Leica dan met die optische wetten beter om te gaan.
            Heb er hier een paar in huis gehad om te testen en de Panasonic is blijkbaar de enigste die zowel in wide als tele er geen zooi'tje van maakte.
            Over de Sony/Olympus durf ik mij niet uit te spreken vermits ik nog niet bij hen gaan zien ben. Voor Sony heb ik geen zin meer om in andere zaken zoals memorysticks etc te gaan investeren als ik al een veelvoud aan CF en SD kaarten bezit.
            De laptop waarop ik werk heeft trouwens ook enkel een SD kaart lezer.

            Natuurlijk is een DSLR met aparte lenzen superieur aan alle bridge camera's.
            Als ik lees dat de topic starter een opinie vraagt over een bridge met die ook (kwaliteit/standard formaat) filmpjes kan maken is er volgens mij maar 1 die voldoet.
            Een ideale combinatie is natuurlijk een beginners paket DSLR met een klein compacte camera, maar begin dan maar al de centjes op te tellen.

            Maar zoals gezegd persoonlijke opinie en beter dan helemaal geen reply wegens geen DSLR vraag hier tussen al de Freaks.

            Comment


            • #7
              Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

              Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht
              snip
              Blijkbaar weet Panasonic/Leica dan met die optische wetten beter om te gaan.
              snip
              Omdat, beste vriend, Panasonic de kluit beduveld door een "in camera" purple fringing en chromatic aberation processing toe te passen wat IMHO eerder een vloek dan een zegen is ... optische mirakels bestaan niet, ook niet bij Pana, zoals ik al zei TANSTAAFL

              .. en als ge uzelf meteen al een reeks limitaties oplegt over wat loopt de discussie/oordeel dan nog ? het enige model dat in uw ogen genade vindt ?
              Last edited by Guest41; 15 augustus 2008, 13:23.

              Comment


              • #8
                Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                Beste,

                Ik heb me gisteren ingeschreven op dit forum omdat het een reputatie heeft als zijnde het beste in zijn soort.

                Aan een reply zonder meerwaarde heb ik niets. Ernstige meningen zijn erg welkom.

                Luke: bedankt voor de gestaafde commentaar. Ik lees wel op dpreview dat
                die rand vooral voorkomt bij volledige zoom. Dat is niet mijn ding. Op mijn G2 had ik 3x zoom en gebruikte die zelden op volle lengte.

                Comment


                • #9
                  Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Omdat, beste vriend, Panasonic de kluit beduveld door een "in camera" purple fringing en chromatic aberation processing toe te passen wat IMHO eerder een vloek dan een zegen is ... optische mirakels bestaan niet, ook niet bij Pana, zoals ik al zei TANSTAAFL

                  .. en als ge uzelf meteen al een reeks limitaties oplegt over wat loopt de discussie/oordeel dan nog ? het enige model dat in uw ogen genade vindt ?

                  Hier krijg ik het een beetje van.

                  1) Vrienden kies ik nog steeds zelf, dus zo reageren om uzelf superieur te voelen is not done.

                  2) de poster vraagt 'een eigen ervaring'
                  Zoals ik het zie draag je hierbij nog niks bij behalve dat je een (om uzelf te quoten) 'onnozel Sony H5'ke' hebt, pure IP en bandbreedte vervuiling dus.

                  3) Dat Panasonic in camera processing gebruikt, bevestig je statement met een bewijs, link????
                  Zelfs als ze het zouden doen is het resultaat knap, want ik heb weinigen gezien die met software hetzelfde resultaat kunnen bereiken.
                  Van mijn part moogt ge de link met de foto's met software bewerken tot die dan hetzelfde resultaat zouden hebben, post deze dan ff hier.
                  Facts, mijnen beste, om het in uw termen uit te drukken!

                  4) o ja, naar de Fuji S 100FS ben ik momenteel ook aan het kijken, maar deze is meer dan 120€ duurder en filmt niet in 720P maar in het algemeen voor tv's onbruikbare 640x480. Ook levering is een probleem momenteel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk bericht


                    4) o ja, naar de Fuji S 100FS ben ik momenteel ook aan het kijken, maar deze is meer dan 120€ duurder en filmt niet in 720P maar in het algemeen voor tv's onbruikbare 640x480. Ook levering is een probleem momenteel.
                    de S100FS lijkt mij voor TS ongeschikt omwille van het gewicht (>900g).

                    @maxibaut informeer eens of het noodzakelijk is voor je cursus of het toestel een RAW opname kan maken want dan blijven m.i. enkel de G9 en FZ18/28 over. De FZ18 is momenteel vaak in promo verkrijgbaar omwille van het verschijnen van de FZ28. De lens is dezelfde -prima- Leica lens. Als de FZ28 effectief verkrijgbaar wordt dat zal de prijs van de 18 nog wel dalen.
                    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                      Ik ben na jaren stilliggen, enkele jaren geleden opnieuw begonnen met een panasonic dmc-fz20. Dat vond ik toen een geweldig toestel.
                      Nu heb ik, naast het zware geschut, een G9. Ook geweldig.
                      En natuurlijk is het zware geschut in vele opzichten superieur.

                      Maar wat telt zijn de foto's die je ermee maakt.

                      Ik zit zelf ook in fotokunst aan de academie van Hoboken, en er zal niemand afgekraakt worden omwille van deze of gene camera.

                      Eerst het beeld, dan de techniek!

                      Wat je wél best onthoudt, is dat spelen met scherptediepte met een bridge heel moeilijk wordt en ik vind de controle over diafragma en tijd ook 'kunstmatiger' dan bij een reflex. Je kan de beeldkwaliteit op het gebied van ruis en purple fringing ook niet vergelijken met een dslr.

                      Is je cursus voornamelijk Photoshoppen, of fotokunst?

                      Succes
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                        Wat je wél best onthoudt, is dat spelen met scherptediepte met een bridge heel moeilijk wordt en ik vind de controle over diafragma en tijd ook 'kunstmatiger' dan bij een reflex. Je kan de beeldkwaliteit op het gebied van ruis en purple fringing ook niet vergelijken met een dslr.

                        Ik heb dat besef. Maar in de eerste plaats moet ik een compact toestel, zoniet blijft het gewoon in de lade thuis liggen.

                        De cursus richt zich vooral naar thema-foto's.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                          Ikzelf heb een Fuji S7000 (ondertussen al een oud toestel), maar denk eraan om dit te gaan vervangen door de Fuji S100fs.
                          Knappe specificaties, maar voor jou zal het te zwaar en niet compact genoeg zijn.

                          Ik heb m'n vrouw eind vorig jaar de Fuji F50fd cadeau gedaan.
                          Dat is ook een knap toestelletje: zeer compact en goede 'auto'-functies (vele programma's), maar ook veel manuele instellingen mogelijk. Kan ook goed overweg met hoge ISO-waarden.
                          Zelf mis ik wat meer zoom, maar als je toch niet meer dan 3x nodig hebt, is dit toestel een echte aanrader!
                          Fuji FinePix S100fs

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                            Van de compactjes wil ik je de Sony H-serie afraden. Ik vind het een heerlijk toestel, maar ik schat in dat jij andere wensen hebt dan ik

                            Het menu van het diafragma en dergelijke is met de draaischijf niet erg handig in gebruik. Het werkt allemaal wel, maar andere merken zijn op dat punt naar mijn idee beter. Voor een cursus waarin je alles zelf in wilt stellen lijkt een toegankelijk instelmenu me erg belangrijk.
                            Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk een bridge kunt u mij aanraden uit eigen ervaring?

                              Gewoon de G9 nemen want dat komt het beste overeen met wat je zoekt en laat je niets wijs maken de lens die er in steekt is uitstekend. Ja er is purple fringing maar in de link die luke je geeft om dit te bewijzen staat het al. Ze kwamen het wel eens tegen maar niet vaak en in de praktijk was het geen echt probleem.

                              En vergeet niet leica lenzen zijn fantastisch maar die compactjes met leica lenzen dragen er eigenlijk alleen de naam van. Allee er zal wel ergens wat input zijn van leica maar ze zijn niet beter dan de vergelijkbare lenzen. Zoals altijd hebben ze allemaal hun sterke en zwakke punten.

                              Sla er maar wat testen over de G9 op na je zal niet veel commentaar tegenkomen over een slechte beeldkwaliteit. Doe dat met Pana's en de slechte hoge iso komt vaak boven. Wat je ook al kan zien in de test waar luke naar verwijst met de canon S5. Hij had iets minder resolutie op het testbeeld maar kijk dan ook eens naar de echte beelden en hij is gewoon duidelijk beter in beeldkwaliteit. Wat kan je dan wat theoretische cijfertjes schelen.

                              Comment

                              Working...
                              X