Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod of Tripod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monopod of Tripod

Ik ben een complete newbie wat digitale fotografie betreft en overweeg een monopod of tripod aan te schaffen.

Ik vraag me enkel af waarom ik een monopod zou verkiezen boven een tripod.
    Er is allszins de draagbaarheid, maar biedt een monopod ook voldoende stabiliteit?
    Zijn er specifieke situaties waarin een monopod sowieso te verkiezen is boven een tripod?
    Canon G3 / 256 MB CF / Lensmate Adapter 52 mm / HOYA UV / Lowepro Nova Micro

Ik ben van mening dat de toepassingen van een monopod beperkt en vrij specifiek zijn. Ik zie maar twee voordelen ten opzichte van een tripod: de bewegingsvrijheid en de compacte vorm. Concreet zal je met een monopod een tweetal stops winnen - drie als je er echt goed mee overweg kan. Het geeft een beperkte verlening van je sluitertijden. Een tripod daarentegen is geschikt voor heel lange sluitertijden.

Wat de tripod betreft heb ik nog een bedenking. Je neemt op die manier veel meer de tijd om je foto te maken en je zal de compositie zorgvuldiger bepalen. Je denkt meer na over je standpunt en wat er wel of niet op je foto komt. Dat helpt je indirect om betere foto's te maken, volgens mij.

Ik zou een monopod enkel overwegen als aanvulling op een tripod, om te gebruiken in situaties waar ik om een of andere reden niet graag de tripod gebruik: veel volk om me heen, veel beweging van de camera nodig, moeilijk te benaderen onderwerp (bv. macro), e.d.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Het één vult het ander aan, maar een monopod kan nooit een statief vervangen.
      Ik gebruik de monopod met mijn 70-200 als er veel volk is bijvoorbeeld met een optreden.
      Het statief is onmisbaar, de monopod is dit niet dus als eerste aankoop een statief.
      Niet te licht en niet te klein, Manfrotto is een goed merk.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik zou zeker voor de tripod gaan. En als je de poten "ingevouwen" laat, heb je ook een soort van mono he

Comment

Working...
        X