Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

    Uitgebreid artikel en aankondiging kun je lezen op dpreview:
    http://www.dpreview.com/news/0808/08...fourthirds.asp

    Ik ben erg nieuwsgierig wat Olympus en Panasonic aan nieuwigheden hebben bedacht. Het ontbreken van een zoeker en een spiegel geven in ieder geval aan dat het systeem gebruik zal gaan maken van een vorm van live-view. Door het ontbreken van de spiegel en de ruimte die daarvoor nodig is, kan het systeem uiterst compact worden gemaakt. Ook kunnen de lenzen voor het nieuwe systeem compacter zijn dan het huidige systeem.

    Daarnaast zal het gewone four-thirds systeem blijven bestaan. Met een adapter kunnen de huidige lenzen op mini four-thirds worden gebruikt.

    Groeten,
    Bart

  • #2
    Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

    ik vrees er een beetje voor ...

    als Olympus-fan en bezitter droomde ik eerder van een grote sensor en een aansluiting bij Nikon en Canon ...

    r
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

    Comment


    • #3
      Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

      Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
      Daarnaast zal het gewone four-thirds systeem blijven bestaan. Met een adapter kunnen de huidige lenzen op mini four-thirds worden gebruikt.
      Ik vind het ook een vreemde evolutie, maar ik moet toegeven dat ik Olympus niet echt ken. Het klinkt fantastisch voor compacts waar men goeie kwaliteit wilt in een kleine behuizing, maar op een DSLR verwacht men niet echt kleine toestellen maar de hoogste mogelijke beeldkwaliteit. Ik denk dat nu Nikon terug op de full-frame is gesprongen dat marketinggewijs het heel moeilijk zal zijn om four-thirds te verkopen aan fotografen...

      Comment


      • #4
        Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

        spiegel, optische zoeker en op termijn ook de primitieve mechanische sluiter moeten weg uit een fototoestel en er zijn nog fundamentele veranderingen nodig aan de sensortechnologie ... met de lenzen zit 4/3 al goed ... wait and see en geniet ondertussen van de 'oude' technologie ongeacht merk ... zit in het 'oude' FF Canon kamp ter info

        Comment


        • #5
          Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

          Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
          Ik vind het ook een vreemde evolutie, maar ik moet toegeven dat ik Olympus niet echt ken. Het klinkt fantastisch voor compacts waar men goeie kwaliteit wilt in een kleine behuizing, maar op een DSLR verwacht men niet echt kleine toestellen maar de hoogste mogelijke beeldkwaliteit. Ik denk dat nu Nikon terug op de full-frame is gesprongen dat marketinggewijs het heel moeilijk zal zijn om four-thirds te verkopen aan fotografen...
          Zelf denk ik dat er zeker een markt voor is. Mensen die angst hebben om over te stappen en het niet zien zitten om te zwaar beladen op stap te gaan, behouden de beeldkwaliteit van de 4-3 sensor. Hetzelfde formaat zit immers in de spiegelreflexcamera's van Olympus en die sensor geeft echt een beter beeld dan de sensor van de meeste compactcamera's of bridges. Daarnaast kun je je lenzen nu echt afstemmen op wat je eigenlijk met een camera wil. Niet iedereen wil of heeft een zware camera nodig. En uit eigen ervaring weet ik dat je met four-thirds makkelijk vergrotingen kunt maken tot A3 (er hangt een prachtige in mijn woonkamer van een van de kinderen).

          Belangrijker is echter dat de autofocus snel genoeg blijft. Niemand zit te wachten op de snelheid van de autofocus van een trage compact (wat nu wel de situatie is met live-view). Daarnaast zie ik liever ook niet te veel Megapixels op de chip geplaatst omdat dit alleen ten kosten gaat van de beeldkwaliteit. Maar dat telt voor meer fabrikanten.

          Maar goed, het is nu koffiedik kijken. Voor de point en shooter en de "ik fotografeer mijn kids in het zwembad bij Tante Ans), waar helemaal niks mis mee is hoor. Is het echt een mogelijkheid.

          Groeten,
          Bart

          Comment


          • #6
            Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

            Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
            Belangrijker is echter dat de autofocus snel genoeg blijft. Niemand zit te wachten op de snelheid van de autofocus van een trage compact (wat nu wel de situatie is met live-view). Daarnaast zie ik liever ook niet te veel Megapixels op de chip geplaatst omdat dit alleen ten kosten gaat van de beeldkwaliteit. Maar dat telt voor meer fabrikanten.
            Mijn schoonvader heeft een prachtig sony toestel zonder spiegel met minstens 11x zoom, goeie kwaliteitssensor én liveview. De viewer is zoals bij een videocamera: dat wilt zeggen een klein schermpje waar je oog tegen plakt. Brrr.

            Ik zie de komende jaren de optische zoeker niet verdwijnen voor zo'n scherm bij de SLR's. Maar zoals je zegt, als je veel kwaliteit wilt in een klein doosje is het ideaal. Ik gebruik mijn Canon Powershot S80 nog redelijk veel...

            Comment


            • #7
              Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

              Ik heb toch uberhaupt mijn twijfels over dat 4/3 systeem. Het succes is ahum nog niet overweldigend

              Heb ook mijn twijfels of de consument hier op zit te wachten. Het idee van een compact camera met verwisselbare lenzen is op zich niet zo revolutionair. Dat had je in het filmtijdperk ook kunnen doen. Alleen is dat bij mijn weten nog nooit gebeurt. Hm dat geeft te denken
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                Volgens mij is dit de weg die Olympus allang hadden moeten bewandelen ipv de anderen te bekampen met zware f/2 zooms. Hier zit volgens mij veel meer potentieel in, en misschien ben ik ook wel kandidaat voor zo'n toestel om altijd bij te hebben. Wel zit je nog met een adapter voor de bestaande objectieven die het gewicht/afmeting voordeel teniet doet.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                  Olympus blijft inderdaad een wat vreemde vogel. Zeer raar dat ze toch blijven investeren in gans nieuwe zaken terwijl de gewone camera's in Belgie niet echt ingeburgerd geraken. Daar moet meest aan gewerkt worden.

                  Ik ben een tevreden Olympus E500-gebruiker maar ik vrees dat mijn volgende exemplaar een Nikon of Canon wordt. Vooral nu dat blijkt dat ook op de E520 het ruisprobleem niet echt opgelost is, ben ik wat ongoocheld. Wat mij tegenvalt bij Olympus :

                  - de kleine sensor zorgt blijvend voor ruis vanaf Iso 400, ook bij de nieuwe exemplaren, ondanks het 'unieke' digitale 4/3 systeem
                  - de accessoires zijn enorm duur (vooral de lenzen)
                  - er is een zeer beperkte aanhang van eigenaars, vragen op forums worden amper beantwoord, ondanks enkele harde fans
                  - er is zeer weinig te vinden op de tweedehandsmarkt, wat logisch is wegens de kleine verkoop nieuw
                  - Sigma lijkt verdere nieuwigheden voor 4/3 echt te beperken, je moet echt geluk hebben met hun lenzen, vaak zijn de resultaten zeer pover). Tamron en Tokina laten 4/3 volledig links liggen
                  - de plaatselijke fotohandelaar vermijdt Olympus als de pest, ondanks de toch wel degelijke kwaliteit, vooral in het landelijke West-Vlaanderen.
                  - Hun prijzen zijn duurder dan bijv. Nikon (mijn E500 was 2 jaar geleden de beste koop t.o de Nikon D50, nu is de E520 een stuk duurder dan de Nikon D60, met de 2 lenzen)
                  - Van Nikon en Canon verschijnen werkelijk veel boeken/handleidingen, amper van Olympus (nu onlangs wel van de E510, Easycomputing)
                  - In de meeste reviews op sites en vaktijdschriften (tuurlijk klopt niet alles ...), blijft de fotokwaliteit achterop hinken (lees niet als 'slecht').
                  - de kleine zoeker / viewfinder begint me steeds meer te irriteren (ook zo op de nieuwe modellen en waarschijnlijk blijvend voor eeuwig op de fourthirds-systemen). Als je eens door een Nikon, Pentax of Canon hebt gekeken is het alsof je door een kleine donkere buis kijkt bij mijn E500.
                  -Nikon en Canon hebben professionele toestellen wat zeer goed is voor hun imago, en wat zijn terugslag heeft op de instapreflexen (Nikon D60 heeft bijv. dezelfde sensor als de D3) Als (freelance) persfotograaf krijg ik vaak ongelooflijke opmerkingen over mijn Olympus. Tuurlijk telt dat niet maar het steekt wel een beetje na een tijdje. Olympus staat in de vakwereld vrij snel synoniem als niet-professioneel.
                  - Compact flash wordt steeds minder gebruikt, Olympus blijft er trouw aan, deze kaarten zijn ook duurder dan de andere
                  - De partners van Olympus op de DSLR markt (Panasonic en Sigma, voor passende lenzen) blijven ook marginaal, van deze kant moet geen meerwaarde verwacht worden, ze zijn trouwens ook erg duur.

                  Enz...

                  Maar toch ben ik een tevreden gebruiker. Het was mijn eerste reflex, ondertussen weet ik meer. Normaal wordt de volgende de opvolger van de
                  Nikon D60, waarschijnlijk tegen volgende zomer. Live-view, meer dan 3 scherpstelpunten, en stabilisatie zijn een minimumvereiste. Inderdaad, zoals de huidige E520 maar dan met grote ruisvrije sensor ...

                  Misschien herkennen bepaalde Olympus-mensen zich in mijn verhaaltje

                  Greetz


                  R
                  Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    spiegel, optische zoeker en op termijn ook de primitieve mechanische sluiter moeten weg uit een fototoestel en er zijn nog fundamentele veranderingen nodig aan de sensortechnologie ... met de lenzen zit 4/3 al goed ... wait and see en geniet ondertussen van de 'oude' technologie ongeacht merk ... zit in het 'oude' FF Canon kamp ter info
                    Ja, daar ben ik het wel mee eens! (Al schiet je daar ook niet veel mee op!) De enige dingen die in de toekomstige camera nog mogen bewegen zijn de elektroontjes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                      Ik ga niet op alles reageren(tijdgebrek) alleen op deze punten:

                      "
                      de kleine zoeker / viewfinder begint me steeds meer te irriteren (ook zo op de nieuwe modellen en waarschijnlijk blijvend voor eeuwig op de fourthirds-systemen)."

                      Heb zelf de E500--Oplossing Koop een oogschelpje met een vergrotingsfactor.
                      Ook heb ik de E3, deze heeft 100% view die groter is als bijvoorbeeld de 40D van Cannon.

                      "de accessoires zijn enorm duur (vooral de lenzen)"
                      Voor kwaliteit betaal je, is niet anders bij de concurentie, daar zijn de betere lensen ook duurder.

                      Ruis
                      E500 heeft echt een ruis-probleem! Ik weet niet hoe het bij de E520 zit, maar de E3 heeft het probleem een stúk minder.

                      En als freelance persfotograaf zul je ook ongelooflijke opmerkingen krijgen over een D60


                      Wat jij volgens mij vooral doet, is luisteren naar anderen en vooroordelen als waarheid betichten.
                      www.pazfoto.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                        (Nikon D60 heeft bijv. dezelfde sensor als de D3)
                        CMOS is dat hetzelfde als CCD?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                          beste Paz,

                          Proficiat met uw E3 maar ik had het enkel over de instap-reflextoestellen; de E3 scoort op alle gebieden beter. Spijtig genoeg ligt deze prijsklasse te hoog voor mij en zal ik levenslang mij in de instapklasse moeten begeven. (freelance persfotografen verdienen echt niet veel....)

                          Een oogschelpvergroter heb ik maar deze valt er bij de minste wrijving af, vandaar dat ik hem liever niet gebruik (door menig gebruiker bevestigd)

                          Kritiek op het eigen toestel is een beetje taboe natuurlijk maar ik durf het toch aan. Ik was verwonderd dat ik op meer dan 10 items kwam.

                          Tuurlijk zijn de concurrenten van de E520 niet perfect. De D60 heeft zelfs geen bracketing, slechts 3 scherstelpunten, is zelfs te klein voor mannenhanden, ... om maar te zwijgen van de d450 met z'n tupperware-body...

                          Sukses met de E3, ik durf zelfs te stellen dat ik jaloers ben op jou.

                          R
                          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                            -Nikon en Canon hebben professionele toestellen wat zeer goed is voor hun imago, en wat zijn terugslag heeft op de instapreflexen (Nikon D60 heeft bijv. dezelfde sensor als de D3) Als (freelance) persfotograaf krijg ik vaak ongelooflijke opmerkingen over mijn Olympus. Tuurlijk telt dat niet maar het steekt wel een beetje na een tijdje. Olympus staat in de vakwereld vrij snel synoniem als niet-professioneel.
                            - Compact flash wordt steeds minder gebruikt, Olympus blijft er trouw aan, deze kaarten zijn ook duurder dan de andere

                            Misschien herkennen bepaalde Olympus-mensen zich in mijn verhaaltje

                            Greetz
                            R
                            - De D3 gebruikers zullen het graag horen dat deze dezelfde sensor heeft van de D60. Voor zover ik weet heeft de D3 een full-frame sensor (de 1e voor Nikon), de D60 niet echt...
                            - Olympus heeft 1 professioneel toestel (vroeger de E-1, nu opgevolgd door de E-3). Stellen dat Olympus dus geen Pro-eigenschappen kan doorsluizen naar de instap-modellen is dus wat kort door de bocht.
                            - De CF-kaartjes zijn nog altijd het formaat dat het snelst evolueert (qua snelheid, opslaggrootte, ...). Ik vind het redelijk logisch dat voor een DSLR dus dat formaat gebruikt wordt. Alleen zijn er (jammer genoeg) steeds minder camera's die het gebruiken...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus/Panasonic kondigen micro Four-Thirds aan.

                              7% van de camera markt betreft DSLR's. Olympus is natuurlijk ook niet gek en beweegt zich ook graag in het segment van die overige 93%.
                              Hoe we het ook draaien of keren, het merendeel van de mensen wil een kleine camera die fantastische fotootjes kan maken. Met de micro 4/3" wordt een tussen segment bedient, mensen die wel iets hogere kwaliteit willen maar niet bereid zijn met een grote camera te gaan zeulen.
                              Het zal helemaal van de prijsstelling afhangen of Olympus en Panasonic een succes kunnen maken van de Micro 4/3.
                              Het is net politiek... zoveel mogelijk zwevende kiezers binnenhalen.
                              Of het zal lukken? Ik weet het niet. Het is een gedurfde move van P/O en wat mij betreft verdienen ze succes. Niet omdat ze zo goed zijn, maar omdat ze telkens weer met iets nieuws komen en de rest er achteraan moet hobbelen om een graantje van het succes mee te pikken.
                              Het in dikte halveren van een body, het ontbreken van gevoelige mechanische delen zoals een mechanische sluiter en een spiegel klap/boem systeem zal de Micro 4/3 stiller maken en minder gevoelig voor mechanische slijtage.
                              De fanatieke Canonieken en Nikonaken (ik heb beide merken maar ben niet fanatiek) zullen wel weer genoeg drogredenen bedenken om een dergelijke ontwikkeling de grond in te boren. Er komt een dag dat ook de 4/3" CCD schone plaatjes gaat leveren op ISO 1600 enz., ook de ontwikkeling van sensor technologie staat niet stil. Het gaat wat mij betreft dan ook niet om het verantwoorden van een bepaalde ontwikkeling maar om de werkelijke winst die er wordt geboekt ten aanzien van beeldkwaliteit.
                              Ik durf me te meten met mijn Oly E3 met een Nikon D300 en een Canon 5D... als dan ISO 1600 nodig is ga ik lekker naar huis of ik ga flitsen... en dat flitsen heb ik na een halve eeuw oefenen wel onder de knie.

                              Comment

                              Working...
                              X