Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10d met sigma 28-300 niet echt geweldig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10d met sigma 28-300 niet echt geweldig

    <font face="Arial"></font id="Arial">
    Ik zag de foto's van jaja met de 10d en de sigma 28-300.
    Het zag er allemaal goed uit, met voor mij acceptabele foto's.
    Goede scherpe foto's.
    Nu heb ik zelf ook een 10d en sinds 2 weken een sigma 28-300.
    Maar ik ben helemaal niet tevreden met deze lens.
    Ik krijg er maar geen mooie scherpe plaatjes mee.
    Het lijkt me ook dat jaja de foto's in ps verscherpt heeft.
    Dat weet ik natuurlijk niet zeker maar anders mag die me wel eens vertellen hoe hij met deze lens scherpe plaatjes maakt.
    Kijk maar eens op
    http://www.pbase.com/tasoeli/test_sigma_28300
    Hier heb ik een aantal voorbeelden gemaakt.
    Nee voor mij wordt het gewoon weer mijn ef 28-135 is usm lens.
    Maar ik zocht een grotere zoom en heb spijt van deze aankoop.
    Of kan iemand mij vertellen wat ik fout doe.

  • #2
    Hallo tasso,

    Het eerste wat opviel toen ik je foto's bekeek was de relatief lange sluiterijd bij tele.
    Ik weet niet of je een statief gebruikt hebt, maar 1/125 sec is wel erg lang voor 300mm - en dus heb je kan op bewegingsonscherpte zonder statief.
    Het is een vrij "trage" lens, die 28-300, dus gebruik ik meestal ISO200 of hoger.
    Daardoor krijg je een kortere sluitertijd en heb je minder kans op bewegingsonscherpte.

    De 10D (en ook de D60/D30) produceren uit zichzelf al realtief "softe" foto's.
    Bijwerken achteraf is er bij mij dus steeds bij - maar dat geldt voor de foto's met al m'n lenzen (inclusief de Canons).
    Ik gebruik dus inderdaad USM voor al de foto's - en die met de 28-300 hebben dezelfde "standaard" nabewerking gekregen - niets extra dus.
    Erik gebruikt deze lens ook - en hij klaagt in elk geval niet echt over de scherpte.
    Het is geen Sigma EX-lens, en dat merk je ook een beetje, de foto's kunnen wat softer zijn, maar in het algemeen voldoet de lens prima.
    Dus, met wat USM zou het moeten lukken ...

    Groeten,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Wat mij opvalt is dat het dak van de molen met 1/125s en 134mm is gemaakt.
      En de drie molens met de 1/250 en 28mm.
      Dus je zou zeggen dat de drie molens scherper zou moeten zijn want hij heeft een snellere sluitertijd en is met 28 mm gemaakt dus geen zoom.
      Maar het dak ziet er scherper uit.
      Ik heb geen statief gebruikt.
      Mijn foto's bewerk ik meestal in ps met een unsharp mask.
      Ik heb ook een s2 pro en die makt echt haarscherpe foto's.
      En ik vindt dat de 10d dat ook zou moeten doen.
      Maar goed dat is een persoonlijke mening.
      Wat zijn trouwens jouw instellingen voor het unsharpmask.
      Ik ben al een tijd op zoek naar de juiste instellingen maar dat valt niet mee.
      Dus misschien heb jij die wel.
      Maar in dit geval heb ik dit niet gedaan omdat ik goede voorbeelden wilde hebben.
      Weet je trouwens ook of de ex softe foto's maakt.
      Want ik ben namelijk op zoek naar een goede macro.
      En zat te denken aan de 100 mm van canon of de 105 ex van sigma en eventueel de 90 van tamron.
      Maar als de 105 ex ook van die softe foto's maakt dan is voor mij die al afgevallen.
      En is het verschil erg groot met een gewonen sigma lens en de ex serie.


      Bedankt Tasso

      Comment


      • #4
        Ik ben al een tijd op zoek naar de juiste instellingen maar dat valt niet mee.
        Dus misschien heb jij die wel.
        Er bestaan geen 'juiste' instellingen, dus daar hoef je al niet meer naar te zoeken.
        Wat je wel kan doen, is een soort 'basis-USM' uitzoeken, op basis van je camera, voor de gemiddelde foto.
        Dit zal dan waarschijnlijk iets zijn a la 100-0.9-3

        Probeer dit gewoon op zicht uit op je gemaakte foto's.

        Tip: sla dit op als een action.
        Dan kan je direct de juiste USM uitvoeren bij openenen van een foto in PS. En dan kan je dit als batch runnen op alle foto's in een map.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          de lens die je gekocht hebt is nu wel niet bepaald een hoogstandje, maar volgens mij zou het toch wel iets scherper mogen, misschien toch even proberen met kortere sluitertijd, 300mm is al niet niets
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by tasso
            <font face="Arial"></font id="Arial">
            Ik zag de foto's van jaja met de 10d en de sigma 28-300.
            Het zag er allemaal goed uit, met voor mij acceptabele foto's.
            Goede scherpe foto's.
            Nu heb ik zelf ook een 10d en sinds 2 weken een sigma 28-300.
            Maar ik ben helemaal niet tevreden met deze lens.
            Ik krijg er maar geen mooie scherpe plaatjes mee.
            Het lijkt me ook dat jaja de foto's in ps verscherpt heeft.
            Dat weet ik natuurlijk niet zeker maar anders mag die me wel eens vertellen hoe hij met deze lens scherpe plaatjes maakt.
            Kijk maar eens op
            http://www.pbase.com/tasoeli/test_sigma_28300
            Hier heb ik een aantal voorbeelden gemaakt.
            Nee voor mij wordt het gewoon weer mijn ef 28-135 is usm lens.
            Maar ik zocht een grotere zoom en heb spijt van deze aankoop.
            Of kan iemand mij vertellen wat ik fout doe.
            Om eerlijk te zijn, heb ik van het eerste moment aan die lens getwijfeld, en de laatste run fotos van Eric bevestigen mijn gevoel!!
            Nog een probleem, Jaja is geen referentie als het over scherpte van fotos gaat, die trekt zelfs op 500mm en 1/125 scherp, doe dat maar eens na. Denk dat die een arm van beton heeft. Ook doet hij wonderen met PS en usm denk ik. Je zult ne straffe moeten zijn om dat te evenaren.
            Jou fotos vallen kwa scherpte wel echt tegen, er zijn er inderdaad enkel waarvan de sluitersnelheid te laag is, maar toch!!
            De superzooms, daarvan weet ik dat de veelal negatief bekenen canon 35-350 echt goed is, de rest is maar zo en zo denk ik. (zo en zo mag je gerust als slecht beschouwen)
            De 28-135 zal zeer zeker beter zijn!!!

            Suc6
            Rudy


            Comment


            • #7
              Hallo,

              Ik denk dat we hier alles in het juiste perspectief moeten zien ... .
              De Sigma 28-300 is een optie voor die mensen die af en toe eens "redelijk wat zoom" nodig hebben - en dat tegen een betaalbare prijs.
              Of, zoals in mijn geval, af en toe een "multifunctionele lens" nodig hebben zonder daarom de hele zooi te moeten meesleuren ...
              De 28-300 is in dat geval een bruikbaar alternatief.

              En wat betreft post-processing, ik geef de foto's met die lens geen "extra" behandeling.

              Als ik daarentegen "belangrijke" shootings doe, dan hou ik het bij m'n hele "zooi" en sleep die dan ook steeds mee (amaai mijn rug, schouders en armen ).

              De 28-300 van Sigma vergelijken met de Canon 28-135mm gaat dus niet op.
              Beiden zijn totaal verschillend.
              En een meer dan 10x zoom is nu eenmaal een compromis ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Ik vergelijk de 28-135 ook niet met de sigma.
                Ik zeg alleen dat ik eerder de canon zal gebruiken dan de sigma.
                Hij valt me gewoon erg tegen.
                Kijk maar naar de foto's van eric van het tenissen.
                Dat kan je nou niet echt scherpe foto's noemen.
                En wat je niet moet vergeten is dat deze lens toch nog 315 euro kost.
                Dat zijn toch 693 oude vertrouwde guldens.
                En ja als de lens dan tegenvalt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jaja
                  Hallo,

                  Ik denk dat we hier alles in het juiste perspectief moeten zien ... .
                  De Sigma 28-300 is een optie voor die mensen die af en toe eens "redelijk wat zoom" nodig hebben - en dat tegen een betaalbare prijs.
                  Of, zoals in mijn geval, af en toe een "multifunctionele lens" nodig hebben zonder daarom de hele zooi te moeten meesleuren ...
                  De 28-300 is in dat geval een bruikbaar alternatief.

                  En wat betreft post-processing, ik geef de foto's met die lens geen "extra" behandeling.

                  Als ik daarentegen "belangrijke" shootings doe, dan hou ik het bij m'n hele "zooi" en sleep die dan ook steeds mee (amaai mijn rug, schouders en armen ).

                  De 28-300 van Sigma vergelijken met de Canon 28-135mm gaat dus niet op.
                  Beiden zijn totaal verschillend.
                  En een meer dan 10x zoom is nu eenmaal een compromis ...

                  Jaja
                  Jaja, natuurlijk geef jij geen extra behandeling aan deze lens, de normale volstaat al ruimschoots;-)
                  Maar, die 10x zoom hoeft geen compromis te zijn, dat weet ik van de Sigma 50-500 en de Canon 35-350.
                  Kunnen we niet gewoon stellen, dat voor de 10d body, de Sigma 28-300 gewoon niet echt geschikt is??? Het is een beetje ne Porsche met bandjes van de Auto5, je kan overal heenrijden, maar het 2pktje doet het waarschijnlijk beter op de auto5 banden.
                  Mijn gedacht hé!
                  Ik zie die goedkope zoom perfekt op een goedkope analoge reflex staan, als de mensen het echt low budget willen, en 10*15 voldoende vinden.
                  Rudy

                  Comment

                  Working...
                  X