In de meeste gevallen is het helemaal niet nodig om voor Adobe RGB te kiezen, alleen voor drukwerk wordt er gebruik gemaakt van Adobe RGB.
Maar je kan dan de foto's voor drukwerk ook in SRGB afleveren, dat heb ik ook al gedaan. Als je fotobestanden levert aan een afdrukcentrale, dan heb je in de meeste gevallen ook een SRGB-bestand nodig als je de juiste kleuren wil...
Als je kleurproblemen wil vermijden, blijf dan maar gewoon in de standaard-instelling werken, SRGB is de standaard voor de meeste toepassingen.
De ARGB bestanden moet je tijdens het bewerken toch weer omzetten naar SRGB, anders krijg je nooit de gewenste kleuren te zien als je de foto's online zet.
Als je dus echt weet waarvoor je ARGB nodig hebt, dan kan je eventueel de foto's wel zo opslaan, anders blijf je best bij SRGB.
sorry dat ik dit oudje even terug oprakel, maar
ik heb een bijkomend vraagje!
stel: ik fotografeer in raw
stel: ik gebruik aRGB als kleurruimte voor de opname
stel: in ACR zet ik de bestanden om naar tif met prophoto RGB.
1. wordt er een convertie gedaan van de ene kleurruimte naar de andere?
2. wordt de ingestelde kleurruimte (aRGB) ingebed in het raw-bestand?
3. zal er een veschil zijn (al dan niet merkbaar) als ik m'n raw's in sRGB neem?
Voor zover ik weet zit er in een RAW foto geen kleurprofiel, dat wordt er bij gevoegd tijdens de 'ontwikkeling' bvb in ACR.
Ik neem al mijn foto's in raw en Adobe RGB omdat dit profiel het grootste gamut heeft, dus het grootst aantal kleuren kan weergeven, hou er rekening mee dat de RAW file uit de 40D een 14 bit bestand is ... je kleurprofiel werkt op 8 bit rgb als ik het goed heb.
Als ik later de foto bewerk om op een site te zetten dan zal ik die wel degelijk omzetten naar sRGB omdat dit voor web weergave beter geschikt is ... hou er rekening mee dat het sRGB profiel een kleiner gamut dan AdobeRGB, dus je vermindert het aantal kleuren (vooral op de uiterste grenzen van het gamut) daarom is het totaal uit den boze om in sRGB te fotograferen en dan om te zetten naar AdobeRGB als je het voor drukwerk zou gebruiken. (nog een reden om niet in de automatische standen te werken maar altijd in Manual of indien nodig Av of Tv)
Als je in PhotoShop een omzetting doet van AdobeRGB naar sRGB zal je soms al een verschil zien op het scherm (zorg er wel voor dat je scherm degelijke geprofileerd is) dus weet je onmiddellijk wat het effect is en kan je eventueel nog even bijwerken met levels of curves.
Voor zover ik weet zit er in een RAW foto geen kleurprofiel
Ik neem al mijn foto's in raw en Adobe RGB
totaal uit den boze om in sRGB te fotograferen en dan om te zetten naar AdobeRGB
oké, en prophotoRGB heeft een nog groter gamut,
maar hoe koppel jij de bovenste geciteerde regel aan de twee eronder?
want als raw geen "eigen" kleurprofiel heeft, maakt op dat moment s- of a-RGB
toch niks uit? pas bij de ontwikkeling wordt het toch toegekend?
oké, en prophotoRGB heeft een nog groter gamut,
maar hoe koppel jij de bovenste geciteerde regel aan de twee eronder?
want als raw geen "eigen" kleurprofiel heeft, maakt op dat moment s- of a-RGB
toch niks uit? pas bij de ontwikkeling wordt het toch toegekend?
mm
Als je de camera in AdobeRGB instelt bij het fotograferen van RAW moet je dit niet zelf meer doen in ACR, de soft pikt dit gewoon op uit de file omdat de verwijzing er wel degelijk insteekt, maar het profiel zelf niet heb ik mij laten vertellen.
Als iemand het beter weet ... corrigeer dit gerust, ik wil altijd bijleren hé.
in dat geval zou dus de instelling a- of s-RGB in raw (in de camera) niks uitmaken,
aangezien je dit toewijst bij de raw-ontwikkeling, een beetje zoals de witbalans in raw dus?
maar vermits ik bij de raw-ontwikkeling p-RGB gebruik, zou die instelling dus sowieso niks uitmaken?
ik ben benieuwd naar de visie van specialisten ter zake
Ben geen specialist maar raw data zijn enkel raw data ttz de digitale luminatiewaarde per cel + de kleur van het Bayer filter dat er boven zit .. (+ wat prullen)
Het lijkt mij echter logisch om aan te nemen dat er een verwijzing in de metadata van het raw bestand zit dat verwijst naar de kleurruimte die per default moet/kan gebruikt worden door de raw converter, 'k zie anders niet goed in hoe ge hoegenaamd iets op uw scherm gaat kunnen zien dat in de verste verste op een foto lijkt als men het raw bestand "opent" in de converter, dat uw converter u toelaat om die standaard kleurruimte te veranderen dat is een volgend hoofdstuk .. denk ik ..
Ergo en IMHO maakt het niet direct veel uit welke kleurruimte men instelt in de camera op voorwaarde dat men een converter heeft waar de kleurruimte in te stellen valt, in alle andere gevallen wordt de ingebedde referentie gebruikt voor conversie .. JMHO & correct me if I'm wrong, ik lees het graag
Ik dacht dat de instelling voor de kleurruimte (sRGB of aRGB) in de camera enkel van belang was indien je opnamen maakt die de camera dan direct moet omzetten naar JPEG-kwaliteit of maw JPEG-formaat (of m.a.w. indien je de "kwaliteit" in de eerste menureeks van de 40D NIET hebt ingesteld op RAW of SRAW.
Vanuit het RAW-formaat (waarin ALLE info zit uit de sensor), kan (zal) de processor dan de omzetting doen naar de ene of andere kleurruimte in JPEG-formaat.
Werk je uitsluitend in RAW bij de opname, en je importeert in Lightroom bv, dan werk je daar voort met de originelen (RAW). Pas wanneer je een foto exporteert naar bv een JPEG, PSD of Tiff-formaat moet je instellen volgens welke van de drie kleurruimtes je wil exporteren. Als je "original" kiest als exportformaat (in het geval van RAW bij de opname dus nog altijd RAW na de bewerkingen in LR) dan heb je die keuze zelfs niet meer.
....
Werk je uitsluitend in RAW bij de opname, en je importeert in Lightroom bv, dan werk je daar voort met de originelen (RAW). ... snip
Leg mij dan eens uit welke truk een "converter" moet toepassen om je een "foto renditie" te tonen op je scherm zonder een gedefinieerde (default) kleurruimte toe te passen ttz zonder de ruwe raw gegevens te tonen want die zijn meestal niet om aan te zien ..
.. ergo dat je je PP correcties doet gebaseerd op wat je op je scherm ziet en in functie van de kleurruimte die je voorgeschoteld krijgt van de converter als je die "gamut" zelf niet kan instellen ?
@ Regulus:
Ik schreef ook maar hoe "ik dacht" dat het in zijn werk gaat. Ik stel vast dat je in LR ook moet opgeven bij de zelf te definiëren externe editors in welke kleurruimte je naar die editor wil gaan (en in welk formaat (Tif, PSD, ). Dat heeft imho niet veel zin als de kleurruimte toch al ingebakken is in het oorspronkelijke RAW-materiaal.
Maar als ik mij vergis (ben ook maar een amateur die graag wat wil bijleren) dan ben ik benieuwd naar een duidelijke uitleg over hoe het dan wel allemaal geconcipieerd is. In de handleiding van de 40D vind je niets daarover. Maar ik ga een van de dagen toch nog eens wat boeken raadplegen.
effe google raadplegen geeft dit resultaat :
'Raw files do not have a Color Space. You need to set one on your camera, but Color Spaces are arbitrary and smaller-than-what-is-captured definitions of the available colors with which to paint pixels. Your digital camera only captures light as it is, which has no restrictions. (True, the Bayer dies may impart some small device-specific differences, but in practice these are miniscule compared to the Color Space definitions we tend to use.) Lightroom and Aperture made the wise choice to ignore the camera set Color Space and use much larger Color Spaces in which to do their calculations (e.g. ProPhoto RGB). Using a larger Color Space helps with all those rounding and posterization and data errors that happen when you make post processing choices. But...
* Color Spaces have to be set for your output device. If your output is for the Web or many print labs, you eventually have to convert your image to sRGB, the lowest common denominator Color Space.
* Color Spaces and color management are one of the most misunderstood aspects of digital imaging. It's easy to set things wrong. It's easy to put images into the wrong Color Space. It's easy to have device differences that aren't controlled by ICC profiles (essentially deviation charts from the Color Space definition). Don't blame your raw files for not having the right color. Remember, they don't store color and a neutral in all this. And your camera is better at capturing color than sRGB and AdobeRGB can render. Thus, color issues you see in your output mean you did something wrong at some point in the chain from conversion to output.'
Comment