Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CRT of TFT?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CRT of TFT?

    Ik weet het, deze topic is al ooit eens lopende geweest, maar ik vind er weinig nuttige resultaten met de search-functie

    Mijn Sony 17" Trinitron van een kleine 10 jaar oud laat het langzaam afweten. Zo nu en dan licht het scherm hevig op, dat kan niet goed zijn en zal niet lang meer duren of

    Ondertussen ben ik al maar eens gaan kijken voor een nieuw scherm. Ik heb zo'n beetje mijn zinnen gezet op Ilyama wegens goede reviews en fatsoenlijke prijzen.
    Toch twijfel ik nog tussen een 22" CRT (model HM204DT) voor zo'n €797 in mijn pc-shop, en de 18" TFT (model AS4611UT, €723 of AS4612UT, €939).

    Ben al eens gaan kijken, die TFT ziet er wel deftig uit qua kleuren en contrast. De 22" hadden ze niet, enkel de 19", dus dat is afwachten.

    Wat zijn jullie ervaringen, lukt dat een beetje, fotobewerken met een TFT? Toch maar een 22" (der kan ook méér in beeld)?
    Der zijn er die twee TFT's van 17" naast elkaar staan hebben, één voor de te bewerken foto, en één voor de menu's en tools.
    Beter een ander merk? Ergens een goedkope winkel in België?

    Wel vreemd dat deze monitors in Nederland een stuk minder kosten, €679 voor de CRT en €790 voor de TFT (model van €939 alhier). Misschien toch maar eens de grens overwippen...
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Ik kan het werken met 2 schermen enkel aanbevelen!

    Ik gebruik sinds enkele weken zo een configuratie op het werk om eens te proberen wat het gaf en nu denk ik er ernstig aan om deze manier ook thuis toe te passen.

    Ik zou dan gaan voor een CRT en een LCD scherm, 2 CRT's op mijn bureau zie ik echt niet zitten .

    Christian D.

    Comment


    • #3
      Ik heb twee TFT's.
      één dure voor de fotobewerking, video enz.. en één goedkope voor tekst, internet, verkenner enz...
      Ik zou echt niet meer terug naar één scherm kunnen.
      Dit is pas handig. Op het ene scherm lees ik de tekst wat ik moet doen en op het grote scherm bewerk ik de foto zoals op het andere scherm beschreven staat in de cursus. Enorm handig.
      Maar als je een goed TFT scherm wil... moet je helaas veel geld uitgeven. Voor een tekstscherm volstaat een 15 inch van 300 euro maar mijn 18.1 inch Xenon kostte meer dan 1300 Euro...
      Als je dit teveel vindt , koop je voor fotobewerking beter een CRT waar je voor veel minder geld een proffesionele monitor hebt.



      Comment


      • #4
        Bij TFTs is de kijkhoek van invloed op wat je ziet, veel meer dan bij een CRT. Ook de kleuren zijn niet echt goed te regelen.

        Werken met twee schermen, ja dat is echt fijn, dan een goede TFT voor de info's en een CRT foor de beelden,

        jacques.

        Comment


        • #5
          ik ben meer een crt aanhanger, 'k vind de kleuren nog steeds realistischer dan een tft hoe duur en goed die ook is een super crt scherm is nog steeds beter voor foto's en dergelijke dan tft
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Als je TFT wil kopen aan interessante prijzen, kijk dan eens op
            http://www.homeshopper.nl/
            Ik heb daar een 19" TFT Acer AL922 gekocht voor 612€ + 15€ voor de levering aan huis (volgende dag reeds ).
            Na veel zoekwerk op internet, kwam ik tot de conclusie dat alle 19" TFT schermen ongeveer dezelfde specs hebben, nl :
            Acer AL922
            Kijkhoek : 170°/170°
            Contrast ratio : 500:1
            brightness : 250 cd/m2
            response time : 25 ms

            Die 18" Xenon van Mic ben ik niet tegengekomen in mijn zoektocht.
            Wat zijn daarvan de specs, Mic?

            Mijn 2j oude Belinea 19" CRT heb ik wegens tijdsgebrek nog niet naast deze TFT aangesloten om kleuren e.d. te vergelijken.
            Maar een dezer dagen komt het er wel van.
            Als ik enkel naar deze TFT kijkt, lijken de kleuren fantastisch goed, maar ik heb ook gelezen dat voor correcte kleurweergave de CRT's nog steeds beter zijn...
            Dus van zodra ik de vergelijking kan maken laat ik nog iets weten ...

            Bye,
            Dirk

            Comment


            • #7
              Er was een tijd geleden toch een harde opkomst in Amerika van Thin-CRT? Dus CRT-scherm, maar veel dunner gemaakt. TFT is natuurlijk nog steeds dunner natuurlijk. Helaas heb ik zulke Thin-CRT's nog niet tegen gekomen in een winkel ofzo...

              Greetz,

              Garfield007
              Garfield007 **BD0188BE**
              Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

              Comment


              • #8
                Ik ben mega tevreden van mijn IIYAMA CRT met vlak scherm.
                Was wel duurste 17" (klein hé ) die er bij de gelukkige handelaar te krijgen was... maar scherp, hoge refreshrate.. prachtig beeld. En vooral... leve de CRT voor de vlugge omschakeltijd (voor games, films)... zolang dat bij TFT's niet onder de 20 ms komt.. koop ik me geen (crt: 3ms).

                Ik blijf zowiezo aanhanger van IIYAMA. Nog nooit zo'n goed scherm gehad... mijn oude Panasonic verbleekt van schaamte....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Koenie
                  Ik blijf zowiezo aanhanger van IIYAMA. Nog nooit zo'n goed scherm gehad... mijn oude Panasonic verbleekt van schaamte....
                  Wel ik ben toch wel iets minder tevreden over mijn iiyama hoor. De beeldkwaliteit is prachtig, kleuren en scherpte zijn ongelooflijk goed. Ook is die voet zeer handig met zijn 2 aansluitingen zodat ik ook mijn laptop op mijn crt kan aansluiten.

                  Maar iiyama heeft ook negatieve kanten hoor. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb al verschillende pc's verkocht met iiyama scherm en telkens was er hetzelfde probleem: het beeld is ongelooflijk moeilijk in te stellen. Op mijne HM903DTA krijg ik het ook maar niet fatsoenlijk ingesteld. Aan de linkerkant is het beeld perfect: mooi gevuld tot in de hoeken maar in de rechterbovenhoek is het beeld naar buiten toe gerokken en de rechterbenedenhoek is het naar binnen gerokken en wat ik ook probeer, het is onmogelijk om dit te verbeteren. Ook als ik mijn scherm aanzet, staat het beeld te fel naar boven waardoor de titelbalk niet zichtbaar is. Gewoon een half uurtje wachten en het beeld staat mooi op zijn plaats (als je het bij het aanzetten van het scherm het beeld al op zijn plaats zou zetten, kan je het gegarandeerd binnen een half uur terug wat naar boven verplaatsen want dan is het helemaal naar beneden gezakt zodat de werkbalk beneden niet zichtbaar is). Een drietal mensen met een iiyama die ik ken, hebben dit probleem dus ik ben alleszins niet de enigste. Ik heb nu ook eens een zoektochtje gedaan op het forum van tweakers.net en daar waren ook al veel mensen aanwezig met dit probleem. Mijn monitor is ondertussen al bij teleplan ter herstelling binnen geweest (hij maakte een knetterend geluid wat niet echt normaal was) en ik heb die mensen toen ook over mijn hogervermeld probleem verteld, maar toen ik hem terugkreeg, was het probleem niet opgelost (knetterend geluid wel, gelukkig ). Dit zijn mss maar kleinere probleempjes, maar op een monitor van 450 EUR vind ik dat dit niet kan

                  edit: om terug te komen op Hombre's vraag Een degelijke crt is nog altijd het beste om beeldbewerking op te doen. Ik heb al met enkele tft's kunnen werken en ik vind dat je op een crt nog altijd de beste kleuren hebt en nog altijd het gemakkelijkste kan oordelen of een foto scherp is of niet ...
                  :: http://www.dpix.be ::

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb dat probleem nog niet ervaren... kzal vanavond nog es checken om zeker te zijn...
                    Qua instellen.. lukt mij altijd vlot.....
                    Misschien een slechte reeks of één slechte fabriek?

                    Comment


                    • #11
                      is er hier eigenlijk iemand met een Sony Artisan-systeem ?
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jacques
                        Bij TFTs is de kijkhoek van invloed op wat je ziet, veel meer dan bij een CRT. Ook de kleuren zijn niet echt goed te regelen.

                        Werken met twee schermen, ja dat is echt fijn, dan een goede TFT voor de info's en een CRT foor de beelden,

                        jacques.

                        TFT kijkhoek???? Ja, dit was enkele jaren geleden nog zo.
                        Maar de huidige TFT's hebben hier gelukkig geen last meer van.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by DirkB
                          Als je TFT wil kopen aan interessante prijzen, kijk dan eens op
                          http://www.homeshopper.nl/
                          Ik heb daar een 19" TFT Acer AL922 gekocht voor 612€ + 15€ voor de levering aan huis (volgende dag reeds ).
                          Na veel zoekwerk op internet, kwam ik tot de conclusie dat alle 19" TFT schermen ongeveer dezelfde specs hebben, nl :
                          Acer AL922
                          Kijkhoek : 170°/170°
                          Contrast ratio : 500:1
                          brightness : 250 cd/m2
                          response time : 25 ms

                          Die 18" Xenon van Mic ben ik niet tegengekomen in mijn zoektocht.
                          Wat zijn daarvan de specs, Mic?

                          Mijn 2j oude Belinea 19" CRT heb ik wegens tijdsgebrek nog niet naast deze TFT aangesloten om kleuren e.d. te vergelijken.
                          Maar een dezer dagen komt het er wel van.
                          Als ik enkel naar deze TFT kijkt, lijken de kleuren fantastisch goed, maar ik heb ook gelezen dat voor correcte kleurweergave de CRT's nog steeds beter zijn...
                          Dus van zodra ik de vergelijking kan maken laat ik nog iets weten ...

                          Bye,
                          Dirk
                          De TFT die ik heb is hier in Europa niet te koop.
                          Ik heb hem in de VS besteld. Al zijn hier wel dealers die hem invoeren, maar ik ken ze niet.
                          In de VS stond deze op de tweede plaats verleden jaar April.
                          Het is een 18.1 en ook TV met tuner SVH enz... en de instelmogelijkheden zijn enorm. Maar zoals ik al zei.. 't is een duur beeske.

                          Comment

                          Working...
                          X